PDA

Vis full versjon : 180 i puls i to minutter ... Har noen andre det sånn?

Ramgad
23-11-2002, 23:02
Jeg har lenge hatt denne rare "tilstanden". En gang hver tredje måned omtrent, begynner plutselig hjertet å pumpe noe grasalt - pulsen er oppe i 180 etpar minutter før det plutselig slår normalt igjen. Oftest gjør det også vondt å puste når dette pågår.

Jeg tok det opp med legen sist jeg gikk gravid, men hun mente det ikke var noe bekymringsverdig siden det skjer så sjelden. Denne gangen har jeg ikke nevnt det engang, selv om jeg fikk "hurtigpuls" flere ganger i første trimester.

Som regel starter dette når jeg er i bevegelse og tar en rask vending - plutselig hopper eller runder et hjørne. Vet at det går over bare jeg puster normalt, så jeg er ikke redd. Men nå skjedde det plutselig mens jeg satt i sofaen og så på TV... Håper ikke babyen får hetta inni der, regner med blodet får en rimelig fart på seg!

Noen som vet hva dette kan være?
Noen som har det sånn?
Tror jeg nevner det for legen på torsdag, gitt.

Maz
23-11-2002, 23:24
Problemet med slikt er at leger ofte tror at ingen andre enn dem kan ta puls.

Vi hadde dette problemet med faren min, som hadde pacemaker der det ikke skulle kunne skje. Ingen trodde oss dette var nemlig helt umulig (hans puls var i korte perioder over 250) . Dette intill han etter 5 år lå på sykehuset og det ga utslag på overvåkningsutstyret. Skal si de fikk fart på seg, men nå var det som tidligere hadde vært umulig fult ut forklarelig.... (dette er jo en helt annerledes situasjon)

Nå er jo din situasjon anderledes, men forsikre deg om at legen ikke tror du bare overdiver. Eller mistolker vanlig hjertebank. Fokuser gjerne på at du blir redd og usikker av dette. Forlang et svar på hvorfor dette skjer.

Tenk gjerne gjennom de situasjonene dette har oppstått i slik at du kan presentere et mønster. Jeg ville ha ført en logg smed dato, tidspunkt, puls og situasjon.

Håper du finner ut av dette, høres jo litt skummelt ut om det ikke er i forbindelse med angst.

Lykke til hos legen.

Freja
26-11-2002, 17:40
Hei

Har opplevd samme fenomen at par ganger uner graviditeten. Prata med min JM om det og hun var heller ikke bekymmret over det så lenge det det kom så sjelden.

Siden som hun sa også, når vi merker at hjertklappning og pulsen begynner å stige så blir vi automatisk urolige, og det hjelper selvsagt til at den stiger mer. Da er det om å gjöre å ta et par dype andetag og pröve å roe ned seg selv igjen.

Kan selv merke at det gjerne kommer om man har blitt for mett, er trött og sliten, magen kjenns het sprekkeferdig ut og at det kanskje er litt for varmt i rummet.
Slipp inn litt frisk luft og konsentrer deg på pustinga, inn gjenom nesa og ut gjenom munn, så senker den sig nok ganske raskt.

Pusteteknikken er jo veldig viktig ved födsel senere også for å komme seg igjenom veene på beste sett.

Håper det går bra.

Freja34+5 :findag: