PDA

Vis full versjon : Hvitvin..

Milja
26-02-2005, 19:15
Hvordan stiller dere dere når d gjelder å ta et glass vin til maten?

Bollemor75
26-02-2005, 19:40
Dropper det mens jeg er gravid... Er så kort tid, at jeg orker ikke skyldfølelse hvis det hadde skjedd noe som helst. Samtidig tror jeg vel ikke et lite glass vin i løpet av 9 måneder skader noe, men det er greit å stå over. Av en eller annen grunn frister det heller ikke.

MokkMokk
26-02-2005, 19:43
Nå som jeg er gravid, drikker jeg ikke alkohol overhodet. :niks:
Syns det er uproblematisk å holde meg helt unna alkohol i disse få månedene svangerskapet varer.

Men innrømmer gjerne at jeg gleder meg til en kald pils til sommerens grillmat når bebisene er ute. :sikle:

Jumpy
26-02-2005, 19:44
Hvordan stiller dere dere når d gjelder å ta et glass vin til maten?
Jeg sier absolutt nei.
Skal på fest om en halvtime og har med alkoholfri vin.
Har ikke orket å bytte om etiketter og flasker denne gangen.
(Noe jeg har stresset og styrt med i en en måned nå)
Så dersom noen spør så får de heller vite hvorfor jeg ikke drikker.

Line
26-02-2005, 19:53
Nå som jeg er gravid, drikker jeg ikke alkohol overhodet. :niks:
Syns det er uproblematisk å holde meg helt unna alkohol i disse få månedene svangerskapet varer.

Samme her :nikker:

Kanina
26-02-2005, 19:58
Du kan jo sjekke ut diksusjonen lenger ned på siden, om alkohol i svangerskapet, der kom det inn mange svar!

Jeg drikker ikke alkohol nå, men har tatt en halv slurk vin ved et par anledninger (f.eks. på julaften). Gleder meg til å kunne ta et glass vin til maten igjen, men det er ikke et så stort savn at jeg ikke overlever noen måneder til!

umbilicus
...:)

Fisken
Tok to små glass vin rundt uke 8 i forrige svangerskap og det plaget meg såpass mye etterpå (var redd jeg hadde skadet babyen... det hadde jeg ikke) at jeg står helt over i denne gangen. Savner det heller ikke.

Mamma M
26-02-2005, 20:03
Har ikke rørt en dråpe etter at jeg fant ut at jeg er gravid.

Caprini
26-02-2005, 20:08
Jeg hadde meg halve glass med rødvin av og til sist jeg gikk gravid, fikk beskjed om at det var godt for blodsirkulasjon. Jeg har ikke behov for mer. Jeg vet hvertfall at andre land drikker man både øl og vin til maten når man går gravid. Jeg tror ikke det skader med et lite glass en sjelden gang.

Xanadine
26-02-2005, 20:10
Jeg får utrolig lyst på bare et par trekk av en røyk, og noen super kald øl av og til... -Men har ikke falt for fristelsen, og kan ikke tenke meg at jeg kommer til å gjøre det.

Jeg tror ikke det hadde skadet med et glass alkohol noen ganger i løpet av svangerskapet - men vil ikke ha mulighet til å klandre meg selv dersom om hvis noe skulle feile knøttet mitt...! Ikke verdt å ta sjansen - selv om det er liten sjanse for at noe skal gå galt!

Tvilling
26-02-2005, 20:21
Rører hverken alkohol eller røyk når jeg er gravid. Syns ikke det hører sammen.

Men hvis du MÅÅÅ ha det, kan du drikke alkoholfritt(rører ikke det heller jeg...).

umbilicus
26-02-2005, 20:24
...:)

Milja
26-02-2005, 20:29
Er d lov å ta seg et halvt glass vin når man har vunnet 6+1 i LOTTO da!!!!!!!???

JIPPPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII! D TRENGTE VI!:hyper:

Ninni
26-02-2005, 23:36
Er d lov å ta seg et halvt glass vin når man har vunnet 6+1 i LOTTO da!!!!!!!???

JIPPPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII! D TRENGTE VI!:hyper:
Gratulerer!:)

Jeg har også holdt meg alkoholfri så langt i svangerskapet, og kommer til å fortsette med det i allefall til babyen er ute.
(drikker minimalt til vanlig og, så det er ikke noe problem.)

Honeypie
26-02-2005, 23:54
Jeg synes generelt at både alkohol og røyk skal/bør unngås mest mulig under svangerskap.
Jeg tror imidlertid ikke det er farlig for babyen om mor tar noen få trekk av en sigarett eller drikker litt vin av og til i løpet av de ni månedene heller. Men det er jo ikke noe stort offer å avstå i 9 mnd. heller.

For egen del hadde jeg overhodet ikke lyst på vin (eller annen alkohol fo den saks skyld) en gang i begynnelsen av svangerskapet, og rørte det ikke de første 4-5 mnd. Nå etterhvert har jeg begynt å savne det litt (drikker vanligvis ganske mye vin), men om jeg i det hele tatt rører alkohol er det bare en ør-liten slurk av mannens glass om det er en spesielt god vin jeg har lyst til å smake på, eller noen få dråper nederst i glasset under en god middag/spesiell anledning.

Så i realiteten avstår jeg fra alkohol, med noen sjeldne unntak av noen få dråper. Alkoholfri vin smaker så dårlig at det ikke er noe alternativ. Da drikker jeg heller hva som helst annet. Alkoholfritt øl derimot finnes det jo flere gode varianter av dersom behovet skulle melde seg.

trolljenta25
27-02-2005, 16:18
Forskerne sier at selv en liten mengde alkohol kan ha følger for det ufødte barnet. Det kan ikke påvises at det IKKE kan skade barnet, og de råder dermed gravide til å bare la alkohol være så lenge de går gravide eller ammer.

Når en gravid kvinne drikker, videreføres alkohol ganske fort gjennom morkaken til babyen hennes. I det ufødte barnets kropp er alkohol nedbrutt mye saktere enn i en voksens kropp. Et resultat kan være at alkoholnivået i babyens blod can være høyere og tilstede lengre i kroppen, enn i alkoholnivået i morens blod. Dette kan føre til livslange skader for babyen.

(Oversatt fra denne siden: http://www.marchofdimes.com/professionals/681_1170.asp (http://www.marchofdimes.com/professionals/681_1170.asp) )

Dette er nok til å fortelle meg at alkohol ikke er bra på noen måte for babyen, så lenge jeg går gravid eller ammer, og jeg holder meg dermed unna. Jeg personlig synes ikke vin, øl, drinker er så godt at jeg ikke klarer å la være å drikke dem i noen måneder for babyens skyld....(Selv om Baileys er savnet da....)

Milja
27-02-2005, 16:56
Bare for ordens skyld, så har jeg ikke drukket noe vin, og kommer heller ikke til å gjøre d:snill:

Jumpy
27-02-2005, 17:06
Jeg sier absolutt nei.
Skal på fest om en halvtime og har med alkoholfri vin.
Har ikke orket å bytte om etiketter og flasker denne gangen.
(Noe jeg har stresset og styrt med i en en måned nå)
Så dersom noen spør så får de heller vite hvorfor jeg ikke drikker.
Hmm, for ordens skyld, jeg drakk heller ikke igår. Men jeg var på cocktailparty, og mikset alkofrie drinker som kunne minne om en Metropolitan i fargen, så på ett tidspunkt tok jeg en skikkelig slurk av feil glass, og pføyy!!:urk: Det var grusomt ...

Blundine
27-02-2005, 17:14
Jeg har drukket et glass rødvin dette svangerskapet, men det var helt i begynnelsen før jeg hadde tatt noen avgjørelse om hvor jeg ville..:sparke:
Etter at det var bestemt, har jeg ikke rørt alkohol, for jeg skjønner rett og slett ikke vitsen når man ikke vet hvor skadelig det er, bare at det faktisk er skadelig!
Jeg får uansett dårlig samvittighet!

Forresten har jeg lurt litt på; Hvorfor blir man utsatt for et større drikkepress når man er gravid enn når man ammer? Hvertfall fra de over 40-50.."hvorfor kan du ikke drikke bare fordi du er gravid?" Et liiite glass skader vel ikke?"
Hva om jeg faktisk ikke føler meg vel med det?, jeg vil IKKE ha et liiite glass vin eller likør ellerhvadetnåmåttevære!!!!
Når man ammer er det vistnok en selvfølge at man takker nei..! Vanskelig å skjønne at babyen får det i seg uansett om h*n er inni eller utapå kanskje?

Løvsprett
27-02-2005, 17:24
Jeg har drukket en bitteliten slurk vin og en bitteliten slurk øl siden jeg fant det ut. Vinen var ved en feil, og ølslurken var julefeiringen og var på impuls. Jeg velger egentlig å avstå helt fra alkohol i svangerskapet, det er usikkert hvordan dette kan påvirke babyen, og jeg tar ikke sjansen. Men gleder meg veldig til jeg kan drikke vin igjen! (nærmer seg nå...)

Mmmari
27-02-2005, 18:31
Et glass vin eller øl av og til synes jeg er greit, det sa jordmoren jeg gikk til forrige gang også.
Men holder meg til alkoholfri vin likevel. Så bortkastet å kjøpe en hel flaske vin bare for å ta ETT glass av den lissom ;)

Q-melk
27-02-2005, 18:45

JIPPPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII! D TRENGTE VI!:hyper: ¨
Gratulerer så masse !
Kan du sende litt vinnerlykkestøv til meg ?

Lille*My
27-02-2005, 18:51
Forresten har jeg lurt litt på; Hvorfor blir man utsatt for et større drikkepress når man er gravid enn når man ammer? Hvertfall fra de over 40-50.."hvorfor kan du ikke drikke bare fordi du er gravid?" Et liiite glass skader vel ikke?"
Hva om jeg faktisk ikke føler meg vel med det?, jeg vil IKKE ha et liiite glass vin eller likør ellerhvadetnåmåttevære!!!!
Når man ammer er det vistnok en selvfølge at man takker nei..! Vanskelig å skjønne at babyen får det i seg uansett om h*n er inni eller utapå kanskje?Helt enig!!! Er så mange som har vondt av at jeg ikke tar det ene glasset med vin som de mener at jeg trygt kan drikke. Faktisk mange som reagerer på at jeg kjører på ski "herregud, tør du det da, det hadde jeg aldri gjort!" som samtidig synes jeg nærmest bør drikke litt vin for ikke å være hysterisk. Hva er farligst -fysisk aktivitet eller alkohol tru...?

Jordmora mi fortalte at man har visst lenge at fosteret får samme promille som mor, men nyere forskning viser at det er verre enn man hadde trudd. Fosteret har så og si ikke evne til å bryte ned alkohol, men giftstoffene skilles i stedet ut i urinen. Den går jo ut i fostervannet, som fosteret igjen drikker. På denne måten sirkulerer alkoholen rundt og rundt i fosteret mye lenger enn hos oss, helt til morkaka har fått renset ut alt.
Forskning om skadevirkninger har hittil vært svært enkel, men helt nylig har man funnet effekter som kommer fram under mer kompliserte tester, når flere ting testes samtidig. Som f.eks øvelser som krever både fysiske ferdigheter, konsentrasjon og tankevirksomhet samtidig. Dette var i tilfeller hvor bare små mengder alkohol var inntatt under svangerskapet.

Det er jo stor forskjell på det og alkohol under amming, der har morsmelka samme promille som mora, slik at om mora ammer umiddelbart etter å ha tatt et glass vin drikker fosteret noe som har alkoholinnhold på nedi 0,1 promille! Langt i fra det samme som å drikke vin som har rundt 12 prosent! I tillegg til at babyen da kan bryte ned de giftstoffene det måtte få i seg (da snakker jeg ikke om den første melka, den første tida etter fødselen). Det er derfor stor forskjell på å drikke alkohol når man er gravid og når man ammer. Derfor er det ekstra merkelig at folk synes det er ok at man er totalavholds når man ammer, men at det nærmest er en selvfølge at man tar seg et glass vin når man er gravid "fordi man kan".

Det er nå kjent at alkohol faktisk påvirker fosteret mer enn både heroin og amfetamin!

Derfor har de fleste jordmødre gått bort fra å si at gravide godt kan ta et halvt glass vin en gang i mellom, som de sa tidligere.

Helenmor
27-02-2005, 19:16
Jeg rører ikke alkohol når jeg er gravid. Det er så få mnd så det er helt uproblematisk for min del.

Tidl. bruker
01-03-2005, 23:07
Drikker ikke og røyker ikke:heia:

Men gleder meg til et glass rødvin når den dagen kommer :)

nitte
09-03-2005, 13:47
Helt enig!!! Er så mange som har vondt av at jeg ikke tar det ene glasset med vin som de mener at jeg trygt kan drikke. Faktisk mange som reagerer på at jeg kjører på ski "herregud, tør du det da, det hadde jeg aldri gjort!" som samtidig synes jeg nærmest bør drikke litt vin for ikke å være hysterisk. Hva er farligst -fysisk aktivitet eller alkohol tru...?

Jordmora mi fortalte at man har visst lenge at fosteret får samme promille som mor, men nyere forskning viser at det er verre enn man hadde trudd. Fosteret har så og si ikke evne til å bryte ned alkohol, men giftstoffene skilles i stedet ut i urinen. Den går jo ut i fostervannet, som fosteret igjen drikker. På denne måten sirkulerer alkoholen rundt og rundt i fosteret mye lenger enn hos oss, helt til morkaka har fått renset ut alt.
Forskning om skadevirkninger har hittil vært svært enkel, men helt nylig har man funnet effekter som kommer fram under mer kompliserte tester, når flere ting testes samtidig. Som f.eks øvelser som krever både fysiske ferdigheter, konsentrasjon og tankevirksomhet samtidig. Dette var i tilfeller hvor bare små mengder alkohol var inntatt under svangerskapet.

Det er jo stor forskjell på det og alkohol under amming, der har morsmelka samme promille som mora, slik at om mora ammer umiddelbart etter å ha tatt et glass vin drikker fosteret noe som har alkoholinnhold på nedi 0,1 promille! Langt i fra det samme som å drikke vin som har rundt 12 prosent! I tillegg til at babyen da kan bryte ned de giftstoffene det måtte få i seg (da snakker jeg ikke om den første melka, den første tida etter fødselen). Det er derfor stor forskjell på å drikke alkohol når man er gravid og når man ammer. Derfor er det ekstra merkelig at folk synes det er ok at man er totalavholds når man ammer, men at det nærmest er en selvfølge at man tar seg et glass vin når man er gravid "fordi man kan".

Det er nå kjent at alkohol faktisk påvirker fosteret mer enn både heroin og amfetamin!

Derfor har de fleste jordmødre gått bort fra å si at gravide godt kan ta et halvt glass vin en gang i mellom, som de sa tidligere.

Signerer denne! Tenkte å skrive det samme selv! :kidoki: