Vis full versjon : Ang. sykemelding under svangerskap
Hei! Jeg er 28 år, gravid i 14. uke og jobber som elektriker. Allerede syntes jeg at det begynner å bli tøft å jobbe i dette yrket gravid. Sliter med morgenkvalme, "hard mage" og hodeverk; mye stress på jobben, føler at jeg ikke kan bidra med nok. Likevel er legen min veldig skeptisk til å sykemelde meg; mener (rett nok) at det er arbeidgivers oppgave å tilrettelegge jobben for meg, men det er jo ikke mye å gjøre da; en elektriker har jo ikke så veldig mange andre muligheter... Hva skal jeg si til legen min? Noen gode råd om situasjonen min?
Fortell legen at det bare ikke går å tilrettelegge. Det er en mulighet at du kan få svangerskapspenger i stedet for sykmelding, dersom jobben ikke kan tilrettelegges.
Leger har veldig forskjellig praksis her og noen tror heller naivt på arbeidsgivers vije og evne til tilpassing.
Bluelady
27-11-2002, 17:26
Angående svangerskapspenger så skal dette søkes om gjennom et skjema som du får av arbeidstilsynet (ligger også utlagt på deres nettsted; arbeidstilsynet .no). Det heter tilretteleggelse/omplassering ved graviditet og skal først tas med til lege eller jordmor for utfylling. Etterpå skal arbeidsgiver skrive under på om tilrettelegging er mulig eller ikke. Hvis det ikke er mulig sender du skjemaet til trygdekontoret og du får svangerskapspenger.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.