Vis full versjon : Ortrivin nesespray
Kan jeg ta Ortrivin nesespray når jeg er forkjøla og skikkelig tett i nesa?
Jeg tror det er bedre å ta saltvanns-spray isteden (men er ikke sikker på om Otrivin er farlig, altså..)
Det er bare det at saltvann ikke hjelper.. Har brukt det i et par tre dager nå. Blir så lei av å være tett, så jeg tok en spray i hvert nesebor nå for å få åpnet opp litt..
Mener å ha hørt det ikke er bra nemlig.. Men det står ikke noe på selve ortrivin flaska da.. Så jeg vet ikke... :vetikke:
Hanah hadde et godt svar inne på juliklubben :)
Tidl. bruker
17-01-2005, 20:27
Tror Rhinox er det beste i svangerskap - men jeg har brukt otrivin også. Bare følg bruksanvisningen, og ikke bruk flere dager enn det som står på. Enig med deg at saltvann hjelper ingenting når man er skikkelig forkjøla.
God bedring!
På felleskatalogen (http://www.felleskatalogen.no/) står det følgende om otrivin:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. vasokonstriktiv effekt må forsiktighet utvises ved bruk under graviditet. Overgang i morsmelk: Bruk av terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn som ammes.
MokkMokk
17-01-2005, 20:30
Jeg brukte Zymelin i en periode da bihulebetennelsen var på sitt verste, og det var med legens velsignelse. (Zymelin er synonymt med Otrivin). I følge Felleskatalogen er dette ikke farlig for gravide. Dog skal man være moderat i bruken, og ikke mer enn 10 dager i strekk. Og jeg ville heller ikke brukt nesespray kun for "vanlig gravid-tett-nese". Men ved forkjølelse syns jeg det må være greit å få lette plagene litt.
Takker.
Da bare tar jeg en liten sprut når jeg MÅ, når er jeg så tett at jeg ikke orker mer. Liker ikek ta medisiner og slikt nrå jeg er gravid.
Cille-i-Oslo
17-01-2005, 23:40
Jeg har også brukt Zymelin. Farmasøyten sa at det var det han anbefalte. Da jeg spurte legen sa hun at Zymelin var helt ok så lenge jeg fulgte anvisningene på pakken, og ikke brukte det mer enn i 10 dager sammenhengende osv. Ellers kunne saltvannsspray brukes så mye en ville, men det virker ikke noe særlig på meg. Jeg var skikkelig forkjøla og brukte det bare noen dager da jeg var potte tett. En blir jo helt frustrert av å ligge og "pese"..
<Dette står det om zymelin i felleskatalogen>
Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko.
Jeg har også brukt denne typen nesespray.
Men var det nå så at Zymelin er samme som Ortrivin?
Den har jeg brutk et par dager nå..
Skal på apoteket etterå kanskje og se om de har nesespray. Min er nesten tom. Da skla jeg spør etter en nesesprays om kan brukes for gravide ivertfall, håper apotek damene har peiling.
Jeg var fryktelig plaget med tett nese under min graviditiet pga. hovene slimhinner. Jeg tok av og til en dusj Otrivin når jeg skulle sove. Ellers kunne jeg ha problemer med å få sove i det hele tatt. Jordmor sa at dette ikke var skadelig for barnet. Jeg brukte Otrivin beregnet for barn med lavere stryke....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.