PDA

Vis full versjon : Hcg

KKK
29-11-2002, 11:33
Hei!

Er det noen som kan svare på dette?

Noen steder står det at hcg prosuksjonen begynner i befruktningsøyeblikket, mens andre steder tolker jeg det til at hcg produksjonen starter når egget fester seg.
Hva er rett?

Det står å lese noen steder at det er hormonforandringer som gjør gravide småkvalme. Hvilke hormoner? Er det hormoner vi har selv når mensen kommer?
Jeg har vært småkvalm siden et par dager etter EL, men tør ikke være optimistisk, for jeg synest å huske at jeg har vært det tidligere også uten å fått pos. grav. test.
Noen som vet noe om dette?

Miriam
29-11-2002, 15:19
Hei KKK,

Jeg har lest at det er når egget fester seg at hormonproduksjonen begynner, men har også som du sett litt andre beskrivelser. Her (http://www.babyverden.no/Webdesk/netblast/pages/index.html) kan du lese om hva som skjer etter at egget er befruktet. Det er også bra beskrivelser her hva som skjer i hele syklusen, fra uke 1.

Det hormonet som kroppen produserer (og som gjør noen av oss kvalme) er HCG. Dette er et unikt svangerskapshormon som kroppen bare produserer når vi er gravide.
Det er forskjell fra kvinne til kvinne når egget fester seg, du kan derfor få symptomer ganske tidlig.

Håper det var til litt hjelp, og lykke til! Håper å se deg snart tilbake her på SM!