Vis full versjon : Fikk ikke sprøyte etter forrige fødsel.. Ønsker flere barn.. Hva nå?
livsnyter
21-01-2005, 22:16
Hei!
Ny her.. Ønsker meg veldig flere barn.. Fikk tvillinggutter for to og et halvt år siden.. To herlige gutter!! Men pga feil på blodprøvene så fikk jeg ikke sprøyten rett etter fødselen. Det ble oppdaget et halvt år etterpå.. Tenkte da at det holdt med to barn.. Men.. Nå ønsker jeg meg flere.. Vet ikke helt hva som skjer hvis jeg blir gravid nå. Er noe med at det er fare for at jeg danner antistoffer hvis fosteret ikke har samme blodtype som meg.. Noen med erfaring med dette??
Håper noen har råd/ erfaringer å komme med!
Hilsen østlandsjente..
Hvilken sprøyte er det snakk om her?
Har du en spesiell blodtype?
Hvis en er rhesus negativ får en en sprøyte like etter fødselen eller innen 72 timer tror jeg det er....
Mamablue
22-01-2005, 15:53
Jeg fikk sprøyte i låret etter fødselen.. men det var for at livmoren skulle trekke seg fortere sammen...
får mammaen sprøyte også ved rhesus negativ? er ikke det bare babyen?
håper ikke jeg har fått en slik sprøyte.. for det skal ikke jeg ha...:shock: :dåne:
livsnyter
22-01-2005, 17:51
Sprøyta jeg skulle hatt var for at jeg ikke skal danne antistoffer ved en eventuell ny graviditet. Jeg er rhesus negativ. Hvis barna var positive skulle jeg hatt en sprøyte. Etter fødselen sa de at barna var negative. Derfor fikk jeg ingen sprøyte. Fant ut senere at barna var positive.. Så de beklaget seg fra sykehuset fordi det hadde skjedd med flere i den perioden rundt datoene mine gutter var født.. Er visst fare for blodpropp (i morkaka tror jeg) når nestemann ligger i magen fordi jeg da kan danne antistoffer og kroppen ikke vil vite av barnet mot slutten av graviditeten eller noe sånt.. Dette er ganske frustrerende.. Vet ikke om jeg tør å bli gravid igjen pga denne idiotiske sykehustabben.. Noen som har vært borti dette hvor det går bra (evnt ikke så bra) å bli gravid uten å ha fått denne sprøyta?
Østlandsjente
umbilicus
22-01-2005, 19:42
...:)
skillpadden
09-03-2005, 11:56
Når barna dine har samme blod type som deg er ikke dette et problem. Kroppen din har jo ikke dannet antistoffer mot noe som ikke er der. det er bare å sette igang. lykke til.
Det samme skjedde meg .
Men legen sier det er ingen fare ,jeg skal få sprøyte etter uke 28 ,husker ikke nøyaktig uke ,men har fått vite att det er ingen fare....håper det er riktig.
Jubalong70
11-03-2005, 10:17
Du kan trygt bli gravid igjen. :heia: Gi beskjed på første kontroll om det som skjedde :klask: , så vil de følge opp med hyppige blodprøver og evt sette sprøyter underveis i svangerskapet. :lettet:
Jeg er også rhesus negativ og må ha sprøyte etterpå fødselen hvis barnet er posetivt.. Skal passe godt på at dette blir gjort. Det jeg har fått beskjedom er at de kvinnene som ikke har fått sprøyte kan fremdeles bli gravide og at det som oftest går bra med babyen. Det som kan skje er at din blodtype som mangler rhesus faktoren kan angripe barnets blod og ødelegge blodlegemene hvis det har posetivt.. Det er liten sjangs for at det skjer inni magen,men hvis,vil det bli skiftet blod på fosteret.Det er mer vanlig at det skjer etter fødselen. Du vil selvsagt få nøye oppfølging og det ender som regel godt. Jeg forstår du er sint på sykehuset altså. Sånt skal jo ikke skje. Snakk med legen din.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.