Vis full versjon : Haster!! allergi og gravide
Hemmeligheten
23-03-2005, 13:59
noen allergikere her som har brukt allergimedisiner mens du var gravid?
Vibecke sitter på påskefjellet å er allergisk, men vet ikke hva hun kan ta i bruk...noen som vet??
hun får ikke kontakt med lege, og apoteket vil ikke svare...
Forventningsfull
23-03-2005, 14:07
Hei!
Jeg har akkurat startet opp med pollenallergimedisin, og måtte skifte merke fra det jeg vanligvis bruker pga graviditeten. Den legen skrev ut til meg heter polaramin og er av den gamle typen som du blir forferdelig trøtt av. Men den er helt ufarlig for barnet så da lider jeg meg gjennom trøttheten. Allergien min er så ille at det er ingen løsning å droppe medisinen fordi jeg er gravid. Aberet er at tablettene er reseptbelagte da. Legen min sa at ingen av de reseptfrie er trygge for barnet.
Håper at dere får tak i medisin på tross av påsken. Ikke noe gøy å være skikkelig redusert pga allergi!
Hun kan bruke lokalbehandlende som nesespray og øyedråper osv. Men ikke sentraltvirkende, som tabletter med antihistamin. Med mindre de er som Forventningsfull sier, av den gamle typen. Det kan hjelpe å skylle slimhinnene med saltvann. (Lage saltvann i en balje el og trekke det inn i nesa og ut igjen, evt bruke sånn skyllehorn fra apoteket) det kan også lindre i øynene å skylle med saltvann.
Jeg har pollenallergi, og prøver homeopati i år, fordi jeg er gravid/nybakt mamma i begynnelsen av sesongen og kommer til å amme ut sesonegen. Men det er jo litt sent for Vibecke å prøve det akkurat midt i påsken, da...
god bedring til henne i alle fall! Har masse sympati!!
Forrige svangerskap var jeg helt immun, håper på det i dette svangerskapet også. Er vanligvis VELDIG plaget, og legen min har sagt at om jeg får noen symptomer nå er det bare å ta det jeg pleier (clarityn S), men bare om jeg ternger det. God påske!!!
De anbefaler ikke bruk ac antihistaminer i svangerskapet, men av og til skriver de ut likevel, hvis fordelene ved medisinbruken veier opp for ulempene. hun burde snakke med sin lege om dette egentlig.
Helene Harefrøken
23-03-2005, 17:58
Gyng. min sa jeg kunne ta Zyrtec så det fikk jeg resept på.(brukte at annet merke før). Men blir litt engstelig når alle får forskjellige beskjeder...............
Jeg brukte Clarityn (1 om dagen) forrige svangerskap uten problemer. Min gynekolog er en kjent professor i kvinnesykdommer, så jeg stoler fullt og helt på henne. Hun gjentok også denne gangen at Clarityn er helt greit å bruke. Har derfor ikke hatt noen betenkeligheter med det.
Nå er den på vei ut av produksjon dessverre, men Loratadin/Aerius er det samme virkestoffet.
jupiter_c
23-03-2005, 19:18
du kan vel også ringe til giftmiddelsentralen for å spørre dem hva man kan ta og ikke ta...
det gjorde ihvertfall jeg i forrige svangerskap når jeg fikk et annfall av soleksem, og hadde egentlig lyst til å ta en zyrtec for å hindre kløe osv. men de sa da at man ikke hadde forskning på hvordan det påvirket fosteret så hun anbefalte meg ikke å bruke det....
Forventningsfull
23-03-2005, 19:32
Jeg brukte Clarityn (1 om dagen) forrige svangerskap uten problemer. Min gynekolog er en kjent professor i kvinnesykdommer, så jeg stoler fullt og helt på henne. Hun gjentok også denne gangen at Clarityn er helt greit å bruke. Har derfor ikke hatt noen betenkeligheter med det.
Nå er den på vei ut av produksjon dessverre, men Loratadin/Aerius er det samme virkestoffet.
Jeg bruker normalt Loratadin, men det sa legen at jeg ikke måtte bruke som gravid.
[/b][/color][/size]
Jeg bruker normalt Loratadin, men det sa legen at jeg ikke måtte bruke som gravid.
Det er jo nettopp det jeg prøver å si noe om. Mange allmennleger sier nei fordi de ikke vet bedre/annet, men eksperter som vet mer sier det er ok så lenge omfanget ikke er så stort. Clarityn/Loratadin er nøyaktig det samme, apoteket vil helst tilby sistnevnte fordi det er billigere. Derfor går Clarityn nå ut av produksjon.
Selvfølgelig kan man gjerne bruke de gamle typene allergitabletter, men det er jo for ille å skulle være enda mer trøtt enn man normalt er som gravid...
Vil også legge til at jeg overhodet ikke er noen ekspert på dette, men føler meg trygg på at min gynekolog ikke ville latt meg ta medisiner som er farlige. Håper det går bra med Vibecke.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.