Vis full versjon : Brødmat=stor baby.....
Tidligere bruker
20-08-2002, 14:59
Jeg må ofte høre på vettige og uvettige råd og meninger fra mine mange barnløse venninner.
Som oftest er det grusomme fødselshistorier, men en dag så var det ei av de som sa at jeg burde kutte ut brødmat for å få en mindre baby ved fødsel.
Jeg tar selvfølgelig dette med en klype salt, og kommer ikke til å kutte ut mitt daglige brød. Er ikke så viktig å få en liten baby heller da!
Har dere hørt om dette "tipset"
Amadala
Polyanna
20-08-2002, 15:19
... spøk til side, men det hørtest utrolig tåpelig ut! :)
Det eneste jeg har hørt kan påvirke babyens størrelse (til å bli større) er voldsomt sukkerinntak. Drikker man fx. veldig mye brus eller spiser masse sukkergodteri, øker oddsene for en "feit" baby (altså er baby som er større enn den "skulle" ha vært, om det nå er 3,5 i stedet for 3, eller 5,5 i stedet for 5 kg)
Det er godt mulig at alle raske karbohydrater bidrar littegrann i samme retning. Raske karbohydrater er bl.a. hvitt mel og sukker. Men du er vel som de fleste av oss magedamer: Foretrekker grovbrød for å holde magen i gang.... Og dette er langsommere karbohydrater som ikke skal ha noen negativ effekt på hverken ditt eller babyens blodsukker. Men loff med sukker på kan du jo ta av menyen, hvis det nå skulle være der....
:)
Nei, det har jeg ikke hørt :lol:
Folk sier så masse er "farlig" for tiden at det nesten er til og le av.. :bonk:
Gjør det du føler er bra for babyen.. Det gjør jeg :)
14+5
Andre raske karbohydrater har omtrent samme virkning på kroppen som sukker. Hvetemel er et av de værste i så måte.
At en disse påvirker vår insulinproduksjon og derved også fettlagringen er jeg overbevist om (Dr. Lindberg igjen) men om dette påvirker barnets størrelse like direkte det vet jeg ikke.
Jeg lever nå uten raske karbohydrater. Spiser lite brød og om jeg spiser brød så er det ekstremt grovt og uten hvetemel. Føler meg i dårlig form om jeg får i meg slike karbohydrater.
Victoria
20-08-2002, 16:26
Det spørs vel hvor mye brød man spiser, tenker jeg. Jeg spiser bare to skiver om dagen og foretrekker grovt pga magen, men kanskje jeg hadde sett etter alternative "retter" hvis jeg spiste det til frokost, lunsj og kvelds. Om ikke annet fordi jeg har en tendens til å bli veldig matlei.
Er ikke all ensformig kost relativt usunt, forresten?
I sveits, for noen år tilbake, anbefalte man gravide kvinner å nyte alkohol for å få små barn og lette fødsler.:bonk:
Tidene forandrer seg.. heldigvis
evaeva 15+2
Tidl. bruker
20-08-2002, 17:23
Noen liker å spøke- Ikke hør på dem, hør på deg selv i stedet. Du vil bli mer erfaren enn dem når ungen kommer. :p
I sveits, for noen år tilbake, anbefalte man gravide kvinner å nyte alkohol for å få små barn og lette fødsler.:bonk:
Tidene forandrer seg.. heldigvis
evaeva 15+2
.. er det noe man virkelig bør være obs på for å slippe store barn, er det sukkerinntak. Jeg er langt mer obs denne gang enn første gang. Da drakk jeg brus når jeg følte for det, og jeg spiste kaker, og koste meg. JEG la jo ikke særlig på meg likevel, tenkte jeg ;)
MEN da ungen kom, og var veeeldig stor, satte seg fast, og mistet hjertelyden, daa ble jeg skremt, da...! :(
Så denne gang er jeg ganske mer obs på sukker og fett, iallefall til en VISS grad. Bare for barnets del.
Men BRØD tror jeg du kan spise som du vil :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.