PDA

Vis full versjon : Felles vs delt økonomi

Nre77
01-02-2005, 20:23
Jeg har diskutert dette emnet sikkert "hundre" ganger med venner og familie oppgjennom årene, og jeg blir like overrasket hver gang. For det virker som at de aller fleste ikke er enig med meg. Nå har jeg endelig fått det bekreftet fra en undersøkelse at vår måte ¨å gjøre det på faktisk er best for ekteskapet... hva mener dere? Eller viktigere, hva praktiserer dere i heimen?

Spm er rett og slett om dere har felles eller delt økonomi? Vi har delt, på den måten at han tjener penger, jeg tjener penger og alt går i en felles pott som igjen går til faste utgifter. Det som blir til overs tilhører HELE familien FELLES. Altså så kan ikke mannen f.eks gå og kjøpe seg noe av STOR verdi uten å ha diskutert det med meg først. Synes at de fleste har delt økonomi på den måten at de spytter i halvaprten hver til faste utgifter, og det som blir til overs, råder de over fritt uten innblanding fra ektefellen/samboeren.

Noen mener at det er forskjell på om man er gift eller har barn sammen. Personlig mener jeg at dette ikke betyr noe.

StorMage
01-02-2005, 20:39
Jeg stemte felles. Vi er samboere og har ikke barn (enda :hyper: ). Men vi har det sånn som dere, Nre77. "Alt går i en felles pott som igjen går til faste utgifter. Det som blir til overs tilhører HELE familien FELLES". Jeg synes dette er å ha felles ökonomi - det kunne uansett aldri falle hverken meg eller sambo inn å gå til storinnkjöp for våre felles penger uten å snakke om det...

Tidl. bruker
01-02-2005, 20:40
Vi putter inn like mye på en felleskonto som dekker alle faste utgifter + mat for en mnd. Så bruker jeg dette felleskortet når jeg handler inn til oss. Store ting kjøper vi sammen. Resten av pengene beholder vi på egen konto, der han betaler for sin bil og jeg for min.
For oss fungerer det helt glimrende, da kan jeg bruke "mine" penger på å kjøpe småting som sminke og klær, og han kjøper musikk og alt man kan få tak i på Biltema som jeg ikke synes er spesielt spennende.

MokkMokk
01-02-2005, 20:40
Vi har delt, på den måten at han tjener penger, jeg tjener penger og alt går i en felles pott som igjen går til faste utgifter. Det som blir til overs tilhører HELE familien FELLES. Altså så kan ikke mannen f.eks gå og kjøpe seg noe av STOR verdi uten å ha diskutert det med meg først.
Sånn har vi det også. :nikker: Men jeg kaller den løsningen for 100% felles økonomi, jeg da - at det hver av oss tjener er våre penger, ikke mine og dine, ergo skal vi snakke med hverandre før eventuelle større innkjøp. Småinnkjøp som et par klesplagg, noen dvd'er og sånn kan vi selvsagt handle uten å få "grønt lys" av partneren på forhånd, men om man har lyst til å svi av mange tusenlapper på et eller annet så er det en selvfølge for oss å diskutere det først.

Vi har hatt denne ordningen helt siden vi ble samboere "på ordentlig", så det at vi nå er gift/ har fått barn har ikke hatt noen innvirkning på dette.

MokkMokk
01-02-2005, 20:51
Finner forøvrig ikke noe alternativ som passer for meg (felles økonomi, har barn), så jeg har ikke stemt..

venterpånr3
01-02-2005, 21:05
Da vet jeg ikke helt hva jeg skal kalle vår økonomi. Vi har en konto der vi putter inn penger til regninger og sånt. Også har vi hvert vår konto der resten av lønnen står igjen. Disse pengene disponerer vi (til en viss grad) som vi vil. Småting kjøper vi uten også snakke med den andre om da. Men det blir ikke kjøpt store ting til flere tusen uten av vi har bestemt det ilag. Selv om vi har hver vår konto.

Jeg hadde blitt pottsur hadde mannen min plutselig kommet hjem med for eksempel en TV til flere tusen kroner uten at jeg visste om det. Og omvendt!!

Håpefull81
01-02-2005, 21:09
Fikk ikke stemt, men

Vi er Samboere Og Har Barn og har felles økonomi og den var ikke alternativ. Vi har begge bankkort til begge kontoene.

Magma
01-02-2005, 22:06
Vi har felles økonomi, tror det skulle blitt temmelig problematisk å holde orden på en delt! Ser dessuten ikke helt hensikten med det når man er gift. Vi har rimelig gode inntekter begge to. Og siden mannen har 2 tenåringer som bor hos oss tror jeg faktisk vi havner ganske likt ut økonomisk da han tjener litt bedre enn meg.

Hanah
01-02-2005, 22:24
Finner forøvrig ikke noe alternativ som passer for meg (felles økonomi, har barn), så jeg har ikke stemt..

Ikke jeg heller..

Vi har felles økonomi, har barn og er gift.
Alt vi tjener går inn på en felles konto, og vi har ingen 'mine' og 'dine' penger. :) Fungerer kjempegreit.

Lillenin
02-02-2005, 05:00
Vi har hver vår konto, men skriver ikke opp hvem som betaler hva, vi er like flinke til å dra opp lommeboka begge to, enten det gjelder mat eller regninger, så jeg tror vi kommer forholdsvis likt utav det.

BabyLykke
02-02-2005, 10:19
Vi har felles økonomi!!

Mine penger kommer inn fast på lønnskonto, han driver selv
med egen bedriftskonto, og setter over det som er "lønn" til
lønnskontoen. Den blir brukt til lån, regninger, mat, ja alt vi
bruker penger på!! (resten på bedriftskontoen er jo til skatt og moms:snill: )

mai_mor
02-02-2005, 13:44
vi har delt økonomi. det fungerer best for oss. vi fører ingen logg på hvem som betaler hva. det ordner seg av seg selv, siden vi tjener omtrent like mye...

Cecilie
02-02-2005, 14:42
Fikk ikke stemt jeg heller, vi er gift, har barn og har selvsagt felles økonomi. Det har vi hatt fra dag en. Vi går ikke ut og bare kjøper oss ditt eller dat uten å ha snakket med den andre først. Det er ikke noe mine eller dine penger. Det er våre penger uansett hvilken konto pengene står på og hvem som er innehaver av kontoen!

Bie
02-02-2005, 14:47
Vi har felles økonomi, men har hver våre lønnskontoer. Men vi kan begge diponere hverandres.. :)

Oj!
02-02-2005, 14:49
Vi har en felles lønnskonto med to VISA kort. Her går begge lønningene, barnetrgd osv inn, og lån, regninger, varekjøp osv ut. I tillegg har vi en konto der vi setter inn penger til studielån hver mnd, og felles BSU konto der vi setter inn hver mnd. Mannen har en egen modelflykonto han fikk av meg til jul, der jeg fyller på litt hver mnd av min lønn.

Alle pengene vi får inn er våre, og vi diskuterer aldri "Mine og dine" penger. Vi snakker også sammen før vi gjør store innkjøp utover vanslie ting som mat osv.. (Over 1000,- ca..)

Nre77
02-02-2005, 16:13
Ser at det har sniket seg inn en feil i undersøkelsen.. alternativene ble feil. Skulle rette på det, men får det ikke til..

Uansett, så er jo svarene deres mer intr enn selve undersøkelsen.

Det at jeg skriver at alle pengene går inn i en pott, så har vi hver våre kontoer.. men vi har tilgang til de begge to... Samme hvilken konto pengene står på og hvordan de kom seg dit, så er de til disposisjon for hele familien, ikke bare den riktige eieren... Ser her at det er flere som har felles økonomi... begynte å lure på om vi var de eneste som praktiserte dette....

Meg selv
02-02-2005, 22:06
Vi betaler inn like mye hver hver måned til felleskontoen og derfra betaler vi alt som er felles, enten det er i butikken eller regninger. Vi tjener omtrent det samme. I tillegg har begge egne lån som vi betaler og jeg har en leilighet jeg leier ut og selvsagt betaler alle utgiftene til. Med skatt, utgifter og lånet utgjør det mer enn jeg får inn, så det er ikke noe god butikk, forresten, men jeg får ikke solgt den.

Men nå går jeg ned i lønn i permisjonstiden, så da må vi finne på noe nytt. Da har vi lurt på å sette alt vi tjener minus et fast beløp hver inn på felleskontoen, så har vi litt vi kan gjøre hva vi vil med. "Våre egne" penger bruker vi ganske forskjellig, så vi synes det er greit å disponere dem selv.

Rita83
13-02-2005, 22:04
Vi har felles økonomi, og har 1, snart 2 barn sammen!

Tidl. bruker
14-02-2005, 00:35
----------

Tidl. bruker
17-02-2005, 13:03
Vi har egentlig felles økonomi, men med hver vår konto og kort. Bare det at begge disponenerer fritt hverandre kontoer, store regninger går fra den kontoen hvor det er mest penger for øyeblikket. Kunne hatt en konto med to kort, sikkert, men det har nå ikke blitt sånn...

Handler småting og klær uten å spørre hverandre om det er ok, men ingen av oss pleier å "ta av" på noen måte, så det går greit.

Svarte heller ikke, da det ikke er noe alternativ for felles med barn.

_Elisa_
17-02-2005, 19:53
Vi har felles økonomi. Det har vi hatt nesten fra vi møtte hverandre.
Er gift nå, så det føles naturlig. Vi har hver vår konto, den som har penger betaler. Syns det er greiest slik. :snill:

Carnita
17-02-2005, 22:31
Vi har felles økonomi. Vi har en hel haug med kontoer som brukes til div. slik som lån, regninger, sparing osv osv. Alle kontoene kan vi overføre til og fra på nettbanken.

Jeg er økonomisjef her i heimen, så hovedsaklig fungerer det slik hos oss at når mannen får lønn så "tar" jeg den:knegg: Lar det stå noen kroner igjen bare - han bruker jo bare penger til bensin stort sett - jeg står for handlingen.

Må nevne en liten ting til ang. penger og sånn... vi har sluttet å røyke og i den forbindelse så innførte vi "røykepenger" dvs. vi la 200 kroner hver tilside hver uke - som belønning. Disse pengene var slikt vi kunne bruke på "tull". Vi skal snart kutte ut disse pengene siden vi har vært røykfrie i snart to år, men de har vært veldig greie! Det blir på en måte som "lommepenger". Av disse har vi kunnet kjøpe "store" ting uten at den andre sier noe. Slik som f.eks. da mannen ville ha nytt våpen - eller modellfly for den del. Dette er ting som vi IKKE hadde prioritert ellers.