Vis full versjon : Dårligere immunforsvar nå enn før?
Marielle
19-08-2002, 22:01
Jeg begynner å lure på om immunforsvaret mitt er svakere nå når jeg er gravid. Jeg har knapt vært syk noen gang, men i løpet av kort tid har jeg nå fått en kraftig urrinveisinfeksjon, virusinfeksjon på begge øynene og elveblest. Opplever noen andre at det plutselig dukker opp plager som ikke skulle stamme direkte fra graviditeten?
Marielle og Lykkeliten 18+5
Hei.
Jeg hadde i følge tannlegen min gått lenge med et hull i en tann. Hun sa til meg at gravide blir lett mer sensible, at kroppen blir mer 'på vakt'. Slik oppdaget jeg hullet tidligere enn om jeg ikke hadde vært svanger.
Men om det igjen har sammenheng med nedsatt immunforsvar vet jeg ikke.
Men jeg vet at mange gravide sliter med urinveisinfeksjon og jeg vet hvorfor de lett får det: ikke-viljestyrte muskler i kroppen, og spesielt i underliv-mageregionen, blir slappere når du er gravid.
Dette merker vi blant annet ved å måtte tisse oftere enn vanlig.
Det som er viktig når du er på do er å sitte lenge nok til å få ut de siste to dråpene slik at de ikke blir liggende igjen i blæra. Disse restene er det som lett kan starte en infeksjon.
Hei! :)
I forrige svangerskap for to år siden var jeg mye syk (influensa, omgangssyke for første gang, diverse kraftige forkjølelser, osv) :(
Denne gangen har jeg ikke vært syk i det hele tatt :klapp: , bare så vidt litt snufs i nesa, men det har forsvunnet like fort som det har kommet. Kanskje hormoner og imunforsvar er ekstra "på bærtur" første svangerskap, eller kanskje det rett og slett er helt tilfeldig om man blir mer eller mindre syke enn vanlig...Ikke vet jeg.
Håper iallefall at du slipper å bli mere syk nå :)
Immunforsvaret settes ned når man er gravid for at ikke kroppen så lett skal oppfatte babyen som fremmedlegeme og støte det ut. Vi produserer mer av et hormon kalt kortisol som senker immunforsvaret. Når man har en betennelse får man medisinen kortison som imiterer dette hormonet og demper betennelsen/immunresponsen. Dersom man har en autoimmun sykdom, dvs. overaktivt immunforsvar som angriper kroppens egne celler som bekhterew, leddgikt osv. , vil disse sykdommene som regel være i roligere fase under graviditet pga. økt kortisol produksjon. Selv har jeg en slik autoimmun øyebetennelse som jevnlig blusser opp, men siden jeg er gravid er den ikke aktiv som ellers.:)
Koala 23+1
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.