PDA

Vis full versjon : Aktiviteter mens man venter...

Nicca
14-02-2005, 13:09
Når det gjelder denne berømmelige rugetiden, hva kan man gjøre/ikke gjøre??
Det er ca.5 uker til jeg selv er der(en hel liten evighet...http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/rolleyes.gif) Men det er jo påske rundt den tiden, tenker på dette med ferie, bilkjøring, skiturer,trening o.l. Fysisk aktivitet,med andre ord. Det er sikkert veldig individuelt, men har noen erfaring på hva som er lurt/ikke lurt?? Har man først ventet i seks år på å få barn, gått igjennom både det ene og andre, så vil man jo nødig gjøre noe dumt som skal forårsake at man mister det...Er samtidig redd for at jeg skal bli sånn overengstlig(mannen min òg,he-he)
Nicca
:morgen:

Eliin
16-02-2005, 10:46
Når det gjelder denne berømmelige rugetiden, hva kan man gjøre/ikke gjøre??
Det er ca.5 uker til jeg selv er der(en hel liten evighet...http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/rolleyes.gif) Men det er jo påske rundt den tiden, tenker på dette med ferie, bilkjøring, skiturer,trening o.l. Fysisk aktivitet,med andre ord. Det er sikkert veldig individuelt, men har noen erfaring på hva som er lurt/ikke lurt?? Har man først ventet i seks år på å få barn, gått igjennom både det ene og andre, så vil man jo nødig gjøre noe dumt som skal forårsake at man mister det...Er samtidig redd for at jeg skal bli sånn overengstlig(mannen min òg,he-he)
Nicca
:morgen:
Jeg går ut i fra at du med rugetiden mener den tiden du venter etter at du har satt inn egg eller? Eller er du allerede gravid?
Jeg gjorde minst mulig etter egginnsetting ved 3.forsøk. Første og andre misslyktes og da levde jeg som vanlig, men 3. forsøk satset jeg alt, tok det helt med ro (sov lenge hver dag, trente ikke, spiste sunt, fikk masse frisk luft) og da lyktes vi.

Nicca
16-02-2005, 11:33
Ja, jeg mente tiden etter egginnsetting. Har litt problemer med å formidle meg om dagen, hodet er liksom ikke helt medhttp://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/gal.gif
Dette er vårt første ICSI forsøk nå i uke 10, så takk for gode råd! Masse lykke til med den lille skatten!:snill:
Nicca

Jeg går ut i fra at du med rugetiden mener den tiden du venter etter at du har satt inn egg eller? Eller er du allerede gravid?
Jeg gjorde minst mulig etter egginnsetting ved 3.forsøk. Første og andre misslyktes og da levde jeg som vanlig, men 3. forsøk satset jeg alt, tok det helt med ro (sov lenge hver dag, trente ikke, spiste sunt, fikk masse frisk luft) og da lyktes vi.

Mikke
16-02-2005, 12:00
Jeg gjorde stikk motsatt av Eliin. Jeg har akkurat blitt gravid på mitt 5. forsøk.

Ved tidligere forsøk har jeg vært sykemeldt i hele rugeperioden. Tatt det med ro, sovet lenge, osv. Denne gangen var jeg sykemeldt til og med dagen etter innsetting. Så tilbake på jobb etter det (men jeg har mulighet til å styre jobben min endel, så selv om jeg var tilbake på jobb tok jeg det med ro). Holdt meg unna trening, men levde ellers helt som normalt. Hadde masse avtaler og holdt meg opptatt slik at jeg ikke tenkte så mye på forsøket.

Om det var det som skulle til er ikke godt å si. Jeg tror vel egentlig at dersom egget av "riktig" kvalitet til å bli barn, ja så blir det det. Litt uavhengig av hva vi gjør og hvordan vi lever i rugeperioden.

Eliin
16-02-2005, 12:58
Tror det kommer veldig an på hvilken jobb du har om det er lurt å jobbe eller ikke. Jeg ble sykemeldt under hele siste forsøk. Jobber som flyvertinne... Med uregelmessige måltider, står mange ganger opp i 3-4 tiden om morgenen for å jobbe 10-15 timer i strekk uten pause, trykkabin, mange tunge løft osv. Det har definitivt ikke positiv innvirkning på å lykkes med å bli gravid. Svært mange flyvertinner sliter med å bli gravide, og det er helt uavhengig av egg-kvaliteten. Jeg hadde super-dupre egg, men lyktes allikevel ikke før 3.forsøk da jeg tok livet heeeeelt med ro.

Lykke til og håper alt går bra med deg!

Meg selv
16-02-2005, 19:25
Min leveregel i forbindelse med forsøk og graviditet er at jeg passet på å ikke gjøre noe jeg kunne komme til å angre på om det gikk galt, så ikke jeg skulle skylde for mye på meg selv. Men det er godt å ikke har for mye tid til å sitte hjemme og tenke og gruble. De to ukene er fryktelig lange.

I forsøket vi lyktes med nå var jeg sykmeldt en uke etter innsetting og så var det ikke så lenge til sommerferien. Bortsett fra det levde jeg som vanlig, men vi var bl.a. i Legoland tidlig i graviditeten og jeg gjorde ikke noe som var "skumlere" enn tømmerrenne. I hele graviditeten har jeg hold meg på "trygg grunn" - heller for forsiktig enn å ta noen sjanser.

Lykke til med forsøket!

Agent Dana
17-02-2005, 07:44
... Men det er jo påske rundt den tiden, tenker på dette med ferie, bilkjøring, skiturer,trening o.l. Fysisk aktivitet,med andre ord. Det er sikkert veldig individuelt, men har noen erfaring på hva som er lurt/ikke lurt?? Hei Nicca! Ikke løp maraton, var det jeg fikk beskjed om etter innsetting. Man kan vel i grunn gjøre det meste, men ikke for mye av det, kanskje? Jeg har hørt og lest mange flere advarsler mot stress og mas enn mot fysisk aktivitet i rugeperioden, faktisk. Så det som er verdt å tenke på, er vel å ikke presse dagen for full av aktiviteter. Hvis man løper fra jobb til trening til butikken til selskap til påsekferie til påskeselskap til skibakken til ... :Puh: blir det fort litt mye, og det er lett å bli litt hektisk. Selv tror jeg det er lurt å prioritere noen rolige sofaøkter og andre kosestunder med positive tanker i rugeperioden.

Lykke til :lykke:

Nova
17-02-2005, 17:21
Hei!
Jeg fikk ingen restriksjoner av legen, og jeg jobbet i hvert fall 100%. På ettermiddagene tok jeg det litt mer piano; gikk noen turer i stedet for å trene hardt, slappet mye av på sofaen og tillot meg å være litt sofagris en periode. Jeg hadde nok et litt lavere tempo enn jeg vanligvis har, men stort sett var ting som de pleier.

Tidl. bruker
19-02-2005, 17:45
Min leveregel i forbindelse med forsøk og graviditet er at jeg passet på å ikke gjøre noe jeg kunne komme til å angre på om det gikk galt, så ikke jeg skulle skylde for mye på meg selv.
Helt enig, og slik jeg har tenkt også under forsøkene våre. Jeg har både jobbet og vært sykemeldt, og den gangen vi lykkes var jeg på jobb som vanlig (droppet overtiden).

Masse lykke til med forsøket deres

ayli
27-02-2005, 14:18
Jeg testet positivt for første gang tidligere denne uka, -på 7. forsøk. Jeg har ikke vært sykemeldt. Hadde vinteraktivitetsuke på jobben. Var på tur hver dag. Meldte meg frivillig som bålvakt da!:hyper:

Legen på St. Olavs sa at jeg gjerne kunne gå på ski, -men unngå ekstremsport...

Eir
09-03-2005, 10:24
Tror ikke det er så godt å si hva som er lurt og ikke. De som jobber ved fertilitetsavdelingen der jeg gikk, sa bare at jeg ikke skulle tenke på det, leve normalt, men unngå alkohol og kaffe.

Senere har legene ved dette sykehuset faktisk gått ut i media og sagt at det nå foreligger statistisk grunnlag som tyder på at akupunktur er gunstig for å få egget til å feste seg ! :shock:
Jeg er ikke noen stor tilhenger av alternative behandlinger og ekstrautgifter for prøvere, men når legene sier på denne måten må det vel være noe i det....