PDA

Vis full versjon : Hei! Jeg lurer på noe...

LilleMy
21-08-2002, 11:50
Jeg ringte trygdekontoret her om dagen for å spørre litt rundt min arbeidssituasjon. Jeg har et vikariat som det ikke er sikkert jeg får beholde opp til termin. Jeg spurte da om hva jeg kunne få av støtte når jeg ikke jobber. Hun sa da at jeg kan trekke opptil 12 uker av permisjonstiden til å gjelde FØR fødselen, men dette var ikke å anbefale. Hun mente at jeg heller burde sykemelde meg!
Men da tenker jeg, som aldri har vært sykemeldt før: er ikke det litt juks på en måte i disse tider hvor alle skriker opp om hvor mange gravide som går sykmeldt? Og hva skal jeg isåfall si til legen? Skal jeg finne på noe som plager meg eller holder det å si at jeg ikke er i stand til å finne ny jobb i min gravide tilstand. Noen som har erfaring med dette?

Maya V
21-08-2002, 20:36
huff for et svar da... går selv sykemeldt uten jobb... ikke noe kjekt altså....
hvis du melder deg arbeidsledig (noe du har krav på)
og du har jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon skal fødselspengene beregnes ut fra de beste 6 mnd...
i mitt tilfelle går jeg ut i permisjon 4 januar. de siste 10 mnd går da ut fra mars... har jeg lønn fra mars til august får jeg gjennomsnitt lønnen på de mnd...

håper du forstår, men du trenger ikke sykemelde deg da....

Maya V
21-08-2002, 20:37
PS les på rettigheter som ligger her inne... og se på Trygdetatern om fødselspenger der kan du lese litt mer

LilleMy
22-08-2002, 11:12
Jeg må jo han penger også før babyen kommer og da må jeg jo nesten sykmelde meg! Ikke så mange som gidder å vurdere å ansette en gravid noen uker før jul(og termin!).

Får man mye i arbeidsledighetstrygd da? Regnes det ut fra den lønna jeg hadde fra før?

Tilla
22-08-2002, 11:25
Jeg sliter mye med det samme. Stor usikkerhet i forhold til om/hvordan vikariatet blir forlenget fremover. Får vite 14 dager om gangen og sånt. Ringte og hørte litt om hvordan det er dersom jeg blir sykmeldt. Det var veldig vanskelig å få noe konkret svar der, men jeg forstod det sånn at jeg måtte ha en god del igjen av kontrakten når jeg blir sykmeldt, slik at de kan regne det som om jeg har forventet inntekt fremover (hadde hatt inntekt dersom jeg ikke var syk). De første 16 dagene av sykmeldingsperioden skal dessuten dekkes av arbeidsgiver, så egentlig bør man vel ha igjen minst dette av kontrakten... Ikke så lett når man får 14 dagers kontrakt. :( Får håpe jeg får litt lenger fremover, minst 1 mnd i hvertfall...

Når det gjelder dagpenger så mener jeg at det er 60% av den inntekten du har nå, ikke akkurat noe å bli rik av...

Tilla 20+2