PDA

Vis full versjon : Bedøvelse under fødsel??? hva og hvorfor

Siv
25-11-2002, 19:41
Hei

Jeg har bestemt meg for at jeg skal bruke lystgass og epidural under fødselen. Kanskje jeg skal prøve akupunktur også. Siden jeg er førstegangsfødende ønsker jeg å få vite hva dere andre velger og hvilke erfaringer dere har med de forskjellige bedøvelsesmidlene.

Hilsen meg med 0 i erfaring

Dragen
25-11-2002, 21:03
Hei!

Jeg hadde lest om alle bedøvelsene man kunne få, og funnet ut at jeg ikke ville ha noe, fordi jeg syns alle innebar risiko for enten meg eller barnet.

Jeg fikk følgende, svært fornuftige tips av legen min før forrige fødsel:
-Hold ut så lenge du klarer, men ikke lenger heller. Da ber du om å få smertestillende, og så stoler du på at de som er på sykehuset vet hva de skal gi deg.

Det kan være litt dumt å bestemme seg for at man skal ha det ene eller det andre på forhånd. Jeg har inntrykk av at mange bestemmer seg for at de skal ha epidural. Noen får det også, men ikke alle, og det er jo litt dumt hvis hele opplevelsen skal ødelegges fordi man ikke får akkurat den bedøvelsen man har bestemt seg for.

Uansett - lykke til!

IzziCreo
27-11-2002, 04:06
Vil bare tilføye at ønsker man epidural må man si ifra i god tid - for er man godt inn i fødselsforløpet kan det være for sent. De må tilkalle anestesilege, og tror det tar ca. 40 min før det "kicker" inn. Kjenner mange som har sagt "neida, vi skal ikke ha noe" - og en stund etterpå "%€#"/% - gi meg epidural nå!!!" - men da er det for sent :uff: Men som Berta her sier så får man nok meget god veiledning under fødselen til å velge de smertelindringsmetodene som passer :)

Lykke til :)

Klem Suzie Q T-6

marliin
27-11-2002, 10:59
Jeg ønsket en mest mulig naturlig fødsel uten smertestillende men da fødselen varte i over tretti timer med rier med 2-5 minutters mellomrom så ble jeg anbefalt og tok imot følgende: varme bad, varmeflaske på ryggen, steriltvannspapler, akkupunktur, pethidin og etter 22 timer epidural da man mente jeg ikke ville klare en fødsel uten denne. Nå endte fødselen i keisersnitt pga. at jeg aldri fikk full åpning og gutten var stjernekikker. Så ingenting ble som jeg ønsket.
Det eneste jeg ikke vil ha denne gangen er pethidin for den ble jeg bare døsig åg dårlig av, ellers er jeg åpen for det meste. Men jeg vil jo prøve å holde ut lengst mulig uten bedøvelse.

Delaylah
27-11-2002, 16:49
Jeg har besemt meg for følgende:

epidural
akupunktur

Dette fordi jeg er veldig redd for smerte, og har en lav smerte-terskel.

luri
27-11-2002, 22:52
jeg hadde ikke tenkt på smertestillende før min fødsel.
tenkte att jeg ville prøve uten noen ting og heller høre på jordmor sine råd ettervert.
problemet mitt under fødselen var att jeg hadde stort sett bare vondt i ryggen.så jordmor anbefalte sterilvannspappler.
jeg sa ja til dette ,men det gjør jeg aldri en gang til.de var så
j......... vondt og få i ryggen:sint: og ikke jalp det.
etter vært fikk jeg lystgass og det hjalp meg.
nå vart fødselen min bare i 8 timer så jeg rakk nesten ikke og tenke på smertestillende.

lykke til

Tidl. bruker
27-11-2002, 22:58
Jeg hadde også lest om det meste på forhånd. Men bestemte meg for å ta ting som det kommer og ikke bestemme meg for hva jeg ville ha. Hadde jo lest om de forskjellige mulighetene. Og de fleste jordmødrene er jo flinke og anbefaler det de mener er best :)

Det endte med at jeg brukte litt lystgass, men synes ikke det hjalp så veldig. Følte meg kvalt i den maska en puster inn lystgassen med. Satt en liten stund i badekar ellers hadde jeg ingenting. Alt gikk ganske fort og greit :). Angrer ikke på noe.

Jeg ville unngå epidural så sant jeg kunne. Flere venninner som har fått det har måttet få drypp fordi riene dabbet av når de fikk epidural, ikke noen morsom opplevelse.

Lykke til :)

Klem Zip
Termin 1 august 2003