Vis full versjon : Tøybleier-flanellsbleier?
Var på Spar kjøp idag, og der så jeg tilfeldigvis at de hadde tøybleier ganske billig. Det var bomullsbleier (100% bomull), og flanellsbleier (100% flanell). Flanellsbleiene var dobbelt så dyre som bomull, men alikevel veldig billige.
Er det noen som vet om det er denne typen bleier man bruker ved tøybleier?
Hei Beate :) !
Er usikker på dette med flanell, men bomullsbleier (100 %) er det som eg har høyrt er mest vanleg å bruke i tøybleier. Du kan også bruke ull og silke, og sikkert også flanell. Nøstebarn har tøybleie-utstyr, og litt info om dette: www.nostebarn.no
Eg har tenkt å satse på tøybleier. Veit jo ikkje om det vil funke og om me vil like det, men av hensyn til miljø og barne-stumpen er det verdt å prøve, synes eg.
Polyanna
20-08-2002, 15:47
...men jeg tror uansett de flanellsbleiene er veldig snedige å ha en liten bunke av. Det er de du ser mammaer legge over skulderen og rundt omkring.
på besøk fra NM..
Hei!
Vi bruker tøybleier, og er veldig fornøyd. Vi bruker hovedsaklig brettebleier av gas (bomull), men har noen formsydde i flannell (IMSE VIMSE+BUMPY). Jeg kjøpte også brettebl. i flanell, men det er sydd inn en kant på de slik at jeg synes de blir for tykke/klumpete bak på ryggen til Sol-veldig ubehagelig. Men bleiene er jo kjempefine å bruke til stelleunderlag og gulpekluter.
Vi bruker forresten ullbukser fra Nøstebarn som sperrelag over brettebleiene.
Det er bare å sende en PM hvis det er noen spørsmål.
Vi bruker også tøybleier, mest brettebleier i bomull.
Kan bare skrive PM hit også dersom du lurer på noe!
Ok, så bomull er best altså? De hadde bomullsbleier der også, men jeg synes de var så veldig tynne i forhold til flanellsbleiene..Men er litt enig når jeg ser hva dere skriver om tykkelsen- den virka litt veldig tykk den flanellsbleia.
Bomullsbleiene var jo kjempebillige, 29; for 6 stykker..
Noen av dere som har strikket ullbuksene selv? Er ikke de veldig dyre å kjøpe i butikken?
:)
Flanellbleiene er supre til å bruke på stellebordet oppå et håndkle, de er myke mot babyhuden og suger godt med vann, jeg har brukt det til begge mine både som gulpekluter, håndkle og stelleunderlag :D
:vink: Noni og :baby: Bitteliten (27+3)
Hvilke andre steder enn Spar er det som selger flanellsbleier???
:findag: Puu 30+1
Jeg kjøpte 10 meter flanellsstoff på SparKjøp til 129 kroner. Så sydde mamman min babyhåndklær i ulike størrelser av dem. De er kjempedeilige.
Sine
Tror de fleste gardin/duk/sengetøy forhandlere har sånn som: Princess, Hansen og Dysvik, bospar, kid interiør(stæike fine gardina):lol: osv.osv.osv.
:vink: Noni og :baby: Bitteliten (27+3)
Tidl. bruker
22-08-2002, 19:18
Puu -og andre!
Jeg har bestilt bleiebukser på www.skattkisten.no i alle fall. Der var det masse bleier også. prisen var i alle fall en helt annen enn de prisene jeg så på barneutstyrsbutikkene i Trondheim.
Tidl. bruker
22-08-2002, 21:18
Jeg bruker engangs bleier. Funnet ut at tøybleier er noe tull. Skal jo vaskes, blir ikke billig i lengden.
:klapp: Hei Beate!
Har lyst til å fortelje kva tøybleier eg bruker, siden eg har vore så fornøyd med dei. Eg har brukt Kushies Ultra tøybleier på 2 barn. No skal eg snart til på tredjemann. Grunnen til at eg byrja å bruke desse er at dei kom ut som beste alt-i-eitt-bleie i ein test av Forbrukerrapporten. Dei er formsydde med borrelås, og har eit vanntett lag ytterst, slik at eg slepp å bruke plastbukse eller ullbukse utanpå. Det er i grunn like enkelt som papirbleier. Eg kan nevne at eg prøvde flanellsbleier (brettebleier) også. Dette vart for klumpete når barnet kom over liggestadiet. Første gong eg kjøpte fekk eg tak i bleiene hjå Våre Barn. Siste gong via internett hjå krabaten.no.
Helsing Anna
Hei Anna!
Takk for godt tips! Vi har nå kikka på disse bleiene, og de virker jo veldig gode for babyene. Tror vi går for disse! Bare et spørsmål- hvor MANGE bleier i hver størresle kjøpte du for at det skulle holde? Vi skal jo ha 2 babyer og må ha dobbelt så mange, men har tenkt å vaske minst en maskin hver dag. Hvor mange trenger vi kjøpe for at det skal holde, tror du? HOlder det f.eks med 10 bleier pr.barn i hver størrelse, eller må vi ha enda mer?
Regner med at disse bleiene er for store å bruke på barna våre når de blir født, side de nok toppen veier 2500 gram hver?
Håper du kikker innom her igjen, og kan svare meg på dette:)
:klapp: Eg kjøpte 20 bleier. Dette var akkurat passeleg til 1 barn. Då vaska eg kvar 3. dag. Hvis eg hadde hatt tvillinger ville eg truleg satsa på 15 til kvar. Då kan du vaska annakvar dag, og får fyllt opp vaskemaskina kvar gong (straumbesparande). Då har du tid til å lufttørke også om du vil. Uansett vil du spare massevis av pengar i forhold til å bruke papirbleier. 1. leveåret må du byte ofte bleier, sjølv om dei ikkje er fulle av tiss. Mine har i alle fall bæsja ofte første året.
Eit lite tips kan vere å henge opp eit sokkestativ (eit sånt lite stativ som du henger sokkar til tørk på) over/i nåavstand til stellebordet. Spesielt om vinteren tørkar bleiene seint ute. Ved å henge vaska bleier i sokkestativet på badet, så kan du berre plukke dei ned etter som du har bruk for dei. Barna mine har syntest det har vore veldig spennande å få peike på og velje ut den bleia som dei skal ha på seg. Det er alltid bleiene med figurar på som går først! (Også sparar eg meg litt arbeid - og skapplass)
Eg har hatt så store babyar at mine har gått rett inn i bleiene. Men det er ikkje snakk om mange vekene før du kan bruke dei. Dei veks fort i starten. Dessutan trur eg ikkje det gjer noko om dei er litt for store. Babyane ligg jo heilt i ro likevel. Problemet er kanskje størst ved gutar. Dersom tissen ligg i feil retning og det er opning rundt låret. Eg las på pakningen min med bleier at dersom babyane er mindre enn 4 kilo, så kan du fylle i med bomullsinnlegg slik at det blir tett rundt låret.
Håpar du føler at dette var til hjelp. Kor tid venter du tvillingane?
Med venleg helsing Anna!
Jeg har også begynt å tenke på å bruke tøybleier denne gangen. Har en gutt på 3 år, han bruker fremdeles bleier, og jeg gremmes over det berget av bleier som må ha gått med i denne tiden. Dessuten tror jeg ikke det er bra for den lille tissefanten hans å være innestengt i "plast" så og si hele tiden! Ellers må jeg jo si at engangsbleier er jo superlettvint, og fungerer utmerket, dvs. suger opp det meste og holder på det!
Men, som sagt, kanskje jeg vil prøve tøybleier denne gang. Har sett på Kooshies-bleiene, og de så bra ut. Fint at de ikke er så klumpete!
Et par spørsmål: Har du brukt de samme bleiene til to barn, eller måtte du kjøpe nye til nr.2? Blir de "oppbrukt" etter ett barn?
Når man bestiller 20 stk. f.eks., får man da bleier med forskjellige mønstre på?
Hilsen Nella* (26+4)
:baby: 20 stk. bleier av den minste størrelsen holdt til 2 barn. Men eg lufttørka bleiene. Ved bruk av tørketrommel vil du sikkert ha meir slitasje. Den største størrelsen brukar du over lengre tidsrom (2 år pr. barn). Her brukte eg dei gamle bleiene ei stund, men fornya med 10-15 bleier, slik at eg brukte dei nye bleiene mest.
Det er 3 fargar som går igjen i kvar pakke på 5, det er kvit, gul og mintgrøn. På dei 2 siste er det varierande figurar/mønster.
Helsing Anna :findag:
Et spørsmål til:
Brukte/bruker du ALDRI engangsbleier? Ut på tur, på reise osv.?
Hvis du av og til gjør det, hvor mye da?
Nella* :findag:
Takk for svar, Anna!
Hvis vi trenger 20 bleier til hver i hver periode, blir det 80 bleier, noe som blir 8000; + engangsbleier de dagene vi er ute å reiser osv. Får nok heller vurdere å kjøpe brettebleier i bomull da, tenker jeg:) Blir jo veldig veldig mye billigere. De koster jo bare 50; for 8 stykker:)
Bruker engangsbleier dersom vi for eksempel er på fjelltur eller på ferie og ikkje har tilgang på vaskemaskin.
På dagsturer har eg med meg plastpose til å ha skitne tøybleier i. I barnehagen bruker eg også tøybleier. Personalet synest berre det er flott. Så det er ikkje så ofte eg treng å bruke papirbleier.
Venleg helsing Anna
Flanell kan da være 100% bomull?????? Jeg har i allefall kjøpt både gaz og flanell fra sparkjøp, og begge deler er bomull.
Cleo, du har sikkert rett:) Jeg har ikke peiling på tekstiler i det hele tatt jeg..
Men spør deg siden du er her: har du brukt disse bleiene på barnet/barna dine? Isåfall, fungerte deg greit?
Jeg har mitt første barn i magen.....så jeg har dessverre ingen erfaring med tøybleier. Men jeg synes at flanellsbleiene virker mest behagelig å ha på, de er jo mye mykere. Men som sagt så har jeg ikke peiling. Jeg kommer nok til å bruke engangsbleier jeg.....
:) :) :) :)
Hei igjen!
Vil bare dele min erfaring med tøybleier. Jeg har også kjøpt et par av typen kushies ultra, de med sperrelag. De er kjempegode og ikke minst lettvinne, men som nevnt er de endel dyrere (ca 90,-/stk). Jeg kjøpte også noen flannells brettebleier (prefolds), og disse blir veldig mye fortere klissvåte enn gasbleiene. Gasbleiene bruker jeg ullbukser utenpå, og blir aldri våt gjennom klærne, mens flannellsbleiene bør ha et sperrelag av plast el. lignende utenpå. Men flannellsbleiene er kjempefine som stelleunderlag, og "håndkle", og gulpekluter.
Jeg har også prøvd popolino bleiene fra Nøstebarn. Disse er formsydde, og enkle å ta på, men de blir utrolig klumpete på en liten babykropp da.. (har kjøpt one-size)
Kushies fåes kjøpt på Skattkisten (http://www.skattkisten.no)
Lykke til som tøybleiemammaer alle sammen!
:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.