PDA

Vis full versjon : FBI om råtten fisk

Tidl. bruker
26-01-2005, 20:59
Fikk litt sjokk da jeg så FBI på NRK i kveld og det viser seg at alle de store kjedene selger altfor gammel fisk i ferskvarediskene... :-S Noe av fisken de sjekket var til og med råtten :kvalm: . En "ekspert" (forsker?) sa at gravide derfor ikke burde spise sushi i Norge. Skal holde meg langt unna rå fisk nå! :nemlig: Jeg som trodde at all fisk i norske ferskvaredisker var skikkelig fersk, rett fra havet... For dårlig! :sur:

Fru Månestråle
26-01-2005, 21:36
Jeg har også stolt på at shusien var fersk. Men det ror jeg ikke lenger på når jeg ser hvordan den er i butikkene :kvalm:
Blir ikke mere sushi på meg heller, nei!

cat71
26-01-2005, 21:47
Heisann, jenter! Jeg spiser IKKE rå fisk mens jeg er gravid, men til vanlig er jeg IHUGA sushi-fan. Vil bare minne dere på én ting, og det er at asiater - som stort sett driver sushi-butikker i Norge - har et helt annet syn på hva ferskt fiskekjøtt er ifht. endel mer eller mindre useriøse norske (billig) butikk-kjeder. Mye sushi-fisk er faktisk spesialimportert! Nøkkelordet er kunnskap. Blant japanere går sushi-kokk kunnskapene tildels i arv, men det tar årevis som lærling før man får slippe til på kjøkkenet. I tillegg har Asia varmere klima enn Norge, så ferske råvare og korrekt tilbredning & lagring er essensielt for IKKE å gi middagsgjestene matforgiftning. Proteinkilder (kjøtt og fisk) er også regnet for luksus, så disse råvarene blir behandlet med respekt fra første øyeblikk. En annen ting er at stoltheten tilknyttet matkvalitet er utrolig høy i Asia. Jeg mener jeg har lest om en sushi-kokk som har begått "harakiri" etter uhell på kjøkkenet - det vil si rituelt selvmord ;) Selv ser jeg ofte veldig unge butikkansatte bak ferskvare-diskene i norske butikker, og dersom deres opplæring ikke er særdeles god - egner de seg best til å håndtere/selge Grandiosa. Ja, Norge er en fiskeri-nasjon, men jeg tror jeg må tilbake til bestemoren min, i vår familie, for å finne en som VIRKELIG kan rense, gjøre opp, stykke og fryse + koke og steike bra fisk. Gode tradisjoner forsvinner om de ikke taes vare på :snill: Selv velger jeg å nyte sushi på en god restaurant fra tid til annen, og YES - jeg sier ifra, uansett hvor jeg kjøper mat - om den ikke holder lovet kvalitet!!!

Gravidada
26-01-2005, 22:02
Jeg er ikke overrasket over at fisken ikke nødvendigvis er fersk, etter alle de andre oppslagene i media om kjølevarer...

Tidl. bruker
26-01-2005, 22:35
Selv ser jeg ofte veldig unge butikkansatte bak ferskvare-diskene i norske butikker, og dersom deres opplæring ikke er særdeles god - egner de seg best til å håndtere/selge Grandiosa.
Som jeg forstod det var det leverandørene av fisk som ikke leverte bra nok fisk til butikkene. De fant jo til og med råtten fisk hos de høyprofilerte ferskvarediskbutikkene som f.eks Ultra. De sa også noe i programmet om at den beste fisken ble eksportert til utlandet (sikkert land som f.eks Japan).

tigerstripa
26-01-2005, 22:37
Overrasker meg slett ikke. Som nordlending med lang erfaring fra tjuvfiske i sjø er jeg ikke imponert over fisken som selges her nede i Østfold. Den er jo ikke ornlig renset! Finner bestandig blodklædder eller rester av bukhinner og svømmeblære i fisken... virker som om det er mye viktigere at snittene er rene og rette enn at kjøttet er rett behandlet. Kjøper heller en halv torsk med skjeivt buksnitt og gulle ren bukhule uten blodgørr enn en med rette kanter, ferdig oppstykket, men med rester og blod inni... :urk: Når fisken tydelig ikke er utblødd så er det tydelig at den har blitt håvet opp av tråler og selvdødd pga surstoffmangel. Kjøper ikke kjøtt fra selvdau gris, om den så skulle vært druknet før den døde av alderdom!
Rent personlig tar jeg stor ære i at fisken skal være orntlig slaktet, utblødd og renset før jeg gir den fra meg. Det skal ikke så mye til.

mai_mor
27-01-2005, 15:40
jeg har jobbet i en av disse store kjedene med fisk. kan si såpass at jeg ikke handler fisk i ferskvaredisk lenger...