Vis full versjon : Hvor mange her VET de skal ha keisersnitt?
Virker som om de fleste tvillinggravide her inne skal ha keisersnitt, stemmer det?
Kan jeg isåfall få lov til å spørre hvorfor dere skal ha det?
Jeg har alltid tenkt at jeg vil føde mitt barn på naturlig vis, selvfølgelig dersom alt ligger til rette for det. Men nå når det er 2 stykker, ønsker jeg keisersnitt, for jeg er livredd noe skal skje med BARNA under fødselen.
Har lest endel historier om at den ene har kommet ut uten problemer, men så har nr. 2 satt seg fast og må forløses med hastekeisersnitt eller tang og alt mulig rart...:( Da tenker jeg: det må vel være bedre å gjennomføre en planlagt keisersnitt istedenfor å risikere at noe av dette skal skje:???:
Noen formeninger?
Beate, 10+3
Tidl. bruker
20-08-2002, 16:50
Får man velge dette selv?
Klem fra nysgjerrige Zafir 14+2
For meg planlegges det vaginal fødsel. Det er mange årsaker til at man velger keisersnitt (leie på tv1, fødselsangst, komplikasjoner), og - JA - man kan be om å få keisersnitt selv om det ikke ligger medisinske årsaker bak. Har inntrykk av at legen vil forsøke å fraråde keisersnitt dersom det ikke er absolutt nødvendig, men ønsker man det sterkt nok (og er skikkelig informert over omfang og komplikasjoner som kan oppstå) vil man stort sett få viljen sin....
Unni (37+5)
Ja. Jeg skal ha planlagt keisersnitt. Om 8 dager er jentene utenfor magen:)
MEN dette har ikke noe med at det er tvillinger i magen. For mitt vedkommende er årsaken tildels store komplikasjoner iforbindelse med fødsel nr. 1 og 2. Opplevde store rifter. Begge gangene gikk det tilbake og igjennom endetarmen. Altså totalruptur. Det er ikke morro :eek:
Da jeg ventet nr. 3 ble jeg anbefalt snitt pga mine tidligere opplevelser. Legene var enige om at området "der nede" burde få være ifred. Spesielt da jeg var så "heldig" og ikke hadde fått noen plager etter dette.
Nr. 3 kom til verden med snitt for 19 md siden og småsøstrene hans vil også komme ut av magen.
MEN hadde jeg hatt et reelt valg, så er jeg temmelig sikker på at jeg hadde valgt vaginal fødsel. Til tross for mine komplikasjoner opplevde jeg de to vaginale fødselene som noe mye "bedre" enn det planlagte snittet. Helt klart.
Til tross for en viss fare for komplikasjoner ved forløsning av tvilling2, så ville jeg ha valgt å få de ut den normale veien. Det er jo slik at det som oftest går helt fint å få barna ut og alt går greit. Risikoen ligger der, men det er ingenting som har med fødsel å gjøre som man med sikkerhet kan si at man vet hvordan det går.
Det å føde vaginalt er en bedre løsning for de aller fleste. En stor bukhuleoperasjon er ikke noe å ta lett på når man tross alt skal stelle og ta seg av barn etterpå. Temmelig rett etterpå også. Når det attpå til kommer to som man skal ta seg av, så er nok det "lettere" etter en vaginal fødsel.
Men dermed har jeg ikke sagt at keisersnitt er fy fy og huff huff. I noen tilfeller er det den beste løsningen. For meg er det det.
Jeg skal mest sannsynlig ha keisersnitt - om to-tre uker. Det er flere grunner til dette. Tv 2 ligger øverst og har en (bagatellmessig) uregelmessighet i mageregionen. De er litt i tvil om denne bør behandles på utsiden, og ønsker derfor å ta dem ut noe før termin. Da jeg er langt fra fødeklar (cervix fremdeles 4 cm), blir det ikke snakk om igangsetting, for da kan fødselen drøye ut og det er i alle fall IKKE heldig for tv2.
Frem til nå har jeg vært veldig innstilt på å føde vaginalt - siden begge har ligget i hodeleie hele tiden - men nå har jeg ikke noe særlig valg, og da er keisersnitt greit det også. Er ikke bekymret for selve inngrepet, men det er klart at rekonvalenstiden ikke blir helt uproblematisk - to småbarn og et operasjonssår... :eek: MEn blir de tatt ut før termin, er det vel en viss sannsynlighet for at vi blir på sykehuset en stund.
Det var min historie!
;)
lotus, 33+6
Jeg skal mest sannsynlig føde vaginalt. Dette fordi tvilling 1 ligger i hodeleie, tvilling 2 ligger fortsatt i seteleie. Legen sa til meg i dag at så lenge tvilling 1 ligger med hodet ned, så bryr de seg egentlig ikke om hvordan tvilling 2 ligger.
Jeg hadde en veldig fin opplevelse i min forrige fødsel, det gikk raskt og greitt, ut den "vanlige" veien. Så lenge det ikke oppstår komplikasjoner som gjør at keisersnitt er nødvendig, håper jeg at jeg slipper det. Det er faktisk større fare for komplikasjoner da enn under en vanlig fødsel, vel og merke når det ikke er grunn til keisersnitt.
Må legge til at nå begynner jeg virkelig å se frem til fødselen og å få se disse to småtrolla!!
Klem fra Sola 31+6 og :baby: :baby:
Hei.Jeg har gjennomgått to tvillingsvangerskap og har født alle mine fire barn vaginalt.Begge gangene har barna ligget i hodeleie.Fødte siste gangen i desember 2001 og da sa legen som jeg gikk hos at han faktisk foretrakk at tvilling 2 lå i seteleie.Dette fordi han da kunne, om komplikasjoner skulle oppstå gå inn og dra barnet ut etter beina.Høres nokså brutalt ut.Har hatt to gode fødselsopplevelser,men må nok innrømme at når tv 1 var kommet ut så tenkte jeg HJELP ennå er det en igjen der inne.:birth: Anbefaler vaginalfødsel dersom alt er greit og i orden med mor og barn.Ville aldri hatt keisersnitt.
Her var det mange svar, og fine svar:) Takk skal dere ha!
Skal på spesialistsenter på tirsdag, og regner med at vi da kommer til å snakke om keisersnitt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.