Vis full versjon : Hvordan er/var kvalmen?
Tidl. bruker
07-02-2005, 15:57
Setter litt forskjellige alternativer - kanskje flere passer, men bare skriv den som er mest riktig for deg.
Har akkuart lest at kvalme skyldes mangel på vitaminer - b.l.a folat og B6. Synes det var veldig interesant. Mamma var kjempekvalm og spydde masse i begge svangerskapene hun hadde :kvalm: - og hun tok ikke noe spesielt vitaminer.
Jeg gjør - og er veldig lite plaget av kvalme.
Hva med dere?
Tidl. bruker
07-02-2005, 15:58
Jada---- nå glemte jeg helt undersøkelsen.... HVA GJØR JEG DA??
Jeg har tatt masse både folat og B6, men har vært veldig kvalm, og gikk ned 3 kg i begynnelsen av svangerskapet. Kvalmen min var mest :kvalm: og ikke :spy:, dvs jeg kasta sjelden opp, men ble kvalm og dårlig bare av å tenke på mat, så jeg spiste ganske lite. Det er nok ganske så individuelt hvordan kvalmen føles hos den enkelte, og man har ikke funnet noen klar årsak. En mulig forklaring er at kroppen reagerer allergisk på svangerskpshormonene, har jeg lest. Men ejg ahr også lest at B6 skal hjelpe, så det kan jo hende jeg hadde vært enda mer :kvalm: om det ikke hadde vært for det?
Lavendelen
07-02-2005, 16:18
Hos meg var det stor forskjell på sv.skapene.
Med gutten min var jeg kvalm, men ikke så ille at jeg ikke klarte fungere normalt.
Mens i dette sv.skapet, som jeg venter ei lita prinsesse var jeg skikkelig dårlig til jeg var nesten 5 måneder på vei. Var sykemeldt lenge og hele sommerferien gikk med til å ligge langflat. Spydde ikke så ofte, men var konstant rå kvalm!! :kvalm:
Eg var mest kvalm, spydde sjelden. Ble utrolig kvalm av å vere sulten, og greide ikkje å spise mye om gangen. Tok vitaminer eg og.
Monicajenta
07-02-2005, 16:33
jeg kast opp i 5. mnd.. fikk høre at det var pga morkaka produserte for mye hormoner.. så når :baby: hadde fått det hun ville så ville kroppen kvitte seg med det som var for mye.. Fasinerende kropp vi har dere:snill:
Det hadde hjulpet meg å fått vite det før jeg var fredig med å kaste opp liksom, håper de ordene kan gjøre det lettere for noen av dere da...
Tidl. bruker
07-02-2005, 16:33
Jeg var superkvalm de første tre månedene og det hender at jeg spyr enda, men på legekontroll "sprengte" jeg grensene for folat og jernlageret var kjempefint... (tar gravitamin)
Jeg husker at jeg var sånn skikkelig kvalm i 3-4 uker fram til uke 13. Kvalmen ga seg bestandig når jeg kom ut av huset og kom på jobb !! Rart det, fordi det er mange "kvalme" lukter på den avdelingen hvor jeg jobber, men egentlig så ble jeg bare kvalm av å være hjemme. Det er i hvert fall deilig å bli kvitt, skal jeg si dere !!!!
Lille*My
07-02-2005, 16:56
Jeg har fått vite at det er pga at hormonene påvirker alt av glatt muskelatur (dvs muskler vi ikke styrer selv) fordi livmora er en sånn muskel. Det er også musklene som styrer fordøyelsessystemet, og siden disse blir påvirket funker ikke fordøyelsen som vanlig. Derfor blir man kvalm.
Jeg har heldigvis sluppet dette. Har ikke vært kvalm i det hele tatt. Har hørt noen si at man oftere er kvalm når man er gravid med jente. Jeg har jente i magen, så det stemmer ikke på meg!
Var kvalm hele siste svangerskap, og er kvalm nå!!! Begynner å bli bedre, da jeg ikke kaster opp så mye lenger. Har blitt flink til å holde meg unna ting jeg ikke tåler (tåler egentlig ingenting før kvalmen tar overhånd). Er også sykmeldt pga kvalmen. Har ikke spist mye vitaminer, da jeg frem til nå ikke har klart å beholde så mye mat.Tror jeg leste et sted at svangerskapskvalme var et tegn på en velfungerende morkake. Har trøstet meg med det disse fem mnd jeg.
Jeg har spist mye vitaminer, i alle 3 svangerskapene. Nå er jeg bare veldig kvalm:kvalm: hele tiden, :spy: noen ganger, Må bare spise lite og ofte. Sist, med guttene, spydde jeg i 8 mnd. Er litt annerledes nå. Så det er kanskje ei jente:storkj: inni:gravid: nå. Jordmor sa at det var pga. mye hormoner....og det er jo bare positivt å ha!
:gravid: Jeg er nå i uke i uke 17 å merket oppkast og kvalmen svært tidlig.
Fikk heldigvis tips av :lege: om at reisesyke tabl. kunne hjelpe.Det hjalp med en gang,i tilegg til å spise ofte å lite.
I beg. var jeg avhendig av å ha noe å spise før jeg sto opp,tok så tab. som virker i 12 timer.Så ny tablett når de 12 timene var gått(kun for at jeg var kvalm hele dagen).
Nå holder det med at jeg tar en på morningen.
Lykke til jenter med kommende:baby:
Jeg er også kvalm og fant denne lille uttalelsen på nettet:
http://www.doktoronline.no/section/pregnancy/?action=showQA&url_topic=197&QAEntryId=905384
Ser altså ut som at det ikke er noe sikker begrunnelse når det gjelder kvalme, men i og med at dette sannsynligvis minker risikoen for abort er jo i alle fall det en liten trøst :kvalm:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.