Vis full versjon : kan jeg?
kan jeg ta sit ups nå som jeg er gravid?
eller er det lurt å la vær?:vetikke:
jeg tror det er lurt og la vær.
det blir også ubehagelig etter hvert sikkert.....jeg har ikke prøvd.
min treningsinstruktør sa at jeg ikke skulle ta si-ups
men jeg glemte og spørre hvorfor.
kan ha noe med at magen vokser osv osv....
Har og hørt at man ikke skal...
Tvilling
27-01-2005, 23:53
Man skal vist unngå å trene magemuskler i graviditeten og en stund etter fødsel.
Lille Blink
27-01-2005, 23:55
man skal IKKE ta sit-ups fordi magemusklene spalter seg.... Altså di tre på hver side legger seg helt til siden for å gi plass til babyen og da er di ubrukelige når du er gravid... Skal heller ikke trene di skrå magemusklene:nemlig: Det du bør gjøre er å øve på knipeøvelser og øvelser som gjør at blod tilførselen er hele tiden godt igang!!! Minsker risikoen for bekkenløsningen, men noen får den uannsett, som f.eks jeg :dåne:
Tidl. bruker
28-01-2005, 00:21
En side fra barnimagen.com: trim og trening for gravide. (http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/trim_og_trening_for_gravide)
Lykke til med treningen!
Tren i vei!
Jeg trente mye før jeg ble gravid forrige gang (har ikke blitt tid til så mye denne gangen). Da snakket jeg med flere treningsinstruktører, to jordmødre og en fødselslege om trening (fordi det er så mange rykter om at man ikke skal trene ditt eller datt hørte jeg med flere som har greie på sånt). Dette er min lille oppsummering:
Du kan trene som vanlig, men du skal ikke ta deg helt ut, du skal lytte til kroppen din, du skal drikke nok vann og du skal ikke trene når det er veldig varmt.
Når jeg sier at du kan trene som vanlig mener jeg at du kan fortsette med trening du driver med nå. Du skal være litt forsiktig med å begynne på nye treningsformer. Dette fordi du har utviklet støttemuskler i forhold til de øvelsene du er vant til å ta. Pga relaxin blir ledd etc litt mer ustabile når du er gravid du skal derfor være forsiktig med øvelser du ikke er vant med. Dette er av hensyn til din egen helse - ikke babyens.
Det er sant at magemusklene kan dele seg på midten i slutten av graviditeten, men det er svært uvanlig. Hvis det skjer skal du ikke ta situps, men det merker du garantert. Du vil kjenne at det blir et søkk øverst på magen. Det er i alle fall helt trygt for deg å trene magemusklene (både skrå og rette) en god stund ennå.
Selv trente jeg step og styrke i forrige svangerskap (til sammen ca to-tre ganger i uka). I tillegg syklet jeg mye, gikk en del tur, og padlet en del. Jeg gikk ned litt på vektene jeg løftet, og roet ned stepen litt (hoppet ikke så mye). Dette fordi det var da det føltes behagelig for meg. På slutten klarte jeg ikke å ta vanlige situps pga stor mage, da trente jeg magemusklene statisk i stedet.
Etter fødselen er det en annen greie. Da er bekkenbunnen veldig "sliten", og det er viktig ikke å påføre den ekstra belastninger. Situps er en ekstra belastning på bekkenbunnen. Man skal derfor ikke begynne med situps igjen før bekkenbunnen er helt restituert. Dette får man informasjon om på sykehuset (det fikk i alle fall jeg).
Lille Blink
28-01-2005, 10:41
Birdie: Er helt enig med deg, men ikke når det gjelder sit-ups!!!! Så hold deg unna sit-ups Linemor:snill: Det var bl.a fysioteraoauten min som sa det viss du ønsker å vite kilden... Men ellers tren som du alltid ha gjort, men i litt mindre grad slik som Birdie forklarte så godt her i tråden :jupp:
Birdie: Er helt enig med deg, men ikke når det gjelder sit-ups!!!! Så hold deg unna sit-ups Linemor:snill: Det var bl.a fysioteraoauten min som sa det viss du ønsker å vite kilden... Men ellers tren som du alltid ha gjort, men i litt mindre grad slik som Birdie forklarte så godt her i tråden :jupp:
Signerer denne, hva er poenget med å ta sit ups uansett når man er gravid. Trente opp til uke 30 sist og det var deilig. Lette øvelser. Man kjenner selv etter hva som blir tungt.
scrappeguri
28-01-2005, 11:53
NEI du skal IKKE ta sit-ups når du er gravid. MEn du kan trene lette mageøvelser likevel. Sitt rak i ryggen og knip sammen magen uten å krumme ryggen, slipp opp og gjenta. Sånne øvelser er fine for gravidemager:gravid:
takk for fine svar
holder meg til joggingvar liksom ikke trygg på det med sit ups så jeg tror nok jeg venter ett år med det
:klem:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.