Vis full versjon : Gluten allergi
Litago78
17-02-2005, 14:11
Jeg har en venn som har fått Gluten allergi. Dvs at han ikke kan spise mat med Hvetemel i. Det jeg lurte på var om det var noen som hadde kake oppskrifter eller på pizzabunn eller andre gode oppskrifter for folk med Gluten allergi. Dette er veldig nytt for oss. Så alle tips blir tatt i mot med åpne armer :vilha:
Tidl. bruker
17-02-2005, 15:32
Da prøver jeg for andre gang å svare deg. Er noe galt med serveren her altså...
Men jeg har cøliaki, en sykdom som har gjort at jeg ikke har tålt gluten hele mitt liv.
Jeg anbefaler deg å gå inn på siden http://www.ncf.no der ligger det masse informasjon.
En hovedregel er at en bytter ut vanlig mel med glutenfritt mel.
Men skal du lage pizza, anbefaler jeg å ha en litt løsere deig enn normalt. Så løs at du kan smøre den utover brettet.
Se også på baksiden av melpakkene de har på helsekost, der står det masse oppskrifter.
Lykke til og har du flere spørsmål, ikke nøl med å spørre.
Midnattsol
17-02-2005, 18:12
Hei kjøp en pakke med Semper mel og følg oppskriften som står for brød på den.. så lager tar du denne "deigen" og smører den utover et bakepapir.. bruk slikke pott med varmt vann som du dypper den i.. slik at du får smurt den utover.. så lar du den stå på en varm plass.. eks oppå ovnen eller i varmeskap i kanskje 20 min.. slik at den blir litt hard oppå på en måte... så har du på fyllet og så steiker du den midt i ovnen på 220 grader i 20-30 min.. se etter når pizzaen begynner å bli stekt på under og oversiden.
Denne er kjempe god.. har bare hatt cøliaki i 3 år og husker enda hvordan vanlig mat smaker.. og denne pizzaen er like god som vanlig.. bare pass på at alle redskaper osv er vasket godt og ikke kommer i kontakt med gluten.. ( og Toro sine pizza fyll poser er glutenfrie... ) lykke til!!!! :snill:
Litago78
18-02-2005, 08:14
Heisann
Tusen takk for svarene. :kidoki:
Tenkte jeg skulle lage en Glutefri pizza til min venn i helgen.
Skal bli gøy å overraske han.
Takk nok en gang for tipsene deres :mervink:
Ser at du har fått endel tips allerede, men slenger med ett til. Toro sine pakker med muffinsmix (sjokolademuffins) er også glutenfrie. Er tante til en gutt som har cøliaki, og min søster anbefalte de mixene. De er kjempegode. Ett lite tips er jo å bruke muffinsmixen i langpanneform, og så pynte med glasur, vips og du har en nydelig sjokoladekake. NB! Som de andre sier, det er veldig viktig med rene redskaper. Pizzzabunnen som du lager med glutenfritt mel er også kjempegod, blir nesten som italiensk bunn, nam, nam.....(som de også de andre sier)
LYKKE TIL !
Pleier å lage mandelkake med gulkrem til ei venninne av meg vel cøliaki. Står at man skal ha 1 ss mel i, men denne sløyfer jeg. Ellers så har jo de fleste butikker egne hyller med produkter som er gluten frie.
Midnattsol
18-02-2005, 16:10
Vil bare føye på at også toro sin sjokolade langpanne også er glutenfri...det samme gjelder eplekaken.....og langpannen er virkeliggggggg super god og enkel... :hyper: :hyper: min absolutte favoritt...
Her er oppskriften på en god pizzabunn: den holder til 1 liten pizza
3 dl lunkent vann
1 dl olivenolje
1/3 pk. gjær
1 ts. salt
450 gr glutenfritt mel
1 ss fiberhusk
La fiberhusk svelle i 1 dl vanni 10 min. Bland alt sammen, og la det heve.
220 gr 15-20 min.
SJOKOLADEKAKE
Jeg anbefaler å kjøpe toro langpannekake, den er glutenfri og kjempe god.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.