PDA

Vis full versjon : Vondest i fødselen(dere som har født før)

spira
29-11-2002, 15:21
Hei!
Begynner å tenke endel på fødselen nå.Og det jeg lurer på er om hva som er vondest?Vet at det sikkert er individuelt,men det hadde vært fin om noen hadde ville fortalt litt 9om hva de syns var vondest!!

Klem

32+5

Monstra
29-11-2002, 15:25
Det tror jeg er meget individuelt... men jeg tror nok de fleste FØLER det som vondest når de har passert smertegrensa. Det jeg mener med det er at man gjerne holder ut smertene til et visst punkt - så blir de bare helt uholdbare.

For min del var nok det vondeste når hodet sto og sprengte i åpningen, men det jeg følte som verst var på slutten av åpningsriene når jeg egentlig kunne tenkt meg å gi blanke i hele fødselen og føde barnet en annen gang i stedet.... (...godt at det ikke er mulig ;) )

Cazandra
29-11-2002, 15:29
Godt spørsmål...Vondeste var vel når legen trykka inn sugekoppen...og drog!
Og når hodet stod i åpningen var det verste, føltes som om man viller evne helt:eek:
Men etter hodet PLOPPET ut, kjente jeg ingen smerter i det hele...frem til han begynte og sy da:uff:

Tidl. bruker
29-11-2002, 15:36
Jeg synes åpningstiden var verst. Særlig den siste timen før full åpning (5- 10 cm den siste halvtimen før full åpning). Jeg hadde aldri skikkelige pauser mellom åpningsriene. De begynte med ca. 3 min mellomrom. Den siste timen av åpningsriene var smertene konstante. Pressriene var ingenting mot åpningsriene, selv om jeg hadde pressrier i 45 min. Under pressingen hadde jeg mellomrom mellom riene, og det var godt.
Men jeg vet at for noen er pressriene vondere enn åpningsriene, så det er sikkert individuelt.

Fødselen var vond :birth:, men absolutt verdt det!! :baby:

adnila
29-11-2002, 15:36
Helt klart vondest for meg da hodet var på tur å nesten komme ut... Legen sa det kunne sammenlignes med en trang genser som skulle tres over hodet, det syntes jeg var en god beskrivelse! Selv om jeg ikke akkurat syntes det var sååå hysterisk morsom akkurat da...:latter:

Hermine
29-11-2002, 15:50
Jeg synes det vondeste begge gangene var akkurat da babyen presset seg ut, Huff, nesten så jeg gruer meg ved tanken.

Tidligere Bruker
29-11-2002, 17:45
Jeg synes også åpnings tiden var verst. :( Og spesielt når det nesten er full åpning, og en føler en må presse, men ike får lov av jordmor å presse rikitg med en gang... :gal:

:mervink:

OOOPS 4!
29-11-2002, 18:03
Hei, jeg synes også at smertene er verst når hodet er på vei ut , forrige gang holdt JM hodet igjen midt i åpningen slik at jeg ikke skulle revne( ikke spesielt godt nei) ellers er jo den siste timen før barnet kommer ut ikke saærlg grei den heller.....

Men alt går og det er jo sååå deilig når :baby: er ute:)

:findag:

yes
29-11-2002, 18:19
Hva som var vondest....tja, det må vel ha vært den tiden fra 9.cm til fulle 10.cm åpning, noe som tok en evighet.

Hodet stoppa når det var halveis ute, det var jo vondt, men da viste jeg at barnet var ute på neste rie.

Happy
29-11-2002, 19:03
Jeg hadde epidural, så jeg kan jo ikke uttale meg om åpningsriene. Men det aller vondeste syntes jeg var å få skuldrene ut! Hodet var greit nok, men så var man jo ikke ferdig likevel :( og måtte presse minst like hardt for å få skuldrene ut også *grøss*...

Men ut kom da ungen og da var alt glemt, for en stund i alle fall! :D

stormmamma
29-11-2002, 19:22
Adrenalinet stod slik på under fødselen og til slutt hadde jeg epidural... at jeg må helt ærlig si at vondest var å gå på do... sånn ordentlig... for første gang etter fødselen.....

Synes nå jeg da.....

Det er det jeg gruer meg mest til denne gangen.....

u

emilie
29-11-2002, 19:58
I begge mine fødsler var den siste åpningsfasen værst. Når pressriene begynte var jeg bare letta. Nr. to kom forresten ut av seg selv da pressriene begynte, i turbofart!:eek:

Ellers vil jeg si at det værste med å føde er det som skjer etterpå. Særlig hvis man må sy!! Ja, en ting til under fødselen; jeg fordrar ikke når de stikker inn hånden for å skjekke hvor stor åpningen er. Dette får de bare gjøre en gang neste gang...!!!:leiseg:

Smerteterskelen er variabel, men du verden, det er verdt det.:baby:

Monstra
29-11-2002, 20:45
stormmamma: åh... det hadde jeg nesten glemt... det å gå på do etter fødselen... DET var ikke noe greit, nei... Jeg holdt meg faktisk omtrent ei uke jeg første gangen... Jeg turte ikke presse...

lineh
29-11-2002, 20:49
vel, jeg har født to barn å brukte tilsammen 6,5 timer 1,5 med den første og 4 med nr to.. første gangen ventet jeg på de smertene alle sa jeg kom til å få, plutselig kom hun ut så det var det...:D
nr 2 hadde jeg bekkenløsning så da hadde jeg vondt i ryggen under riene så når press riene kom forsvant de smertene...:)

har vært ganske heldig egentlig....

klemz

Tidl. bruker
29-11-2002, 21:27
Det blir vondere utover i fødselen føler jeg. Men du blir på en måte vant med smerten, dessuten ser du jo en ende på det, selv om man har lyst til å reise hjem på slutten. Det sa ihvertfall jeg.:o

Men smerten som gjør vondest/gjorde mest vondt, var når hodet kom ut, og jeg skulle vente på den siste pressrien - som ikke kom - og de skulle ha inn en finger eller to for å få tak i skulderen.

Ikke for å skremme, men DET gjorde vondt. Men hva er 10 sekunder med intens smerte, når du får verdens beste gave etterpå?

Men enhver fødsel er forskjellig, det er ikke sikkert jeg sier det samme etter denne.

Klemz

karlista
29-11-2002, 22:39
Som mange av de andre her inne syntes også jeg at slutten av åpningsfasen og før du kan begynne trykkingen (delta selv effektivt) var verst. Perioden heter vel overgangsfasen...

Da blir jeg kvalm (kaster opp) og er i "ingenmannsland"

Men, ved sist fødsel var utdrivningsfasen lenger enn ved første fødsel og da hodet var komme halveis ut og rien stoppet opp......da sa jeg følgene med sammenbitte tenner: Nå får jeg panikk!
Min mann var heller ikke i tvil om at jeg snakket sant utifra uttrykket mitt i fjeset og stemmen.

Hilsen Karlista

Kwistin
29-11-2002, 23:31
Åpningsriene fra 6-10 cm var verst...

Pressriene var bare "herlige" og gjøre, og synes ikke det var vondt når sugekopp ble satt på, og barnet ble hjulpet og presset ut..

MissesX
30-11-2002, 00:49
Tja skal vi se!! Jo jeg sovna jeg da i åpningsfasen da jeg åpnet meg fra 4 cm-9 cm!!!:eek: men det var pga. epiduralen da! Hadde jo ikke sovet på 4 døgn så kanskje ikke så rart jeg besvimte! Sov en time!

Men det verste var åpningsfasen da jeg ikke åpnet meg med de riene som varte i en hel evighet!!

Men rett før epiduralen var det vondt! Jeg sto bare på tærne og skrek av full hals!!

Hater at jeg må igjenom dette en gang til. Men helt ærlig: DET ER VIRKELIG VERDT DET!! Tross alt :D

Marit 8+6

Hanne78
30-11-2002, 17:07
Husker at riene var fryktelig vonde,men det jeg husker aller best,må være da siste del av hodet skulle ut,og jeg revnet......:leiseg: Følte faktisk etterpå at jeg også hadde HØRT at jeg revnet,noe som ikke er så sannsynlig,da...... Det hele gikk så utrolig fort, og det var nok årsaken til at jeg revnet,så denne gangen har jeg planer om å heller føde stående på knær over en saccosekk el noe,slik at tyngdekraften får jobbet også!!!!

Jeg fikk faktisk urinveisinfeksjon rett etter fødselen (fikk beskjed om at det ikke var vanlig!!), og bare det å tenke på å gå på do var et mareritt!!!!Gren hver eneste gang jeg skulle tisse,så vondt var det! Var nesten vondere enn selve fødselen det!!!...AU!!!
Hanne 31+0

Lykke
30-11-2002, 19:55
.. de mest intense smertene var klart da sugekoppen ble skvist inn og ungen ble dradd ut... På en annen side, smertene varte jo bare i 5 minutter.. Det var også ganske vondt å ligge med full åpning i evigheter og IKKE få lov til å presse,syns jeg. Det var selvsagt også enormt vondt da hodet kom ut, ja, skulle bare mangle... det er jo ingenting i nærheten av den size'n som har vært "der" før !! Smertene og opplevelsen er sikkert veldig individuelt. Lykke til....

puu
01-12-2002, 05:43
Det som var absolutt vondest var da hodet stod i åpningen... *au*
Jeg kjente at jeg revnet, og det var helt j***** å se hvor spent
alt der nede var.. Var en lettelse å bli klippet ;)
Også var det sinnsykt vondt i de første ukene etter
fødselen, man har nok litt lett for å tenke bare frem til fødselen, og at da er beibien ute.. Man glemmer at det ofte kommer smerter etterpå oxo ;)
Gruet meg også veldig til å gå på do, men det gikk veldig greit :D
Passet på å spise mye svisker og grovt brød da, var livredd forstoppelse...

Men.. smerter til tross, har aldri opplevd noe så flott som å føde jeg, gleder meg til neste gang, det er jo bare så verdt det :klapp:

xina
01-12-2002, 18:01
Det var og ille akuratt i det hodet kom ut.Og for ikke og snakke om syinga da,men åpningstiden var det værste for det tok så tid.

Klem fra Xina 31+3

Camelia
02-12-2002, 00:01
Jeg syntes de hardeste veene var langt verre enn selve utdrivingsfasen.
Det svei temmelig en periode under pressriene, men det var veene som virkelig tok pusten fra meg. Jeg revnet, men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg merka det spesielt. Syinga varte i ca. 15 minutter, men det var ingenting sammenlignet med veene. Jeg bare lå der og smilte...

Tidligere bruker
02-12-2002, 10:28
Jeg har også syntes at det var vondest å få ut hodet.

DL 17+3

Katrinemor
02-12-2002, 19:24
Vondeste av alt var å presse. Det ble setefødsel og jeg rakk heller ikke å få noe bedøvelse så.....det sier sikkert sitt det tror jeg. Jeg følte jeg brøla sund sykehuset, føltes ut som hele kroppen holdt på å revna.

Allimac
02-12-2002, 22:52
åpningstiden! Herlighet, det var ikke gøyt i det heletatt! :p Skulle heller skvist henne ut 3- 4 ganger, enn å måtte få en så lang åpningstid igjen... :uff:

Tidl. bruker
03-12-2002, 12:40
Tenker ikke på så mye hva som var vondes under fødselen. For jeg prøvde bare å tenke på å få ungen ut. Det kjønneste som to stykker som er grald i hverandre opplever. :p

TBM
03-12-2002, 18:34
Dette er ikke noe dumt spørsmål!

Men som du sier - dette er individuelt.

Ved min første fødsel syntes jeg riene var uutholdelige. Klarte ikke annet enn å ligge på sengen, så dermed gjorde jeg ikke noe særlig for at det skulle bli mindre vondt heller... Utdrivingsfasen var derimot så godt som smertefri! Jeg var veldig overrasket over det, og satt nesten og 'jublet' i sengen fordi det ikke gjorde vondt.

Ved den andre fødselen hadde jeg bestemt meg for å stå og gå mye mer under riene. Dette fungerte veldig bra. Jeg klarte å møte riene på en helt annen måte enn første gang, jeg følte at jeg var i kontroll over hele åpningsfasen, og følte det som om jeg sakte men sikkert jobbet meg fram mot fødselen. Jeg støttet meg på lårene og mannen min holdt hodet mitt, og på den måten 'gynget' jeg meg gjennom riene. De gangene jeg måtte undersøkes var det imidlertid veldig vondt igjen. Da fikk jeg jo ikke møtt riene på samme måte. I dag vet jeg at jordmødre kan måle åpningen også når man står. Så det skal jeg nok utfordre neste jordmor til å gjøre! Så var det utdrivingsfasen da, og hjelp - det var vondt. Men samtidig kommer du mest sannsynligvis til å kjenne hvordan barnet er på vei ut, og det er en kjempeoppmuntring til å bare stå på! Jeg fødte ikke særlig alternativt, men jeg satt mer i sengen enn jeg lå. Og hodet presset jeg ned mot brystet - og så brølte jeg for hvert 'kraftpress' jeg tok!

Felles for begge fødslene var at med en gang barnet var ute, så gjorde det ikke noe mer vondt! Dessuten vasker jordmor deg nedentil med myke og varme kluter og mye vann, og det lindret veldig for meg.

Syingen synes jeg heller ikke var så vond, enda jeg har hatt til dels komplisert sying hver gang - som etter en tid har blitt helt bra!

Gled deg til fødselen din - stol på deg selv og dine følelser - dette går nok bra!

shine
26-12-2002, 13:42
Det desidert vondeste, selv om alt var vondt, var når legen glapp med sugekoppen og tok med seg masse bekkenbunnsvev fra meg.... det var garantert det verste.
Shine&lille knopp:baby: 16.07.03

Acsa
01-01-2003, 21:55
Det vondeste var slutten av åpningstiden, den såkalte overgangsfasen. Jeg husker jeg plutselig hørte meg selv hyle, uten at jeg hadde bestemt meg for det eller tenkt tanken...

M
19-01-2003, 23:34
Huff, vil du vite dette da....:uff:

Jo, åpningsfasen opplevde jeg vel som vondest begge gangene. Førstemann kom i seteleie, så der fikk jeg tang presset inn helt på slutten for å ut hodet - DET var særdeles vondt, men tok ikke mange sekundene....

Hver fødsel er individuell, og noen synes ikke det er så grasalt smertefullt heller! Det er jo stor forskjell på mamman som skal føde og størrelsen på barnet (spesielt hodet da...).

Lykke til - dette går helt fint, og det er en fantastisk følelse!

Minipilla
25-01-2003, 01:27
Jeg syns det var vondest da jeg hadde 8-9 cm åpning og det hele stoppet opp.

At ungen skled ut kjente jeg ikke for jeg hadde pudentalblokkade.

emin
25-01-2003, 22:12
Det verste var åpningstida, definitivt! Men de siste pressriene før keisersnittet var grusomme, for jeg var så sliten, klarte ikke å presse skikkelig. Sugekoppen kjente jeg ikke noe til, var så utslitt da at de kunne bare få gjøre hva de ville bare jeg fikk sove. :sover:
Pressrier uten å få presse er heller ikke noe særlig... :uff:

MTH
26-01-2003, 03:39
For min del var det vondest nå jeg MÅTTE presse og ikke fikk lov OG når hodet presset på ...
Kan ikke si at de siste åpningsriene akkurat var behagelig heller nei... :gal2:
Men så fort hodet var ute å jeg fikk ta på det (mens han var inni meg ennå) forsvann smertene.........
Kan legge til at bedøvelses sprayen de brukte før syinga var jæv**g vond...men ikke forskjell til fødseln selvfølgelig.....
Det var vel mer sånn ....ååå, nei, jeg orker ikke mere smerte nå...

Tinkerbell
26-01-2003, 14:15
Hva som er vondest under fødselen er så individuellt.... Noen synes DET, andre DET...det kommer an på hvordan du opplever smerte, dvs. smerte-terskelen.

Ikke la noen påvirke deg, men ta det som det kommer. Å grue seg er ikke noen vits...det blir jo ikke noe bedre av den grunn!!!

Det er snart åtte år siden jeg fødte sist så jeg er på en måte førstegangs-fødende igjen, folk spør meg om jeg gruer meg, men jeg svarer at det er da ikke noen vits i det....!?

At det er vondt å føde...JA, men det er overkommelig!!! Ellers hadde det blitt glissent i folkerekkene her i verden, ikke sant?

Lykke til og det blir sikkert ikke den siste gangen du setter barn til verden tenker jeg...

Klem fra Tink og nurket som er 33+0 i dag:)

:findag: