PDA

Vis full versjon : Sovestillinger !

Tidl. bruker
20-08-2002, 19:45
.....

fabel
20-08-2002, 20:38
Skal ikke være lett, nei :)
Jeg liker (heldigvis) best å sove på sidene, men har merket som deg at hver gang jeg legger meg på siden er det "protester" fra den lille. Da dytter den på alle kanter av magen samtidig, og det kjennes ut som om den løper i et muse-hjul (de runde metalljhulene!!) på den siden som ligger ned mot madrassen :gal2: Hadde vært morsomt med et lite kikkehull så jeg kunne sett hva den drev med!

Bare 3 mnd igjen, så kan du ligge sånn som du vil igjen!

fabel og lille kråke, 28+1

Tilden
20-08-2002, 21:10
Jeg hadde det akkurat som du beskriver, men så fant jeg ut at dersom jeg la en relativt stor pute under det øverste beinet (når jeg ligger på siden), så gikk det bra. Da kan jeg liksom "lene" meg over mot magen uten at de små protesterer. Funker kjempefint for meg (dvs nå sover jeg pyttelitt mer på natta - er fortsatt masse våken).

Også så flink til å forklare meg da gitt :D

Dee og gutta, 27+5

MøreMia
20-08-2002, 23:36
Liker meg heldigvis også best liggende på en side, fortrinnsvis venstre. Merker også protester fra den lille, tror det er det samme hvordan jeg ligger.
Føles til tider som om jeg har et helt lite valpe-kull der inne... :D

toby
20-08-2002, 23:44
Jeg har det på samme måte som deg. Jeg turde først ikke ligge på
siden fordi det banket slik.
Legen min sa at jeg burde ikke ligge på ryggen fordi hovedpulsåra blir trykket på da og vi kan bli uvell og sover dårlig.
Så jeg skulle bare la den lille være aktiv og sparke i vei selv om jeg la meg på siden. Hun sa at det ikke var noe i veien for å sove på magen heller, bare det ikke gjorde vondt.
Jeg ligger med en pute mellom bena og så har jeg en forran meg ved magen slik at jeg kan lene meg litt fremover uten å presse magen helt flat.
Sover veldig dårlig uansett nå i denne forferdelige varmen.

Toby 29+0

Tidl. bruker
20-08-2002, 23:47
.....

Amasone
21-08-2002, 01:07
Fikk vite av ei venninde som er sykepleier ved lungeavdelingen på sykehuset, at grunnen til at det er best å sove på venstre side, er at lungen på høyre side er større enn den på venstre side, da høyre lunge har 3 kammer, mens venstre har bare 2. Dette for å få plass til hjertet på venstre side. Vi puster med andre ord lettere hvis vi ligger på venstre side.

Jeg er også kronisk mageligger, og opplever også at småen sparker mot den siden av magen som ligger ned. Tror ikke at det er noe farlig, men støtter meg i alle fall opp med puter her og der. Får sove mye bedre på siden nå, enn for 3-4 uker siden.

Hilsen Amasone 29+2

Maja-mor
21-08-2002, 01:59
Merkelige greier dette her.....jeg klarer nesten ikke annet enn å ligge på venstre-siden jeg heller, og det også kan være ganske slitsomt når det kjennes ut som :baby: står og "hopper" på madrassen. Ja.....for jeg kjenner faktisk at madrassen "tar etter"....:lol:
Ellers er det for varmt med dyne for min del, så jeg har tatt av dynetrekket og bruker den som "dyne", mens dynen ruller jeg sammen til en ball som jeg har mellom beina. Faktisk ganske behagelig:)
Jaja, ellers blir nattesøvnen min avbrutt ca. 4-5 ganger i løpet av natten fordi jeg må tisse....og det er jo litt slitsomt:uff:
Men om tre mnd. er det over:klapp: !!!

Klem fra Maja-mor (28+1)

Lillian
21-08-2002, 02:42
Jeg er også hengiven magesover. Forrige svangerskap gledet jeg meg til etter fødselen når jeg atter kunne innta favorittsovestillingen med magen nedover, men det var bare en ting jeg glemte.. melkespreng!! Når babyen kommer ut og magen blir flat (?) flytter tyngdepunktet seg et hakk oppover og puppene blir ømme, såre og overfylte, og slettes ikke fornøyd med noen magesoving. Vondt er det å ligge oppå sprengte pupper. Så det er litt mer enn tre måneder til vi kan nyte den gleden altså.

Jeg sliter også med sovestillinger for tiden. Det er jo så uhorvelig varmt også. Blir uvel av å ligge på ryggen og nurket protesterer på siden. Får halsbrann bare av å tenke på å innta noe tilnærmet horisontal stilling. Resultatet er at jeg har bretta sammen dyna (hva i all verden skal man med dyne i denne tropevarmen?) og lagt den på puta. Dermed sitter jeg og sover. Litt på siden. Husker fra første svangerskap at jeg dro en saccosekk opp i senga på slutten og satt/lå mot den. Tror jeg klarer meg med en sammenbretta dyne foreløpig.

Lillehammer
21-08-2002, 11:28
Sliter med sovestillinger jeg også!
Liker også å ligge på magen eller på siden med det øverste beinet godt trukket oppunder magen, men det er nesten håpløst nå. :sint: Dessuten har jeg begynt å få vondt i ryggen om natta og forsøker å tenke litt på hva som er best for den mens jeg sover.

I natt prøvde jeg å bygge opp med store puter så jeg sov mer oppreist, og det var ganske ok. Kastet de riktignok ut midt på natta, men jeg har mindre vondt i ryggen i dag enn de siste dagene - så kan hende det hjalp litt?

Det er i hvertfall en liten trøst å vite at man ikke er den eneste som ikke sover godt for tida. Vi klarer nok dette vi også! :)

:mervink: fra Lillehammer (26+0)