PDA

Vis full versjon : Hvordan vasker du do?

Maimor
16-03-2005, 19:45
Jeg har også lagt inn diskusjonen på NM, håper på enda flere svar her!

Ja det er altså årets teiteste spørsmål, men jeg lurer nå allikevel!

Hvordan rengjør du toalettet ditt, gå gjerne i detalj om hvilke vaskemidler og typer kluter osv!

Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg de siste årene har brukt Jordan WC-Wipes som inneholdt akkurat passe mengde vaskemiddel til ikke å etterlate såperester, og en dæsj sprit, for å desinfisere. Disse finnes ikke lenger på markedet har jeg funnet ut, etter å ha trålet masse butikker, og tilslutt sendt en mail til Jordan. http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/shoch.gif

Så derfor er jeg nå ute etter det beste rengjøringsmiddelet/kluten/engangsklut å rengjøre toalettet med da! Nedi toalettet bruker jeg vanlig WC-rens og børste, men det er liksom resten jeg lurer på da! Jeg vil ha det helt rent uten masse styr, og helst uten å måtte vaske filler også liksom! :lat:

Og om det er noen som har gode ideer for å vaske dusjkabinett med klart glass blir jeg også veldig glad! Det ser jo alltid møkkete ut! En dusj, så er veggene fulle av sprut og såperester, det hjelper ikke å skylle av når man er ferdig engang! *Lurer på hvilken idiot som syntes klart glass i dusjen var lurt, ja til frostet glass sier nå jeg*

Scribonia
16-03-2005, 21:48
Nedi do og på "guttas tissekant" bruker jeg wc-rens og børsten + at jeg har i litt klorin som får virke en halvtime i forkant nedi vannet.

Resten av toalettet bruker jeg hjemmelaget blanding av salmiakk, zalo og ajax som jeg har hatt på en gammel spruteflaske. Dusjer toalettet med dette og tørker av med tørkerull. Bruker samme metode i vasken på do og badet. Kjapt og greit. Når barna blir større og begynner å grise og søle rundt do og på gulvet, kommer jeg til å bruke dette på gulvet rundt do også. Nå er ikke det nødvendig for mannen min og jeg griser ikke.

jupiter_c
16-03-2005, 22:16
jeg bruker nå bare den sprayflaska du får kjøpt til baderom (jif sin er det vel..) når jeg vasker det som er oppa for do skåla... og tørker av med masse dopapir... hehe

og nedi do'en så har jeg klorin stående i ei stund før jeg vasker, også blir det til at jeg pruter litt av den baderomssprayen nedi der også før jeg bruker dobørsten.

men når jeg skal vaske ordentlig så er det ingenting som slår salmiakk i varmt vann. bruker det til alt mulig fra vindupussing (inkludert glasset i dusjkabinettet), til gulv, vegger, do, vasker osv. (doen vasker jeg gjerne over med rent vann eller noe sånt etterpå for jeg er litt redd for å sette rompa nedpå doringen hvis det er salmiakk rester der ;) )

Tidl. bruker
16-03-2005, 22:44
Jeg ANER ikke hvordan vi vasker do - den biten tar mannen seg av :nikker: Det er nemlig han som skitner det til :fnise:

Tidl. bruker
17-03-2005, 00:42
spruter Domestos nede i doen ....og jif bad på resten av doen og rundt gulvet ved do ..lar det stå en stund og "trekke" Så vasker jeg av do og slikt med en klut ...og bruker børste nede i doen . Funker greit det

Arken
18-03-2005, 11:13
Resten av toalettet bruker jeg hjemmelaget blanding av salmiakk, zalo og ajax som jeg har hatt på en gammel spruteflaske. Dusjer toalettet med dette og tørker av med tørkerull. Det var en løsning å kopiere :nikker: Jeg er nemlig lei av å vaske kluter på kluter hver eneste uke.. :urk: Og tørkepapir er sikkert bedre enn disse klutene som alltid må legge igjen litt lo...

Pokemon
18-03-2005, 14:54
Jeg sverger til salmiakk, men blander det i kaldt vann. Har nemlig lest at varmt vann gjør at salmiakken damper bort.

Nede i doen bruker jeg jif og dobørste, men alt rundt vasker jeg med salmiakkvannet. Jeg bruker mikrofiberkluter som jeg slenger i vaskemaskinen og vasker på 90 grader etterpå.

Salmiakkblandingen fungerer også veldig godt på dusjveggen, men det er lurt på bruke det i kombinasjon med mikrofiberkluter. Da blir du kvitt det ekle belegget som ofte legger seg der. (Jeg vasker jo da selvfølgelig dusjveggen før toalettet...)

Lykke til!

Luna
18-03-2005, 15:33
Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg de siste årene har brukt Jordan WC-Wipes som inneholdt akkurat passe mengde vaskemiddel til ikke å etterlate såperester, og en dæsj sprit, for å desinfisere. Disse finnes ikke lenger på markedet har jeg funnet ut, etter å ha trålet masse butikker, og tilslutt sendt en mail til Jordan. http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/shoch.gif

Å neiiiiii, disse var jo så gode!
Har jo ikke sett dem i butikken i det siste og tenkte derfor at jeg skulle se etter dem andre steder, men har altså ikke kommet så langt. Trist at det er borte :-(
I stedet har jeg brukt baderoms vaskemiddel på sånne engangs kluter som man egentlig vasker bebiser i rompen med... Å vaske toaletten med ting man ikke kan kaste etterpå er liksom litt uaktuelt...

sol78
18-03-2005, 18:21
jeg bruker nå bare den sprayflaska du får kjøpt til baderom (jif sin er det vel..) når jeg vasker det som er oppa for do skåla... og tørker av med masse dopapir... hehe. og nedi do'en så har jeg klorin stående i ei stund før jeg vasker
Signerer denne,jeg. I tillegg bruker jeg "JIF skurekrem" nedi do og bruker dobørsten - fjerner belegg veldig bra. Det samme vaskemiddelet fungerer perfekt til dusjveggene, og da bruker jeg svamp til (de svampene som du får kjøpt i en pakke på ca.5 - ikke dyre, slik at de kan evt. kastes etter et par gangers bruk). Veggene blir virkelig skinnende rene :klapper:. Og dette dusjtipset var det samboeren min som kom med - så han er sjefen for den jobben :digger:!!

Jumpy
18-03-2005, 18:44
Å neiiiiii, disse var jo så gode!
Har jo ikke sett dem i butikken i det siste og tenkte derfor at jeg skulle se etter dem andre steder, men har altså ikke kommet så langt. Trist at det er borte :-(
I stedet har jeg brukt baderoms vaskemiddel på sånne engangs kluter som man egentlig vasker bebiser i rompen med... Å vaske toaletten med ting man ikke kan kaste etterpå er liksom litt uaktuelt...
Å neiii, sier jeg også!
Jeg hamstret masse bokser med Jordans WC-wipes på 10 kroners marked på den lokale butikken for en lang stund siden. Tenker jeg skal løpe dit i løpet av helgen og se om jeg kan kjøpe enda flere jeg ...

Jeg bruker domestos med sånn svanehals nedi doen, og WC-wipes på resten ...

mai_mor
18-03-2005, 19:17
jeg og...

willow
18-03-2005, 21:31
Vasker ikke do jeg!! det gjør sambo :snill:

påanigjen
19-03-2005, 12:07
Hei er vi 3 barn og to voksne fastboende + andre som stadig reker innom. Så jeg må vaske doen grundig 1 gang i uka.

Det jeg bruker er Domestons Fresh, som jeg dynker doen med før jeg gjør alt annet klart. Tar ei bøtte med Domestons oppi også og passe varmt vann, så bruker jeg disse gryte-skrubb svampene (10-pakk) som man får kjøpt for ca en tier rundt om kring. Tar på "do vask" - oppvask hansker og skurer doen med gryte skrubben. Bruker dobørsten til lett oppi do vask, skrubben når kraftigere saker må til verks. Så når grov vasken er gjordt, bruker jeg utslitte/utvaska koppehanduker (de loer ikke) og tørker over (etter å ha byttet til nytt vann). Så tar jeg golvet til slutt med samme vann og tue, og skurer godt.

Det er kanskje ikke den enkleste måten, men det blir i hvert fall rent og lukter godt etter på. Jeg bruker ikke slik do frisker, prøvde det noen ganger når største mann var liten, men sluttet brått når nyskjerrige barne hender ville utforske hva det var! :urk: Så det skal jeg ikke ha i hus noe mer. Har heller en flaske Domestons Fresh stående høyt på doen, slik at man kan sprute litt av den i doen når det trengs.

Ceridal
19-03-2005, 21:36
Før jeg legger meg så dynker jeg doen med Domestos, lar det stå over natten. Skurer med børsten og jif på morningen. Så tar jeg tar av rammen og skurer med jif og spyler den i dusjen. Når jeg er ferdig tar jeg en dæsj antibac på (fåes på apoteket) Det går unna på noen få minutter. ;)

Nordlyset
24-03-2005, 14:55
Her også :nikker:

Sparky
26-03-2005, 17:07
jeg bruker nå bare den sprayflaska du får kjøpt til baderom (jif sin er det vel..) når jeg vasker det som er oppa for do skåla... og tørker av med masse dopapir... hehe Det gjør jeg også. Klarer ikke å bruke kluter til å vaske do, selv om de kokes etterpå! :urk:

Oppi do bruker jeg Domestos og børste.

Nova
26-03-2005, 23:57
Vi vasker do med ymse WC-wipes (engangskulter) jeg også. Nedi buker vi bobørste og sprayflaske med Jif e.l. En gang i måneden (ca) prøver jeg å vaske hele doen med klorin+vann, bare for å ha følelsen av å desinfisere innimellom.

Når det gjelder dusjer så har jeg også forsøkt salmiakk og microfiberkluter, og det funket ganske bra. Jeg har også funnet ut at litt hard gnikking med bare microfiberklut og rent vann også blir relativt bra. Mannen min gjorde nettopp rein en eggkoker med eddik og vann, og det gikk strålende. Har derfor ambisjoner om å prøve det i dusjen neste gang jeg får ånden over meg. (Og det blir ikke akkurat i morgen, for å si det sånn...)

Bare til info (mulig alle vet det, men dog-) IKKE bland klorin og salmiakk!! Det reagerer med hverandre på en uheldig måte og kan danne giftige gasser!

maja03
28-03-2005, 17:05
Jeg ANER ikke hvordan vi vasker do - den biten tar mannen seg av :nikker: Det er nemlig han som skitner det til :fnise:
Så heldig du er.....

Midnattsol
30-03-2005, 08:33
Bruker å helle klorin i doen.. la den stå å virke til jeg har vaske resten av badet ferdig.. så vasker jeg nedi der med dokosten. Lager en bøtte med varmt vann med en kork klorin og en kork grønnsåpe ( bestemors oppskrift ) og vasker det som trengs.. der det er bakterier ( do, gulv forran do osv.. ) Bestemor har fortalt at grønnsåpen tar skitten og klorinenen tar bakteriene.
Ellers så bruker jeg jif baderom sånn ellers tilslutt for å lage godlukt på badet.. og wc-kosten for også stå en stund i klorin/grønnsåpe vannet slik at den også blir ren..

Ellers en god "oppskrift" som bestemor har kommet med når det gjelder vindu-, tak- og vegg-vask. det er en bøtte med varmt vann med en kork salmiakk og en kork grønnsåpe. Dette er en blanding som tar vekk skitten( grønnsåpa) og fettet (salmiakken).. bruker denne blandingen når jeg vasker til jul og når jeg vasker vinduene både innvendig og utvendig... og de blir sinnnnnnnsykt blank og fin... men det lukter litt sånn kjemikalisk.. så det er lurt å ikke holde på for lenge om gangen med det tror æ....

JulianneF
09-04-2005, 23:22
Vasker nedi do med et-eller-annen do vaskemiddel og børste. Bruker vanligvis sånne engangskluter som har vært nevnt.

Hadde litt problemer med å få dusjkabinettet helt rent. Ikke engang salmiakk tok bort det verste kalkbelegget. Trodde aldri jeg skulle si dette, men faktisk så kjøpte jeg den sprayen som det er reklame for på TV om dagen -Cillit Bang eller hva den heter. Det funket faktisk! (Jeg hater alt som er erkeamerikansk og som blir reklamert for på den måten, men holdt på å bli gal når kabinettet ikke ble rent!)

Agent Dana
10-04-2005, 15:07
:tøff: Mr Muscle! :sterk:

Ingenting slår en kraftig dose amerikanske kjemikalier på badet :knegg: . Eller kjøkkenet for den saks skyld! Jeg antakelig innehaver av norges største samling Mr Muscle-effekter. Dessverre er det vanskelig å få tak i, så jeg hamstrer når jeg kommer over det. (Centra/Ultra pleier å ha). Jeg bruker altså Mr Muscle Baderom i og på doen, i kombinasjon med børste og tørkepapir eller wipes. Vaske kluter gidder jeg bare en gang i blant.

"Mr Muscle - loves the jobs you hate" - som det het i reklamen en gang.

Tidl. bruker
11-04-2005, 09:27
Det er det vaskehjelpen min som gjør :blunk: en gang i uken.

Anne Karin
30-05-2005, 12:51
Først dusjer jeg av doen med glodvarmt vann. Så tømmer jeg litt klorin neddi. Så spruter jeg sånn Domestos greie innunder kanten der vannet kommer ned når du spyler. Bruker dobørsten og skrubber dette godt på sidene. (dobørsten står alltid i boksen med klorin)
Så sprayer jeg doen uvendig og overalt med en blanding av klorin, vann og vaskemiddel for bad med sitronlukt. Lar det stå. Vasker av utvendig med "dokluten". Spyler av doen igjen med glodvarmt vann og tørker av med "doklut" 2.

BabyLykke
30-05-2005, 14:53
Enkelt og greit.. Sprayer på med sanitærrent(veeeldig bra), og tørker av med
dopapir. Skinner og lukter godt.. og selvfølgelig en tur med jif og børste nedi
doen!!!

Vær78
04-06-2005, 12:21
:haha: måtte bare le litt av spørsmålet...men vi er forskjellige ser jeg på svarene :p

Jeg vasker do veldig ofte, nesten annenhver dag...men da vasker jeg ikke skikkelig...men da er den i alle fall aldri stygg. (Da spruteflaske med et eller annet vaskemiddel i..og papir, enkelt og greit, tar 1 minutt).

Når jeg vasker skikkelig:
bruker jeg dobørste nedi, vaskemiddel blir salmiakk, noen ganger klor og andre ganger et vidundermiddel som heter Super10. Så bruker jeg papir rundt kanten og på lokket osv., for da slipper jeg dette klut styret...doen blir så strålende ren atte....:klem: