PDA

Vis full versjon : PCOS og SA

Emi
05-03-2005, 20:50
Etter 1 års prøving uten å bli gravid, ble jeg henvist til Medicus i Trondheim, der det etter hvert ble konstantert pcos.
Jeg hadde cyster på begge eggstokkene, mer hårvekst enn normalt, produserte nesten ikke østrogen, men testosteronnivået mitt var normalt. Jeg er lita og tynn, og heller undervektig enn overvektig.. Det ble konstantert at jeg ikke hadde eggløsning, og jeg hadde til da aldri hatt ”egen” mens.
Ble gravid på andre pergotimekur (dobbel), men det jeg nå spekulerer på er om jeg beholdt spiren pga en liten "feil".. Etter pergokuren testet jeg nemlig negativt, og begynte på metformin før en tredje og siste kur.. Men det viste seg etterhvert at jeg hadde blitt gravid på den andre pergokuren alikevel (ut i fra størrelsen på fosteret og termin). Jeg klarte meg fint igjennom svangerskapet, litt hyperemensis, og svangerskapsdiabetes bare.. http://www.snartgravid.com/plassen/images/smilies/blunket.gif Men gikk altså på metformin i de 4 første ukene av svangerskapet, uten å vite at jeg var gravid..
Var med på et pcos-forsøk på St.Olavs, der en gruppe pcos-kvinner gikk på metformin frem til fødselen, og en gruppe gikk på placebo-tabletter. Jeg gikk på placebo (fikk vite det etter at jeg hadde født).
Jeg fikk mens regelmessig da jeg sluttet å amme, jeg som aldri har hatt "egen" mens før! Og den 18. Februar 2005 testet jeg positivt på en clearblue graviditetstest.. http://www.snartgravid.com/plassen/images/smilies/biggrin.gif Dessverre mistet vi vår lille spire bare 4 uker på vei.. UL viste oss en sliten spire med plommesekk og starten på liv tidlig en fredagsmorgen, samme dag bare noen timer senere spontanaborterte jeg..

Det jeg nå lurer på er om vi kunne ha beholdt vår lille spire hvis jeg hadde gått på metformin denne gangen også. Jeg vet ikke hvordan hormonbalansen min er i dag, heller ikke om jeg fremdeles har cyster på eggstokkene, da legen som undersøkte meg ved SA’en sa det så normalt ut.

Kan det være noe i dette?

vitro
05-03-2005, 21:51
Hei Emi!
Håper du finner ut av dette, få en time hos en gynekolog som er spesialist på ufrivillig barnløshet, og be om en diskusjon rundt dette. Fortell om studien, og forsøk å finne ut om det er publisert noen resultater på dette med metformin (ring produsenten og spør etter "medisinsk informasjon" ansvarlig). Hvis det er tilfelle at det kan ha en effekt er det jo viktig at du får tilbudet. Men nå skal det jo også sies at SA er veeldig vanlig dessverre, så det kan sikkert gå helt fint neste gang også uten medikamenter..

Lykke til!

Emi
05-03-2005, 22:25
Jeg har forsket litt på egen hånd, og snakket med andre med pcos, og det ser ut til at i steden for 10% sjanse til å miste som en "normal" kvinne. Er det 45% sjanse for å miste når en har pcos... Har lest masse om metformin, og resultater rundt bruken av det på kvinner som har pcos, og også funnet masse info på SG. Etter prosjektet jeg var med i på St.Olav var over, fant de også ut at metformin hadde en positiv effekt på de kvinnene som fikk det under svangerskapet. Pcos kvinner har større sjanse for hyperemensis og svangerskapsdiabetes f.eks, de av oss som gikk på metformin hadde ikke plager som dette, men de av oss som gikk på placebo hadde mer å slite med. Prosjektet skal gjentas nå, men da med over 300 kvinner og ikke 36 som det var i prosjektet jeg var med på.

Er nesten overbevist om at metforminen hjalp meg å beholde gutten vår, og at den kanskje kunne ha hjulpet oss nå..

Emi
10-08-2005, 14:20
Gjennopptar den gamle tråden min jeg. Legene har kommet litt lenger i forskningen, og tilbyr nå metformin til gravide med pco de første 4 ukene av svangerskapet. Dette fordi metformin gjør slimhinnene mere fuktige. Sjansen er stor for at jeg mistet pga tørre slimhinner. Jeg fikk desverre ikke vite dette før nå, så jeg er 5 uker for sent ute! :snill: Men det positive er jo at spiren er der ennå, og alt så bra ut på UL!:heia: Har fått beskjed om å ta det veldig med ro pga slimhinnene mine, og får ikke løfte tungt eller gjøre for mye fysisk arbeide.

SuzyQ
17-02-2006, 13:51
Hei du!
Jeg har PCO, mener selv jeg har PCOS da pga symptomene.
Uansett, jeg ble gravid på egen hånd like etter jeg sluttet på p-piller.
Like etter jeg fant ut av at jeg var gravid, mistet jeg den lille spira..
:( Jobbet med en gutt med autisme og det gikk hardt for seg i den perioden med mye utagering. Han dro meg med i et fall og jeg kjente at det liksom dirret i underlivet. Gikk på do ca 5 min etter og der var det blod. SA ble konstantert noen dager etter.. Jeg tenker en del på grunnen til sa'en. Men hvis det er sånn du sier at vi mister lettere pga tørrere slimhinner så kanskje fallet hadde noe med sa'en å gjøre likevel. Tenker kanskje at det var noe hormonelt inni bildet også. Men hormonverdiene mine er innafor normalen. Etter sa'en tok det laang tid å få igjen el, ikke engang dobbel pergokur hjalp meg. Redningen ble metformin/glucophage. Gikk på dette en stund og fikk el nesten hver mnd. Den syklusen som jeg ble gravid hadde jeg økt dosen til 1500mg daglig. Da jeg snakket med gyn. min var jeg ca 5.5 uker på vei, fikk streng beskjed om at jeg nå måtte slutte med preparatet (pga det ikke er godkjent for bruk i svangerskap ennå). Var naturligvis skeptisk siden jeg har lest at metformin har så god effekt på oss pco(s)'ere, men tenkte det var best å gjøre som han sa. Forløpig går alt fint, venter på min første ul nå til uka og er kjempespent på om jeg får se liv. Fastlegen min sykemeldte meg i disse tre ukene frem til ul pga det som skjedde sist og at vi har slitt med å bli gravide. Veldig glad for å fått den roen. Kysser alt for at de første ukene med metformin var det som skulle til, men jeg er fortsatt veldig interessert i å vite mer om forskningen rundt bruk av metformin i svangerskap.
Jeg har stor tro på pillene, virker som at de gjør underverker!!
Så flott at alt er bra med deg og den lille denne gangen, ønsker deg lykke til videre!!!!

LoveUbaby
17-02-2006, 14:08
Hei.

Litt utenfor tema dette her...

Jeg har også PCOS og er gravid nå med bare 8 uker igjen til termin:jippi: :jippi: .
Det jeg lurer på er omd et er et eget forum her inne for oss PCO/S-ere?
Kunne jo vært kjekt å delt våre erfaringer med hverandre?! Er sikkert masse vi lurer på som andre kan hjelpe til med...

Hilsen Tonje

SuzyQ
17-02-2006, 14:12
Ja skulle ønske det var det!! Jeg er snart 8 uker på vei så jeg har laang tid igjen og det dukker sikkert opp masse spørsmål underveis!!
Veldig interessant å høre om folk har klart det på egenhånd eller hva slags hjelp som har funket!

LoveUbaby
17-02-2006, 14:17
Ja skulle ønske det var det!! Jeg er snart 8 uker på vei så jeg har laang tid igjen og det dukker sikkert opp masse spørsmål underveis!!
Veldig interessant å høre om folk har klart det på egenhånd eller hva slags hjelp som har funket!

Har laget en tråd under "vansklige og pinlige spm".
Ta turen inn der...var du forresten på SG tdligere?

SuzyQ
17-02-2006, 15:27
Så bra! Jada, hengte på sg i over et år tror jeg.. Husker navnet ditt ;)

Emi
18-02-2006, 20:15
Så godt å høre at du er gravid igjen! Skal krysse fingre og tær for dere! :)