PDA

Vis full versjon : Akupunktur

Vimsen
18-03-2005, 08:57
Jeg har begynt med akupunktur mot kvalmen og synes det hjelper utrolig bra.

Men så var det plutselig en venninne av meg som fikk helt angst og mente at dette var farlig for fosteret.

Hvordan kan dette stemme?

Og hva med de som bruker akupunktur som smertelindring under fødsel?

Jeg spurte akupunktøren min og hun sier (selvsagt) at det er forsket på og at det IKKE er bevist farlig for fosteret.

Hva mener dere?

Mikke
18-03-2005, 09:03
I utgangspunktet skal man være forsiktig med akupunktur de tre første månedene i svangerskapet. Dette fordi endel punkter visstnok kan trigge til abort.

Men, så lenge du går hos en dyktig akupunktør som kun setter nåler mot kvalme er det ikke farlig. Jeg har selv tatt akupunktur mot kvalme og synes som deg at det har hjulpet.

Jeg har ikke fått nåler andre steder enn på kvalmepunktene (tilsammen 4 nåler). Er du usikker, så spør hvorfor nålene blir satt der de blir satt, da får du sikkert en forklaring på hvilke punkter som brukes.

Jeg har aldri hørt at det skal være skadelig for fosteret. Kun at enkelte punkter kan fremkalle abort.

belindus
18-03-2005, 09:13
jeg går til akupunktur pga ryggplager, og hun sa til meg at det var ikke påvist at det kunne fremkalle abort, men de var heller ikke sikker på at det ikke gjore. men nå er jeg 14 uker gravid så ingenting sjedde med meg, heldigvis:)

Vimsen
18-03-2005, 09:14
Jeg har også kunn fåt fire nåler.
To i håndleddene og to i leggene.

Og noen punkter på øret.

Det hun sa var at hun KUN satte punkter somhadde med kvalmen og magen å gjøre, I tillegg til noe lasergreier i øret.

Happy
19-03-2005, 13:17
Når vi er gravide er det bestemte punkter som man hoder seg unna. Dette er de punktene man setter nåler i når man prøver å trigge fødsel (som man ev akn prøve om man går på overtid). Så lenge man holder seg unna disse punktene,skal akupunktur være helt trygt!