Vis full versjon : Er det noen som vet litt?!?! Desperat!
:leiseg:
Jeg har mest lyst til å gråte selv om jeg EGENTLIG er hoppende glad for at jeg er gravid. Vi har prøvd i et år før det endelig klaffet nå. Nå kommer problemene:
Mannen min skal begynne på en fire årig utdannelse to måneder etter baby skal bli født. Det var egentlig noe vi bestemte oss for fordi det ikke klaffet. Han satte seg skikkelig inn i den avgjørelsen og gleder seg veldig nå. Da fikk vi vite at jeg er gravid....
Nå så jobber han 3 dager i uken og leser de resterende to dager, mens jeg jobber 100%. VI har ikke kjempegod råd, men klarer oss veldig bra. Jobber en del skift i min jobb, en del morgen- og kveldsjobbing. Det er tillegger som jeg ikke får når jeg får svangerskapspermisjons-lønn.
Jeg vil ikke måtte gå på sosialen når baby er født men vil absolut ikke at mannen min må gi slipp på utdanningen. Den skal han fullføre.
SYnes dere at dette høres ut som om vi ikke greier det?
Hvor mye kan vi få i støtte? (Eier ikke leilighet/hus), vi leier bare.
Vil så gjerne ha denne babyen, og min mann og meg er enig at det er så mange studenter og aleneforeldre som klarer seg, hvorfor ikke vi da? Er ganske fortvila og kunne trenge noen opplysininger om hva vi har krav på.
Tusen Takk.
Beenie &:baby:
Jeg vet ikke så mye, men jeg vet at studenter for ekstra stipend/lån dersom de har barn. Og dersom dere bare leier for han vel borteboerstipend også. (?) Du som er i full jobb vil få lønnet permisjon. Så jeg sier som mannen din - så mange andre studenter og aleneforeldre som klarer seg, hvorfor ikke dere? Det går nok bra skal du se, og det finnes mange muligheter til å få tak i brukt babyutstyr og. Man MÅ jo ikke ha ny vogn, ny seng osv. Jeg har sett brukte vogner som man nesten ikke kan se er brukt og.
Lykke til - det ordner seg for snille folk vet du!
Tror du kan klare å få med deg tillegget også. Vet at folk hos oss har klart å få med bonus etc, dette er et spørsmål om hvordan ting skrives på skjema til trygdekontoret.
Jeg ville tatt en prat med de på jobben hos deg som fyller ut dette skjemaet om lønnsopplysninger jeg, det bør være mulig å basere dette ikke på timelønn men på gjennomsnittlig månedlig utbetaling i de siste 6 månedene???
Uansett snakk med trygdekontoret, du er ikke den eneste som har lønn som er bonus eller sliftbasert el.
Jobber en del skift i min jobb, en del morgen- og kveldsjobbing. Det er tillegger som jeg ikke får når jeg får svangerskapspermisjons-lønn.
Du har rett på tilleg selv om du har permisjon!!
Jeg jobber i helsesektoren, og vil får alle kveld/nattilegg og helligdagstilleg. Kveld/natt tilegget er innbakt i grunnlønna di dersom du har fast jobb.
Dersom du får lønn under permisjonstiden ifra arbeidsgiver og ikke skulle få disse tileggene som du har idag, så vil faktisk arbeidsgiver tjene penger på at du har permisjon!! Så du skal ha det.
Trygdekontoret går ut fra papirer som viser hva du har tjent siste året, så du skal ikke tape noe på å gå ut i permisjon.
Jeg gikk ut i 100% permisjon like før jeg hadde vært på arb.plassen min i et år. Da gikk jeg glipp av 1-års tillegget man får der....DET var surt...men jeg får med meg pengene etter årets lønnsoppgjør for da var jeg i full jobb...
(Dvs hadde jeg vært i 40% arbeid den dagen jeg hadde jobba der ett år, hadde jeg fått med meg 40% av 1-års tillegget)
Kanskje litt vanskelig forklart, men poenget er iallefall at en ikke skal sitte igjen med MINDRE enn det en har hatt...:)
Irene og astronauten
:birth: 21.12.02
Ser ingen grunn til at dere ikke skal klare dette.
Jeg jobbet 100% før permisjonen, og samboeren min
er student. Vi leier, slik som dere. Selvfølgelig er vi ikke
rike, men vi lider ingen nød :D Kunne fint klart oss på mindre
og vi altså, det kommer helt ann på en selv det, hvor høyt en legger lista ;)
Dette klarer dere, lykke til :kidoki:
Tidl. bruker
03-01-2003, 14:03
Mannen din har rett på fullt forsørgertillegg dersom du har bruttolønn under 18110 pr. mnd. Tjener du mer enn dette, blir forsørgertillegget redusert eller faller bort. Fullt forsørgertillegg er ca. 10000 kr i semesteret. Se på http://www.lanekassen.no
Det er fullt mulig å klare seg med en inntekt+ studielån. Finnes det studentleiligheter i tilknytning til skolen? Dere kan spare flere tusen i måneden på å bo billigere..
Du har jo fått mange gode råd ser jeg!
Vi er litt i samme situasjon som dere tror jeg. Jeg jobber også turnus, har 50% fast stilling men har jobbet 100%. Jeg har ikke tapt inntekt på grunn av dette,- trygdekontoret tar utgangspunkt i det jeg har tjent de siste månedene.
Min samboer studerer og begynner sannsynligvis med en 5 årig utdannelse fra dette semesteret. Det første 1 1/2 året får han dekket av A-etat og et forsikringsselskap (får attføring etter en arbeidsulykke), men han må sannsynligvis finansiere de siste årene sjøl.
Vi kjøpte oss leilighet i sommer og har i overkant av 1 mill i boliglån. I tillegg har jeg ca 200 000 i studielån og min samboer har litt i studielån fra tidligere.
Men vi greier oss bra. Når han evt må ta opp studielån får han heller jobbe litt utenom. Jeg tenker som så at det ordner seg sikkert. Dessuten - han får en utdannelse han har lyst på, og det vil høyst sannsynlig være greit for ham å få jobb etterpå. Da er det også litt lettere å bite tennene litt sammen om det skulle knipe litt - vi vet at dette ikke er noe permanent.
Å få støtte fra sosialkontoret kan sannsynligvis bli vanskelig hvis du har inntekt over kommunens norm for økonomisk sosialhjelp (og det er som regel ikke mye). Så lenge samboeren din er student har han ikke krav på økonomisk sosialhjelp.
Håper det ordner seg for dere!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.