PDA

Vis full versjon : Bekkenløsning og hjelpemidler

MokkMokk
08-02-2005, 19:48
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal henvende meg for å låne hjelpemidler ift. bekkenløsningen min? Har lest litt ymse når jeg har lett rundt etter info på nett - kontakte fysio-/ ergoterapeut i min del av kommunen, gå rett til kommunens hjelpemiddellager, henvende seg direkte til hjelpemiddelsentralen.. :gal:

For det må da være mulig å få låne hjelpemidler i en tidsavgrenset periode mens en er gravid og bekkenløsningplaget - det er vel ikke meningen vi skal kjøpe ting nytt? :undrer:

Noen som har vært igjennom denne "mølla" som kan hjelpe meg?

Acsa
08-02-2005, 19:58
Hei, i hvert fylke skal det være en hjelpemiddelsentral, herfra får man vanligvis bare ting hvis problemet varer lenge. Men, så er det ofte også en underavdeling, et hjelpemiddellager,hvor man kan låne ting for 3 måneder (og forlenge for 3 til). De har ofte ikke absolutt alt, men f.eks krykker, rullestol, gripeklype og luftpute.

Sakset fra LKB sin side: http://www.lkb.no/ Under "hjelpemidler" her er det en fin oversikt over ting som kan hjelpe. Ikke alt får man tak i gjennom hjelpemiddelsentralen, noe må man dessverre kjøpe selv.

Hjelpemiddelsentralen
Hjelpemiddelsentralene (HMS) har et overordnet og koordinerende ansvar for formidlingen av hjelpemidler til funksjonshemmede, og finnes i hvert fylke.
HMS kjøper inn og låner ut hjelpemidler for trygdens regning.
Alt utlån av hjelpemidler skal skje gjennom hjelpemiddelsentralen.
Husk at alle avslag skal gis skriftlig slik at man har muligheten for å anke.

Hjelpemiddellageret for midlertidig utlån
De fleste kommuner har et hjelpemiddellager for midlertidig utlån som man kan benytte seg av hvis man ikke har hatt innskrenket funksjonsevne i to år. Man kan henvende seg direkte til lageret uten å gå via ergoterapeut eller lege. Hjelpemidlene lånes ut for 3 måneder om gangen med muligheter for forlengelse

månestrålen
08-02-2005, 20:03
Vet ikke så mye om tilbud av hjelpemidler.....men har du fått deg rekvisisjon til fysioterapeut da? Dersom du får legen til å skrive henvisning med "bekkenlösning med gangvansker" så får du i hvertfall helt gratis fysioterapi/massasje/treningsopplegg....... Jeg går 2 ganger i uken resten av svangerskapet! Men du MÅ si at det er gangvansker med i bilde, ellers må du betale vanlig egenandel, som jo likevel blir en del dersom du skal ha de vanlige 24 behandlingene eller mer...........
Klem :gravid:

MokkMokk
08-02-2005, 20:50
Månestrålen: Joda, jeg har fått henvisning til fysio (for BL med gangvansker, og går til fysio.

Det jeg først og fremst ønsker å få tak i er en sånn "minislide" - et skli-laken som gjør forflytning i seng lettere. Men det er vel ikke noe de har på et slikt lager vil jeg tro.. Jeg jobber i kommunen selv (ikke bokommunen min), og ved det komm. lageret der har de stort sett ting det går mye av, som rullatorer, toalettforhøyere/ dostoler, rullestoler etc.

Ninni
08-02-2005, 21:27
Mener å ha lest ett sted at en plastpose under lakenet i senga gjør samme nytten.
(men må legge til at jeg ikke har prøvd det selv enda.)

Lille Blomst
08-02-2005, 21:41
Hjelpemiddler blir også produsert av RFSU:snill:

Ananas
08-02-2005, 21:52
Det jeg først og fremst ønsker å få tak i er en sånn "minislide" - et skli-laken som gjør forflytning i seng lettere. Men det er vel ikke noe de har på et slikt lager vil jeg tro..

Jeg sogner til Bærum kommune, og her låner de ikke ut easyslide lengre av hygeniske grunner.

Jeg har fått låne arbeidsstol og krykker. Ringte den vanlige hjelpemiddelsentralen, og de leverte det dagen etter (bar til og med stolen inn på kjøkkenet mitt).

Gripeklype hadde de ikke, men det kjøpte jeg på Jernia til 59 kr. Genialt til å plukke leker med...

Lykke til, anbefaler deg å ta imot all hjelp du kan få. Jeg har f.eks fått handicap-bevis av kommunen, noe som har lettet min hverdag mye!

Petro-Nella
09-02-2005, 10:06
Mener å ha lest ett sted at en plastpose under lakenet i senga gjør samme nytten.
(men må legge til at jeg ikke har prøvd det selv enda.)
Det funker ikke noe i nærheten av hva en minislide gjør... Jeg leier minislide fra Babyshop her i Bergen, ikke noe rimelig alternativ, men må man, så må man. Jeg fikk henvisining fra jordmor til hjelpemiddelsentralen her i Bergen for å låne div, hjelpemidler. Personlig hadde jeg egentlig ikke så stort utbytte av de ulike jeg lånte bortsett fra 'benk' til dusjen. (vi har badekar, og det var tungt for meg å stå og dusje ) Lånte også multifunksjonsstol til å ha på kjøkkenet når jeg laget mat samt en gripeklype som ble brukt til å plukke opp leker fra gulvet, men der steppet mannen inn og fikk etterhvert rydding av leker som sitt faste 'område' ;)
En får kjøpt minislide hos en del butikker som selger sykeartikler.

MokkMokk
09-02-2005, 10:54
Hjelpemiddler blir også produsert av RFSU:snill:
Hva har det med saken å gjøre? :undrer:

Cassy
09-02-2005, 12:05
Husk at mange kommuner kan du søke om å få parkere på handicap parkeringen.

nadine26
09-02-2005, 13:37
Tenkte på det samme jeg og MokkMokk.Hvor kan jeg låne krykker i oslo?Sogner til Grorud bydel

bamsemums
09-02-2005, 14:03
På utstyr selges er det en (Miko) som selger minislide til 350,- + porto !!