PDA

Vis full versjon : Hvordan regne termin?

Tidl. bruker
03-01-2005, 18:25
Ja, er helt grønn her jeg - :rødme: Og har ikke peiling på NOE - så om noen kunne please svare meg på hvordan man regner når man har termin blir jeg veldig glad :tilber: SÅÅ mange som har spurt meg - ehh.... vet ikke jeg..?

Bærer på prøverørsbarn, så det er nok ikke så vanskelig å regne ut - men fra NÅR?

Superklem fra Liffy

Nienna
03-01-2005, 18:28
Du regner fra første dag av siste mens:)
du regner 40+2, altså 282 dager.

Apple
03-01-2005, 18:44
Flere nettsider har utregningskalkulator som regner for deg. Bla barnimagen.com

Tidl. bruker
04-01-2005, 11:55
Men hvordan kan det stemme da? Er ikke datoen fra egget blir befruktet? Det er jo først DA det er et liv?? Gjelder denne utregningen også når man har tatt prøverør? Det er jo leeeeeenge siden mens - så d.v.s jeg har termin mye tidligere enn antatt?? (som sagt helt grønn)

Hjertelig takk for svar!!!!!!

Apple
06-01-2005, 23:56
Nei, man regner slik at man egentlig allerede er to uker på vei når befruktingen skjer. Befrukting skjer da i uke 3.

Tidl. bruker
07-01-2005, 00:49
For å gjøre det enkelt kan vi ta mitt eksempel:

Jeg vet når jeg ble befruktet, altså el-dagen. Det var 14. desember. Da det regnes at man er 2 uker på vei allerede ved befruktningen, og det nå er 3 uker siden jeg ble befruktet er jeg 5 uker på vei.

Det høres kanskje merkelig ut at man regner fra før egget er befruktet, men det er nå slik alle leger og jordmødre gjør det, så da er det bare å holde seg til de reglene.

Men befruktning 14. desember har jeg termin 8. september.