PDA

Vis full versjon : Dundyne?

Store My
20-08-2002, 18:32
Svigermor har dundyner liggende fra tidligere barnebarn. De er oppbevart riktig, og så gode som nye. Er det greit med dundyne til en nyfødt baby? I forhold til allergier ol.??

:???:

Hjelp

Frida1
20-08-2002, 18:44
Hei!
Det har vært endel diskusjoner om dundyner de siste årene, og det siste jeg har fått høre er at dundyner ikke er mer allergifremkallende enn syntetiske dyner. Vi kommer til å bruke dundyne i senga til babyen. Dyna brukte jeg faktisk selv da jeg var baby. Den har vært oppbevart "riktig" og er like fin. Har vasket den i vaskemaskinen på "finvask" og tørketromlet den forsiktig. Et tips om du skal vaske dundyner er å brette de sammen og knyte stramt med hyssing rundt slik at dunfyllet ikke klumper seg.:kidoki: Lykke til!:)
Klem Frida1 T-19

Karius
20-08-2002, 23:03
Jeg spurte nede på renseriet her i Asker og de sa at man skulle vaske dundyne på 60 grader og tromle dem på medium varme, gjerne med tennisballer for å fordele duna godt.
Helt riktig det dem har funnet ut om dundyner også, midden trives ikke bedre i dundyner enn i synet dyner og dundyner er ikke mere allergifremkallende enn andre dyner:klapp:

Har kjøpt dundyne til småtten i magen.:findag:

LeiaOrgana
20-08-2002, 23:03
Jeg vil også bruke dundyne til den lille. Er mye mer glad i naturmaterialer enn syntetisk.

PS Når du vasker dynen sammenrullet med hyssing, kan det også være lurt å hive inni en tennisball/joggesko. Dette dunker på dynen slik at den ikke klumper seg.