PDA

Vis full versjon : Folat og tran

Helene Harefrøken
31-12-2004, 10:04
tar jeg. Holder det? Har lest litt om for mye A og D vitaminer. Man får vel ikke det av en skje med tran per dag? Er forresten Møllers Tran med sitronsmak. Visste ikke om det hadde noe å si hvilket merke jeg brukte.

umbilicus
01-01-2005, 00:19
...:)

Tidl. bruker
01-01-2005, 22:01
Tar du multivitaminer for gravide, så får du dekket det du trenger.

Helene Harefrøken
02-01-2005, 12:28
Trenger du bare det og ingenting i tillegg da?

calliope
02-01-2005, 14:35
Tar du tran så bør du supplementere med multivitaminer ved side av Jeg kjøper noen på Apoteket beregnet på tranbrukere slik at det ikke er er A og D vitaminer i de . Folat er uansett B vitaminer . B vitaminer er vannløselige og lagres ikke i kroppen slik a og d vitaminer gjør . Slik at får man for mye folat går det ut .

Happy
02-01-2005, 16:20
Trenger du bare det og ingenting i tillegg da?
tja... du vil gå glipp av omega-fettsyrene om du bare tar kosttilskudd for gravide (merk: enkelte tilskudd finnes i "dagsposer" med 3 tabl. og da er det omega med).

Løvsprett
02-01-2005, 18:57
Tar du tran så bør du supplementere med multivitaminer ved side av Jeg kjøper noen på Apoteket beregnet på tranbrukere slik at det ikke er er A og D vitaminer i de . Folat er uansett B vitaminer . B vitaminer er vannløselige og lagres ikke i kroppen slik a og d vitaminer gjør . Slik at får man for mye folat går det ut .Du må ikke nødvendigvis det da. Både jordmor og lege har sagt til meg at det holder fint med tran så lenge jeg ellers spiser sunt og allsidig. Jeg tar bare tran, eller trankapsler da, så jeg får omega3 også. Men det er selvsagt helt greit å ta multivitaminer ved siden av, men da må du gjøre som det står her, kjøpe noen for tranbrukere, ellers kan det bli for mye/dobbelt.

Vipp!!
14-01-2005, 00:44
Pass uansett på å få i deg folat (folinsyre). Det er spesielt viktig tidlig i svangerskapet /helst 3 mnd før også. I tillegg viser noen nyere undersøkelser at det minsker risikoen for spontanabort, med ca 49% el.l. i en av undersøkelsene.

Hvis du tar tran + multivitaminer for gravide får du nok det du trenger... og bebien også! :nikker:

Søster
14-01-2005, 08:21
Folat og tran = bra!

Bekka
14-01-2005, 19:01
Mulig jeg er litt preget av jobben min (apotek) men jeg tar multitabl. (m/0,04folat), kalk, jern (jeg mangler) og omega 3 kapsler.. Folsyre er vel det viktigste..!

Helene Harefrøken
15-01-2005, 12:41
Begynte med Gravitamin i går. Spurte de på apoteket om jeg trengte å ta noe annet ved siden av men det var det eneste jeg trengte da hun. Så da håper jeg det stemmer. Er jo i hvertfall Folsyre i tablettene.