PDA

Vis full versjon : Enda en utenfor tema: oppvaskmaskin som lukter vondt!

Tiddelibom
21-08-2002, 12:53
Ser at noen her lurer på vond lukt i vaskemaskinen. Vår OPPVASKMASKIN lukter vondt! Når den nettopp har vasket rent, er det ok, men etter kun kort tid, stinker det skikkelig inni der.
Jeg har litt fintfølende nese for tiden, og brekker meg nesten når jeg skal sette noe inn i den.
Har renset filteret og passer på å kjøre den ofte, for jeg har tenkt at i denne varmen, kan det jo tenkes at det lett begynner å spire og gro inni der.
Noen som har opplevd det samme eller har gode tips?

Takknemlig hilsen - Tiddelibom

Lille Persille
21-08-2002, 13:17
Har hatt akkurat det samme problemet, men jeg synes det har blitt bedre nå.

Prøvde først med noe som het "Frisk maskinoppvask". Skal holde i ca 30 dg, ser ut som en liten wunderbaum, og lukter sitron. Det eneste den gjorde var å sette sitronlukt på alle glass og tallerkner, som jeg da igjen forbandt med den vonde lukta i oppvaskmaskinen. Fikk nesten ikke spist mat uten å brekke meg. Sluttet med den.

Ellers så har jeg blitt flinkere til å skylle av alt, spesielt når jeg ikke skal sette maskinen i gang umiddelbart.

Setter alltid på maskinen etter å ha fyllt inn etter middagen, og lar maskinen stå tom, eller med ren oppvask over natta.

Det virker for meg, viktig å dra med alle på den skyllingen da....

31+2

Gyda
21-08-2002, 13:42
Hei!

Jeg har hatt samme problem; men så tenkte jeg at klorin eller eddik måtte være tingen!! Og det funka! En liten ss med eddik viste seg å fjerne den ekle lukta; bare husk å kjøre det lengste programmet så det får god virketid der inne! Og Klorin har jeg også prøvd; da tok jeg bare en ts, men da lot jeg maskinen få to tomme runder før jeg tok den i bruk igjen.

Lykke til!

Preggy
21-08-2002, 13:42
Prøvde også "frisk maskinoppvask", og fikk de samme luktproblemene som Lille Persille over her. Synes ingenting om at alle tallerkener og glass lukter sitron.....Ble litt kvalmt.

Men har du ikke muligheten til å sette maskinen på kok? Da drepes jo alle bakterier ialle fall, og forsvinner vel også lukten........?:???:

T+1

IzziCreo
21-08-2002, 14:02
Hei, Gyda

tok du eddik io doseringsboksen? Der man har pulveret til vanlig?

Klem Suzie Q 25+2
...som egentlig ikke har dette problemet, men tror sikkert hun får bruk for det engang... ;)

Gyda
21-08-2002, 14:07
Nei, jeg helte det rett i "sluket" i bunnen, for i min maskin står det alltid littegranne vann der. Ellers går det fin an å gjenta prosedyren innimellom, før lukta kommer... For jeg har ikke vært plaget med denne lukta etterpå; og da har jeg brukt klorin eller eddik 3-4 ganger i året.

:findag: