PDA

Vis full versjon : Tett nese

Pusa
27-01-2005, 23:28
Håper noen av dere har et lurt tips ang. tett nese.

Altså, jeg har vært plaga med tett nese leeenge. Ingenting annet enn en sikkelig nesespray (les: ikke saltvann) funker. Men nesespray skal man jo ikke bruke lengre enn 10 dager og det pleier jeg å være rimelig flink med.
MEN nå som jeg er gravid har problemet blitt litt større. Jeg får så vondt i hodet når jeg er tett i nesa, tidligere har jeg tatt smertestillende for dette, men vil ikke gjøre det nå. Så jeg klarer ikke la være å bruke nesesprayen.
Hva kan jeg gjøre? Noen som har gode råd?:snill:

Tvilling
27-01-2005, 23:38
- Kok opp vann, slik at det blir glovarmt
- hell det over i en liten balje eller liknende
- bøy deg over baljen m/ett håndkle over hodet(fordi dampen skal holde seg under håndkle...)
- så puster du varm damp inn og ut en stund.
- så kjenner du at det letner i nesa

Dette hjelper på meg!

http://smileys.smileycentral.com/cat/23/23_28_109.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm232)

Ninapia
29-01-2005, 00:29
Jeg brukte otrivin nesespray nesten hele svangerskapet pga tett nese og slikt. Fikk ikke puste uten. Ble ikke noen problemer etter jeg fødte. Nesen og slimhinnene ble fort normale igjen.

Lille Po
29-01-2005, 18:03
Jeg brukte otrivin nesespray nesten hele svangerskapet pga tett nese og slikt. Fikk ikke puste uten. Ble ikke noen problemer etter jeg fødte. Nesen og slimhinnene ble fort normale igjen.
Jeg fikk beskjed av legen min at jeg ikke skulle bruke nesespary(da hadde jeg brukt Otrivin),fordi hjertet til fosteret begynner å slå så mye raskere.:snill:

Tidligere bruker
29-01-2005, 18:16
Har du prøvd mentholatum eller camphoratum like innenfor neseåpningen???
:hyper: det er salver som eg synes funker bra

Cecilie
31-01-2005, 16:42
Jeg brukte Otrivin konstant de siste 3mnd med Jacob. Det var KUN nesespray som hjalp. Og lege og jordmor sa at det anbefales ikke, men det var fordi blodkarene ikke har noe godt av det...

Hjelper ikke mye med alskens råd om problemet er at blodårene i nesa utvider seg og man blir tett i nesa.. Jeg gjør som jeg har fått beskjed om og bytter på type nesespray( husk å se etter hvilket virkestoff nesesprayen inneholder, mange merker har samme virkestoff..). Jeg er tett i nesa nå og og mentollatum hjelper ikke nå( det hjelper kun når jeg er forkjøla..), ikke varm damp heller( det har MOTSATT virkning på meg!), så jeg bruker nesespray og bytter på merker...

Lykke til!

Pia Marian
02-02-2005, 16:06
Jeg sliter med det samme, og har også blitt frarådet nese spray av lege og jordmor!:vetikke: Men nå leste jeg et sted at akupunktur mot tett nese i svangerskapet var gull verdt!:hyper: Tror jeg skal prøve det!!!:snill: Mener å ha lest det på barn i magen!:)

cathy78
02-02-2005, 16:41
Jeg brukte nesespray (otrivin, rhinox osv) FAST hver dag i nesten 3 år...... Brukte det også første 4 ukene av sv. skapet (visste da ikke at jeg var gravid). Tenkte at nå MÅTTE jeg slutte, kjøpte en saltvannsnesespray som heter Rhinett, og den brukte jeg bare èn natt, og etter det har jeg ikke vært tett i det hele tatt.

Har hørt at fotsoneterapi har hjulpet mange med det problemet.

jupiter_c
02-02-2005, 20:10
peppermynteolje (ekte japansk peppermynteolje kjøpt i helsekost butikk altså..) hjelper meg når jeg er tett i nesa.

tar da 4-6 dråper på håndbaken og slikker det i meg, er fryktelig et par sekunder men det renser veldig godt opp altså.

du kan også ta et par dråper i et halvt glass med vann og drikke det, det er ikke like fælt som å slikke det i seg, men funker heller ikke like bra...

og som en bonus får man veldig god ånde av det.. hehehehe

mor-t-en
02-02-2005, 23:40
Denne kan du bruke, men ikke for lenge...

ZYMELIN NESESPRAY

Zymelin nesespray 0,5 mg/ml

Zymelin nesespray 1 mg/ml

Vær oppmerksom på at legen kan ha foreskrevet legemidlet til annen bruk og/eller med en annen dosering enn angitt i pakningsvedlegget. Følg alltid legens forskrift som er angitt på apoteketiketten.

Innhold (Deklarasjon)

Nesepsray 0,5 mg/ml: 1 ml inneholder: Virkestoff: Xylometazolinhydroklorid 0,5 mg. Hjelpestoffer: Natriumedetat 0,5 mg, dinatriumfosfatdihydrat, natriumdihydrogenfosfatdihydrat, natriumklorid og renset vann til 1 ml.

Nesepsray 1 mg/ml: 1 ml inneholder: Virkestoff: Xylometazolinhydroklorid 01 mg. Hjelpestoffer: Natriumedetat 0,5 mg, dinatriumfosfatdihydrat, natriumdihydrogenfosfatdihydrat, natriumklorid og renset vann til 1 ml.

Virkemåte

Virker på blodårene i neseslimhinnen slik at disse trekker seg sammen og letter luftpassasjen.

Innehaver av markedsføringstillatelsen/Tilvirker

Nycomed Pharma AS, Asker

Bruksområde (Indikasjoner)

Brukes lokalt i nesen for å lette luftpassasjen ved tett nese ved forkjølelse. Legen kan også bruke preparatet ved bihulebetennelse og akutt mellomørebetennelse.

Tilstander hvor legemidlet ikke skal benyttes (kontraindikasjoner)

Kjent overfølsomhet for innholdsstoffene.

Forsiktighetsregler

Bør ikke anvendes kontinuerlig i mer enn 10 dager. Brukes med forsiktighet ved høyt blodtrykk, hjerte-kar sykdom og sykdommer i skjoldbruskkjertelen. Ved uriktig bruk og høy dosering kan man få virkning ellers i kroppen, særlig gjelder dette barn.

Graviditet

Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet.

Amming

Virkning på barn som ammes er ikke sannsynlig. Kan benyttes under amming.

Forsiktighet ved samtidig inntak av andre legemidler og annet

Bør brukes med forsiktighet ved samtidig inntak av legemidler mot depresjon.

Dosering

Zymelin 0,5 mg/ml

Barn 1-10 år: 1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig. Spedbarn inntil 12 måneder: Bare etter legens henvisning. Til barn under 1 år anbefales bruk av natriumkloridoppløsning. Anvendes høyst 10 dager kontinuerlig.

Zymelin 1 mg/ml

Voksne og barn over 10 år: 1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig.

Anvendes høyst 10 dager kontinuerlig.

Bruksanvisning

1. Puss nesen.

2. Ta av beskyttelseshetten.

3. Hold flasken i loddrett stilling. Pump noen ganger ved å trykke kragen ned mot flasken til det kommer en spray.

Hvis det er lenge siden flasken har vært brukt, kan det være nødvendig å gjenta dette.

4. Før flaskens spiss opp i neseboret og pump en spraydose mens flasken holdes loddrett. Pump én dose i hvert nesebor.

Det vil alltid være et restvolum igjen i flasken. Dette er kompensert for ved fylling, og

bruksvolum vil alltid være minst 10 ml.

Forholdsregler ved for høy dose

Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonssentralen (tlf. 22 59 13 00) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved uhell.

Bivirkninger

Hyppig og langvarig bruk kan gi slimhinneirritasjon med økt nesetetthet og rennende nese.

En brennende følelse i nese eller hals, lokal irritasjon eller tørrhet i neseslimhinnen kan forekomme. Allergireaksjoner eller forbigående synsforstyrrelser er rapportert i isolerte tilfeller. Hjerte-kar effekter er observert.

Oppbevaring og holdbarhet

Skal ikke oppbevares ved temperaturer over 25°C. Holdbar til den dato som er angitt på pakningen. Oppbevares utilgjengelig for barn.

Øvrig informasjon

Pakningsvedlegget er revidert januar 2000.

Bie
02-02-2005, 23:51
Måtte kontakte legen jeg, for ble "avhengig" av nesespray. brukte så og si hver dag fra juli 1999 til november 2003. Da gikk e til legen og fikk en kortison nesespray kur. Ikke vært noe særlig plaget siden. Kan heller ikke bruke saltvanns nesespray generelt. Men saltvanns nesesprayen til Otrivin går an.. Bare et lite tips, hvis du ikke har prøvd. :klem: