PDA

Vis full versjon : Vodt i den ene setemuskelen!

Moy
27-11-2002, 16:21
Nå har jeg hatt vondt i den ene setemuskelen i noen dager og plutelig begynte jeg å tenke at det kanskje kunne være tidlig symptomer på bekkenløsning. Hjeeelp! Det gjør vondt å gå og å lene seg forover. Noen ganger får jeg ilinger nedover benet. Det er jo ikke akkurat bekkenet jeg føler jeg har vondt i, men jeg ble litt engstelig. Bør jeg holde meg i ro eller fotsette som før?

Hilsen Ninni

vjensen
27-11-2002, 16:50
Jordmor viste meg et bekken første gang jeg var der, og på baksiden var det tre steder man kunne få vondt, halebenet og ett feste på hver side, litt utpå skinka. Så da jeg selv fikk vondt der for noen måneder siden tenkte jeg at det var nok bekkenløsning ja. Men det gikk over etter noen dager, og jeg holdt vanlig aktivitetsnivå (inkl. trening osv.)

Nå har jeg vondt i halebenet som kommer og går. Ser ikke ut til å bli verre, merker ingen sammenheng med trening.

Vet egentlig ikke hva du skal gjøre jeg. Den tipslisten jeg fikk av jordmor virker som den er mest rettet mot de som har "klassisk" bekkenløsningsvondt, ved vridninger, spredte ben osv.

Hva med oss som har vondt på baksiden? Sitte mindre?
Skulle likt å vite jeg og.

Phoeebee
27-11-2002, 23:52
Jeg har bekkenlosning, og har mest vondt paa baksiden.

Jeg fikk beskjed av fysioterapeut at jeg skulle prove aa gaa med korte skritt, ha god holdning osv. Gjore mindre av de tingene jeg faar vondt av, og stoppe med en gang jeg kjenner noe. Stovsuging og gulvvask er off limits!!!! (Saa naa er det riktig saa rent og pent her!:p :uff: Sambo jobber 12 timer i dognet...)

Saa gjelder jo vanlige regler, som aa sitte med bena samlet, ikke i kors, sove med pute/dyne mellom knaerne osv.

Du maa nesten bare se det an etterhvert!

Haaper det gaar over!

Annelin

Blomma
02-12-2002, 12:14
Jeg har akkurat det du beskriver og kan ikke stå lenge eller gå lenge. Halebenet og begge rumpefestene verker med jevne mellomrom, ellers har jeg ikke vondt andre steder. Trening i vann hjelper + massasje for å løse opp, poenget er at du ikke skal gå rundt å stramme rumpa. Ellers sier fysioterap. at nyere forskning viser at man slett ikke skal tvinge seg selv til å ha samlede ben hele tiden hvis det ikke plager deg å ha dem åpne. Du skal også forsøke å gå som vanlig og ikke vralte. Hvis det gjør vondt å gå skal du sette deg ned.

Jeg har lånt en pute fra hjelpemiddelsentralen som pumpes opp med luft, en sånn man finner i rullestoler. Den klarer jeg meg ikke uten! Ellers har jeg lånt en madrass som likner tempurmadrasser, en sånn som former seg etter kroppen. Til sist, en oppblåsbar liten pute jeg bærer med meg i bagen. Denne kjøpte jeg på Medicus-Plesner i Oslo, den finnes sikkert andre steder også (198,-)

håper du føler deg bedre etter hvert!

:)