Vis full versjon : Begynte å blø!
Marianne_
11-02-2005, 14:57
E d farlig, eller ufarlig?
Står jo noen steder at man kan ha lette blødninger under svangerskapet...
Har vi mistet?
K@thrine.B@by
11-02-2005, 14:58
Det ekke godt og si, hvordan er blodet?? blør du mye eller lite??
Det er veldig mange som blør i begynnelsen av svangerskapet, meg inkludert, men så går det bra. Det kan være såre slimhinner, en liten hormonell blødning osv. Er det mye? Er det friskt? Klumper?
Monica72
11-02-2005, 15:06
Det er vanlig å blø litt i første trimester, men selvfølgelig ikke noe kjekt.
Som oftest er det festeblødning så tidlig som hos deg. Ellers er det vanlig å blø litt på den tiden en vanligvis skulle hatt mensen. I tillegg er jo slimhinnene mer ømfintlige når man er gravid, noe som gjør at en blør lettere.
Men ta alltid kontakt med :lege: ved blødninger. Og hold deg i ro.
Mest sannsynlig er det ingenting å bekymre seg for.
Marianne_
11-02-2005, 15:08
Det er veldig mange som blør i begynnelsen av svangerskapet, meg inkludert, men så går det bra. Det kan være såre slimhinner, en liten hormonell blødning osv. Er det mye? Er det friskt? Klumper?E en del, og d va friskt og klumper...
Eg e redd...
Eg hostet, åsså bare rant d ut....
Har vondt i magen og
Tenk og eg har mistet!
håper det ikke er noe alvorlig, men ta kontakt med legen for sikkerhets skyld. :kryss: for at alt er i orden
håper alt kommer til å gå bra,ring legen din så slipper du å være redd!!sender deg en stor :klem: lykke til :kryss:
Marianne_
11-02-2005, 15:49
Legen e jo ferdig for dagen.
Så får jo ikkje snakket me han før på mandag uansett.
Dessuten så har eg en teit lege som e skikkeli likegyldig. ska bytte, men d skjer jo ikkje på dagen heller.
Men e d mulig for at eg ikkje har mistet sellom eg blødde så masse (blør ennå)..står i en sånn bok at man kan ha mensruasjonsliknende blødninger fram til ca 6 mnd ut i graviditeten.
Kan d være bare d?
Det er jo fullt mulig å ringe på sykehuset.
Jeg har ingen anelse om dette med mengde og konsistens dessverre.
Har hatt små blødninger i begge mine svangerskap,men det har vært veldig lite og tynt friskt blod,de har i hvertfall bare kommet av slimhinnene.
Klem
Marianne_
11-02-2005, 17:02
Snakket me en som kan mye om sånt, og alt tyder på at d va spontan abort. :leiseg:
Men kor lang tid tar d før man e fruktbar igjen etter en spntan abort då?
Og kor lenge kommer eg til å blø sånn no?
(hvis noen vet)
Snakket me en som kan mye om sånt, og alt tyder på at d va spontan abort. :leiseg:
Hvem snakka du med da? En venninne eller en utdannet lege/sykepleier?
Sist jeg var gravid begynte jeg å blø i uke 5. Blødde i flere uker, til tider var det mye kraftigere enn en vanlig mens. Var på UL i uke 6, og det viste bare en tom fostersekk. Men for sikkerhets skyld var vi tilbake i uke 7, og der var det et lite embryo med bankende hjerte.
Og i uke 39 kom det en fullbåren jente ut.
Jeg ville kontaktet legevakten hvis du ikke alllerede har gjort det. Der tar de imot deg hele døgnet.
Håper det går bra. :klem:
Mokkitrollet
11-02-2005, 18:58
det er helt umulig å vite om du har mistet eller ikke...
jeg mistet min spire da jeg var 5+1. det begynte da jeg var 4+6 med spotting. siden gikk det over i frisk blødning uke 5+1. blødde som en normal mens, uten smerter eller noe.
jeg prøvde å ringe haukeland men der var det ikke noe hjelp å få. det eneste de kan gjøre er jo å ta ul, og ta blodprøver for å se om hcg synker. du kan jo kontakte legevakten, men vet at de desverre ikke er særlig behjelpelige når man er så kort på vei.
jeg er gravid igjen. jeg mistet i oktober, og testet positivt igjen 1. desember.
lykke til, og krysser fingrene for at det er en uskyldig blødning..
Marianne_
11-02-2005, 19:24
Skal inn til legevakten no, va ikkje sikkert noe va gale, men måtte komme inn til undersøkelse...
Håper alt e bra!
Mokkitrollet
11-02-2005, 19:28
bra de hjelper deg. lykke til!!!!!
Marianne_
11-02-2005, 23:50
Har vært på legevakten no.
Kom til en utenlandsk dame som virket skikkeli uerfaren.
Ho sjekket om livmormunnen var lukket, og det var den. så ho sa at alt var mest sannsynlig helt i orden.
Ho sa at sellom eg hadde klumper og alt (som var blitt store) så va d ufarlig...
Syns egentli d virket helt rart eg, men ho har vel rett.
Blør ennå og, men bare litt.
Tok også en ny gravitest, den streken som sier om du e gravid eller ikkje, den e skikkelig skikkelig svak... sånn at du nesten ikkje kan se den, men ser ut som d e en ministrek...men den var sterkere på forrige test.
Vetsje ka eg ska tro eg no.... :sukk:
Monica72
12-02-2005, 00:01
Har vært på legevakten no.
Kom til en utenlandsk dame som virket skikkeli uerfaren.
Ho sjekket om livmormunnen var lukket, og det var den. så ho sa at alt var mest sannsynlig helt i orden.
Ho sa at sellom eg hadde klumper og alt (som var blitt store) så va d ufarlig...
Syns egentli d virket helt rart eg, men ho har vel rett.
Blør ennå og, men bare litt.
Tok også en ny gravitest, den streken som sier om du e gravid eller ikkje, den e skikkelig skikkelig svak... sånn at du nesten ikkje kan se den, men ser ut som d e en ministrek...men den var sterkere på forrige test.
Vetsje ka eg ska tro eg no.... :sukk:
Testene og streker betyr lite. En strek er en strek. Jeg hadde en strek som bare så vidt var synlig da jeg var i uke 8/9 -med tvillinger, og hcg på over 176000 - altså meget høyt. Så det betyr ikke noe om streken er svak.
Lytt til legen du, og ta det med ro.
Marianne_
12-02-2005, 00:35
hon tok ikkje noe test eller noe... de sa d ikkje var nødvendig, så har jo ikkje fått bekreftelse eller noe...
Men fikk jo pluss på testen forrige uke, så d bør no være nok...eg tar en test til i måren bare for å se... e blitt skikkeli usikker.
Føler fremdeles på meg at d e skjedd SA.
men håper ikkje d
Du vil teste positivt en liten stund etter en eventuell abort,HCGen synker men blir ikke borte med en eneste gang. Så en test vil nok slå ut en god stund allikevel.
Så selv om det ikke er lett må du prøve å slappe av å lytte til legen. De vet nok hva de skal se etter.
Marianne_
12-02-2005, 01:54
men testen eg tok i dag va no bare såvidt positiv at d egentli ikkje gikk an å se... mange ville ha sagt at resultatet va negativt.
føler egentli at den legen ikkje visste noen ting.
føler meg ikkje akkurat noe klokere etter vi va der.
Men tiden vil no vise ka som e rett uansett... får bare vente å se
Det kan tyde på en SA om testen har blitt svakere enn den var, men det trenger ikke å bety det, så avvent og se. Det er dessverre lite å gjøre annet enn å vente når det er så tidlig i svangerskapet. Ta det med ro best det går, og så krysser jeg fingrene for at dette går bra!:kryss:
Hei Marianne
Kjempeleit å se at du tror du har abortert, og sikkert veldig vanskelig å måtte vente helt til mandag for å se hva som har skjedd. Du kan jo eventuelt ringe legevakta som er åpen fra 16.00-08.00 og høre om du kan få komme inn til ultralyd på sykehus.
Jeg vet akkurat hvordan du har det, aborterte selv for tre uker siden, i uke 10.
Jeg vet ikke om det er det samme som har skjedd med deg, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg hadde det, så kan du se om det er noe av det samme..
Jeg hadde litt brunt blod ved toalettbesøk i 4 dager, så litt friskt blod i 1 dag og den natta våkna jeg og blødde plutselig masse...Ikke spesielt mye smerter, og blødningen ga seg fort, med små etterdønninger utover dagen. Ca tre uker før dette skjedde hadde jeg mista alle graviditetssymptomer, så antageligvis hadde den dødd ganske lenger før den kom ut.
Det som var verst var at legen sa alt hadde gått bra, men så fant de ut på UL for en uke siden at det hadde vært en abort. Overraskende nok så takler jeg det ganske bra, var veldig ille de første dagene, men man må jo bare tenke positivt. Og det som kan gjøre det lettere å være positiv, er at du er veldig fruktbar etter en SA, og de fleste blir veldig fort gravide igjen. De fleste leger sier at du bør vente en mens med å prøve igjen, men at om du skulle bli gravid før det er ikke det noe farlig.
Det beste rådet jeg kan gi deg, er å slappe av fram til mandag om du må vente så lenge med å finne ut noe. Ligg helt i ro til blødningene har stanset, la samboeren gjøre mest mulig for deg så du har miminal aktivitet. Og gi klar beskjed til legen om at du vil ha UL med en gang (du har krav på det om du har blødniger i svangerskapet), det er den eneste måten å sjekke helt sikkert om du har mistet eller ikke. Om det har gått så ille, vil jeg råde deg til å bruke tid sammen med kjæresten din, snakk med hverandre om det som har skjedd og bruk andre du har rundt deg til å komme gjennom det. Og prøv så godt du kan å tenke positivt, at hvis du har abortert er det kroppens måte å ordne opp i noe som ikke var friskt. Og det er sikkert ikke noe feil med din kropp, de aller fleste aborter som skjer så tidlig kommer av kromosomfeil på fosteret og/eller at det ikke fester seg ordentlig. Hos førstegangsgravide skjer det også ofte at livmora ikke er "moden" nok, og må gjennom en slik "prøve" før det går bra neste gang.
Håper du fikk noe ut av dette....og lykke til! :)
Klemmer fra jubel
Marianne_
12-02-2005, 18:57
Tusen takk for at du gjorde dette litt lettere :-)
Vet ikkje ennå ka som har skjedd, men moren til forloveden har sagt at eg kan ringe til honnes lege, for hun e visstnok veldig snill og flink, og eg kan få UL der.
I går kveld følte eg meg ikkje gravid lengre, men i dag har eg den følelsen i magen igjen som at d e noe der... Kanskje d bare e kroppen som leker. :vetikke:
Blør ennå og, vetsje ka som e normalt å blø i første trimester, men legen sa at mange blødde mye. (men d virket ikkje som ho hadde peiling på noe)
Men om eg har hatt SA, så kan d være litt bra og, for då e eg mere forberedt på neste svangerskap føler eg :-)
Men eg håper aller mest at d alt e som d skal være no då.
Hvis eg har mistet, og ikkje blir gravid igjen me d første, blir d hvertfall veldig trist å komme til 12 oktober... :trist:
Skal hvertfall få ringt til den legen no i uken, å håper på d beste! :kryss:
Marianne_
13-02-2005, 00:49
No i kveld så har eg begynt me å bli dårlig. sånn at eg nesten må spy, åsså går d vekk, åsså etter en liten stund e d sånn at eg nesten må spy igjen.
E og sånn at hvis eg spiser, så går d en liten stund, og så e eg sulten igjen.
Har og fremdeles ømme bryster og e lixom litt øm hvis eg trykker såvidt litt under navlen (over livmoren lixom)
Kan ikkje d være tegn på at eg ennå e gravid?
Eller kan d være tegn på at d var spontan abort eg hadde?
Hei. Vil bare gi deg :stakar: :stakar: :stakar:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.