Vis full versjon : Ul og fødsel alene ?
HildeMamsen
08-01-2005, 13:25
Har dere tenkt noe på hva dere gjør når dere skal på ul og når fødselen er der ? Drar dere alene eller tar dere med dere noen ?
Jeg vet ikke hva jeg vil.
Jeg synes det er helt pyton å skulle være alene, men vet ikke om jeg orker ha med meg noen heller....
På UL tar jeg vell med meg ei god vennine.
Vet ikke helt med fødselen ennda, emn tar nok med meg ei vennine da også.
Tidl. bruker
08-01-2005, 13:49
Jeg hadde med mamma på UL, da jeg syntes det var "trygt" og deilig å ha noen å dele den opplevelsen med!
:birth: På fødselen skal også mamma bli med. For meg er det kjempeviktig å ha med noen som kjenner meg godt, noen jeg er helt trygg på og som vet hvordan jeg reagerer på forskjellige ting. Sånn at jeg kan konsentrere meg om det jeg skal, og samtidig vite at mamma er der, og at hun merker det på meg hvis det skulle være noe...
Pappaen skal kanskje være emd på UL, hvis ikke blir det mamma eller søsteren min.
På fødselen blir nok mamma med da også, selv om pappen blir med. Godt å he henne der.
:klem:
Monica19
09-01-2005, 01:19
Jeg hadde med meg bestevenninna mi på Ul, og det fungerte kjempefint. Siden jeg og daddytobe bor et stykke unna hverandre og ikke pratet så mye sammen på det tidspunktet så syntes jeg det fungerte helt fint. Sendte jo over noen bilder til han også da, men han kunne vel likesågodt fått et hvilketsomhelst ULbilde :fnise: tror ikke han skjønte mye av det!
Det samme gjorde jeg på 3Dul også, men da fikk vi med en CD som jeg kopierte til han, og jeg tror faktisk - bare en liten følelse- at han syntes det var litt stas og se at gutten lignet på han selv :dubidua:
På fødselen derimot føler jeg ikke at han har så mye å gjøre, så mamma skal bli med, men om hun får være inne hele tiden er en annen sak. :digge:
Uansett får du ha lykke til med :gravid:
*klems* :klemme:
På UL hadde jeg faktisk med mormora mi!:) Ho syntes det var kjempestas, for ho hadde jo aldri vært på noe sånt før...
Mamma og mi søster var med på fødselen. Vi var et utrolig godt team synes jeg!:) Det var veldig deilig å ha noen der som jeg stolte på og følte meg trygg sammen med. For meg var det ikke aktuelt å ha med pappaen, og når jeg ser på det i ettertid er jeg veldig glad for det, for det hadde vært totalt unaturlig. Det er veldig viktig at man er trygg på den/de som er med,- jeg ser for meg at det for meg hadde vært ydmykende å ha pappaen med. Det hadde bare blitt tafatt, og jeg tror ikke jeg hadde klart fullstendig å ha fokus der hvor jeg skulle... Men det er jo meg da, og alle har jo hver sin historie...
Så lister jeg meg ut igjen :flau:, og ønsker alle lykke til med resten av svangerskapet, og med forestående fødsel! Det er bare så helt aldeles fantastisk! :happycry:
HildeMamsen
09-01-2005, 10:32
Tusen takk for svar, jenter. :grouphug:
Kanskje jeg tar med mamma på fødsel - har liksom tenkt at det blir for intimt, men det er jo som dere sier, viktig å ha med noen som kjenner deg og som man er trygg på.
Ul må jeg nok tenke mer på....
Har du tenkt på muligheten for å ha med en duola? En kvinne som har født før og som har som oppgave å støtte og veilede deg, men som ikke er hverken venn eller familie kan kanskje bli riktig balanse om du hverken vil være alene eller ha det for intimt?
Søk på nett og spør jordmor/sykehus for å finne ut mer (alt jeg selv vet kommer fra et blad på helsestasjonen, dessverre).
nadine26
09-01-2005, 12:01
På UL hadde jeg faktisk med mormora mi!:) Ho syntes det var kjempestas, for ho hadde jo aldri vært på noe sånt før...
Mamma og mi søster var med på fødselen. Vi var et utrolig godt team synes jeg!:) Det var veldig deilig å ha noen der som jeg stolte på og følte meg trygg sammen med. For meg var det ikke aktuelt å ha med pappaen, og når jeg ser på det i ettertid er jeg veldig glad for det, for det hadde vært totalt unaturlig. Det er veldig viktig at man er trygg på den/de som er med,- jeg ser for meg at det for meg hadde vært ydmykende å ha pappaen med. Det hadde bare blitt tafatt, og jeg tror ikke jeg hadde klart fullstendig å ha fokus der hvor jeg skulle... Men det er jo meg da, og alle har jo hver sin historie...
Så lister jeg meg ut igjen :flau:, og ønsker alle lykke til med resten av svangerskapet, og med forestående fødsel! Det er bare så helt aldeles fantastisk! :happycry:
Så stas lille Maja har bursdag samme dag som meg gitt:)
Kanskje jeg tar med mamma på fødsel - har liksom tenkt at det blir for intimt, men det er jo som dere sier, viktig å ha med noen som kjenner deg og som man er trygg på. Det tenkte jeg også,- at det ville bli for intimt... Men jeg må si at jeg er utrolig glad for at jeg valgte å ha ho med. For meg hadde det vært stusselig å være alene.
Var litt opptatt av at håndkledet skulle ligge over så de ikke skulle se så mye,- retta på det hele tida, men når Maja var på vei ut gav jeg blaffen... :)
Det kan kanskje være viktig å snakke litt sammen på forhånd. Selv om man ikke vet åssen det vil bli, så kan det jo være greit å ha prata litt om hva du tenker...
Lykke til!:klem:
HildeMamsen
09-01-2005, 15:22
Mmmmm, det er nok lurt - og prate; ja, det kan jeg med mammaen min :-)
Vi har egentlig alltid hatt et veldig nært forhold og hun stiller opp 500% for meg. :happycry:
Det som har gjort meg skeptisk er det at jeg av og til føler det blir for mye av det gode - føler hun kryper helt inn under huden på meg.... Men dette har vi snakket mye om, og hun forstår det, så... OG: Det som også er veldig fint med henne, er at jeg kan jage henne ut i fullt drittsinne hvis det blir for mye for meg, uten at hun bryr seg noe om det :fnis:
Jeg har hørt om sånne doulaer, men.... Tror kanskje jeg synes det blir litt for rart igjen - å ha med noen man ikke kjenner i det hele tatt..?
Det som også er veldig fint med henne, er at jeg kan jage henne ut i fullt drittsinne hvis det blir for mye for meg, uten at hun bryr seg noe om det :fnis:
:fnise: Det er det som er så fint, at du kjenner ho så godt at du kan være fullstendig deg sjøl, uten at du behøver tenke på at du sårer noen på noen måte! Og ho kjenner deg, så ho vet sikkert litt hva du trenger uten at du behøver si det! Når det er sagt tror jeg jo aldri man vet åssen man reagerer før man er der, og midt oppi alt er det kanskje ikke like enkelt å vite hva man vil da heller :flau:, men nettopp derfor er det viktig at du har noen der som du stoler på og er trygg på!
Jeg har hørt om sånne doulaer, men.... Tror kanskje jeg synes det blir litt for rart igjen - å ha med noen man ikke kjenner i det hele tatt..?Det er jeg enig med deg i! Det hadde ikke vært naturlig for meg heller. Men det var et godt forslag. Vi fungerer jo så forskjellig alle sammen!:)
Jeg har hatt med meg mamma på Ul og hun skal være med på fødselen også.
Jeg er mammadalt, og hun er min beste venn så det faller seg naturlig.
Hun har fulgt meg opp under hele graviditeten, og deltatt mere enn hva man kan tenke seg. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten henne! :rørt:
jupiter_c
25-02-2005, 18:06
nå er ikke jeg alene-mamma, og heller ikke førstegangs-mamma, men på UL så gikk jeg alene (eller dvs, jeg hadde med lillegutt), fordi pappa'en måtte til legen akkurat den dagen.
og hvis pappa'en ikke skulle vært med på fødselen, så hadde mamma vært ett godt andre valg, hun har nemlig spurt maaange ganger om hun får lov å være med denne gangen...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.