Vis full versjon : Graviditet og influensavaksine?
I følge bedriftslegen var det helt i orden å ta influensavaksine når man var gravid. Stemmer dette?
Er det helt ufarlig?
Det er jeg ganske sikker på at er feil!
Mener bestemt å ha lest et sted at har man ikke fått anledning til å ta den før man ble gravid, så skal man heller vente til etterpå, når barnet er født.
Når man får vaksine, blir man jo sprøytet med viruset, riktignok ikke i store mengder, men alikvel, levende virus...
Men er man ikke i risikogruppen for influensa, gammel, syk eller andre ting som gjør at man burde ta det, så anbefaler de jo ikke til "vanlige" folk å ta det, de som er normalt friske mener jeg. (Jada, den setningen kan selvfølgelig misforståes, jeg mener jo ikke at syke, gamle mennesker er uvanlige!!)
Dette hadde jeg sjekket med en annen lege først, og ikke tatt denne bedriftslegens ord for gitt, var jeg deg!
calliope
19-01-2005, 14:22
Etter et kjapt søk fant jeg ut at ingen egentlig vet hvordan det påvirker babyen . En må derfor vurdere sjangsen for å bli smitttet av influensaen opp mot evt bivirkninger av vaksinen . Jobber du et sted hvor det er mye folk og du riskerer å bli smittet kan det være lurt . ellers hadde jeg stått over .
http://www.felleskatalogen.no/default.asp?mainPage=/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/54F765B6-8439-44F5-8FC0-11D2C53D688B.asp
Tidl. bruker
19-01-2005, 16:00
Da jeg jobba på legekontor, satt vi aldri influensavaksine på gravide....
Jeg ser ikke noe grunn til å ta influensavaksinen, med mindre man har svært nedsatt immunforsvar eller er pensjonist.
Og så vidt jeg har skjønt - stemmer dette??? Når du har tatt vaksinen en gang, må du fortsette hvert år :urk:
umbilicus
20-01-2005, 19:14
...:)
Og så vidt jeg har skjønt - stemmer dette??? Når du har tatt vaksinen en gang, må du fortsette hvert år :urk:
Dette har ikke jeg hørt før... Tror ikke det er sånn. influensaviruset endrer seg jo fra år til år.
Kanksje du blander med at dersom du vil unngå influensa fremover så må du ta ny vaksine hvert år? Ikke at man må fortsette med det, men vaksinen hjelper kun mot dne influensaen som er når du tar vaksinen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.