PDA

Vis full versjon : fly og gravid

Katlibo
22-02-2005, 12:08
Hei
Er det noen som har peiling på dette med å fly og være gravid?
Hvor hendvender man seg for å finne ut mer om dette? Har hørt at man må søke om å få fly når man er gravid. Noen som vet noe om dette?

Klem fra
Katlibo!

Helenmor
22-02-2005, 12:10
Det er ikke noe problem å fly, men de 6 siste ukene av svangerskapet vil ikke flyselskapene at du skal fly. De er litt engstelige for at fødselen skal starte på flyet. Jeg skal selv ut å fly neste torsdag. Du bør bare passe på at du kanskje er oppe og går litt. KOmmer jo selvsagt an på hvor langt du skal også.

BabyLykke
22-02-2005, 12:29
Hei
Er det noen som har peiling på dette med å fly og være gravid?
Hvor hendvender man seg for å finne ut mer om dette? Har hørt at man må søke om å få fly når man er gravid. Noen som vet noe om dette?

Klem fra
Katlibo!
Flyselskapene har ulike regler, men som regel er det en 4ukers regel!
Man kan fly inntil fire uker før termin uten legeerlæring. 4-2uker
før termin må du ha legeerlæring på at fødsel er langt unna!!!!!

Selvfølgelig så gjelder ikke dette alle, noen har komplikasjoner, og noen
har fare for få før tiden. Hør med jordmor om dette gjelder deg, ihvertfall
om det er såpass tett opptil termin som 4-6uker!

Ellers er det ikke farlig for gravide å fly! Selv flydd maange ganger, og
skal mer ut å fly før babyen kommer ;)

Sjekk også opp med flyselskapet du skal fly med! Noen kan være
strengere.

Tidl. bruker
22-02-2005, 12:34
Jeg fløy masse da jeg var gravid, og så lenge du har et normalt svangerskap, er det ingen ting som hindrer deg fra å fly.

Du får ikke fly de siste ukene av graviditeten. Det varierer fra selskap til selskap hvor mange uker de gir i "karantene". SAS opererer med fire uker, men med legeerklæring kan man få dispensasjon i enda to uker. Dette sier SAS:
SAS Braathens aksepterer gravide inntil 4 uker før termin. For reise mellom 2 og 4 uker før termin kreves det en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke mindre enn 2 uker før termin.
Det er uansett ikke noe å trakte etter å fly sent i graviditeten. Da er det dårlig plass i setet, både til magen og beina. Dessuten blir gjerne beltene for korte på slutten, og det er mye prakk med forlengerbelte. Jeg fløy siste gang da jeg var 4-5 uker fra termin, og det var ikke noe moro, nei.

Vær oppmerksom på at du er spesielt utsatt for blodpropp som gravid. Skal du fly langt, er det viktig at du strekker på beina minst 10 minutter pr. time. En god spassertur opp og ned midtgangen er alt som skal til, men det er det også veldig viktig å huske å gjennomføre. (Alle som flyr langt bør egentlig gjøre dette, men det er altså ekstra viktig for gravide.)

Eliin
22-02-2005, 13:05
Det er ingen begrensning på å fly inntil uke 34(for enkelte selskaper uke 36). Grunnen til begrensning etter den tid er at trykk-kabin kan fremskynde en fødsel.

Det er heller ingen helsemessig fare forbundet med korte flyvninger for gravide vanlige flypassasjerer. Unntaket er yrkesflyvende gravide, samt passasjerer som flyr ofte privat over lengre strekninger. Lang flyvning er fra 6 timer eller mer.

Om du skal fly langt, ta med MASSE drikke og ekstra mat. Luftfuktigheten i fly ligger på 4-6% (i en nyhogget trestamme er fuktigheten til sammenlikning 16%)
så du blir tørst. Forsøk å løfte på bena innimellom (det kan du gjøre selv om du sitter), flexe foten osv. Gode sko (ikke støvletter).

Vibs
25-02-2005, 14:13
HUsk også å sjekke hvor lenge forsikringsselskapet dekker deg! Etter uke 34 må man ha spesialforsikring tror jeg. Jeg skal fly til Beijing i morgen, gruer meg litt siden jeg ikke er helt over kvalmen, men tror det skal gå greit. Bekymrer meg ikke over blodpropp ennå (er i uke 14).