PDA

Vis full versjon : Gravid med spiral?!

Unregistered
02-12-2002, 03:02
La akkurat ut denne under tittel: "Svangerskap utenfor livmoren?!", men legger den ut under den nye tittelen i håp om at noen kjenner seg bedre igjen under denne...

Fant i grunnen ikke ut hvilke forum jeg skulle legge dette under, men siden jeg ikke har peiling på om følgende er mulig, kan det muligens passe godt under denne kategorien...

Jeg fikk en skjønn jente for 16 måneder siden og har derfor ganske friskt i minne hvilke graviditetstegn jeg hadde i det svangerskapet. Jeg gikk faktisk totalt uvitende rundt med en 24-timers konstant kvalme (gikk ned 9 kg!) i 3 måneder uten at det gikk opp et lys for meg hva det kunne være. Nå er det på'an igjen + svært ømme bryst!

Men saken er den at jeg har hormonspiral og menstruerer, om enn svært uregelmessig. Jeg menstruerer akkurat nå, med svært sterke blødninger og kramper og magen "står rett ut". Jeg har kastet opp i 2 dager, er svimmel og i en generell dårlig forfatning.

Er det mulig å bli gravid "på vanlig måte"; dvs. at fosteret kan utvikle seg til tross for at spiralen er der? Kan fosteret bli skadet av dette? Går det bra å fjerne spiralen? Hvor vanlig er det at man "mister" spiralen? Er det mulig at jeg er gravid utenfor livmoren? Hva skjer da? Er dette vanligere når man bruker spiral?

Jeg kan selvfølgelig ta en test, for å iallefall få bekreftet om jeg er gravid i det hele tatt, før jeg tar sorgene på forskudd. Men hvis noen har vært borti noe lignende før, hadde jeg vært SVÆRT takknemlig på svar.

Håper å høre fra dere!

Anonym

Maz
02-12-2002, 10:49
Har ikke opplevd det men jeg har hørt historier. Dette er ikke så mye å gå etter. Var en spørreundersøkelse her inne for noen uker siden. Ser at noen har krysset av for gravid med spiral men ingen av disse virker å ha svart.

Undersøkselsen finner du her (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=3810&highlight=prevensjon)

Tidl. bruker
02-12-2002, 12:16
Søsteren til min mann fant nettopp ut at hun hadde blitt gravid...., og det med spiral.
Hun fant det ikke ut før hun var ca. to måneder på vei.
En GU viste at hun hadde mistet spiralen, på en eller annen måte....

Unregistered
03-12-2002, 02:06
Takk for svar!

Men jeg må nok avgårde og kjøpe en test i morgen, for å finne ut om det jeg er gravid eller ei før jeg setter himmel og jord i bevegelse...

Jeg ble faktisk innlagt på sykehus for etpar mnd. siden, med intense magesmerter og mistanke om blindtarmsbetennelse. Under utredningen ble det bl.a. foretatt ultralyd. Damen som utførte denne utbrøt: Ha, du er jo gravid! Holdt på å ramle av benken, men hevdet hardnakket at jeg brukte spiral. Hun studerte og studerte, men gikk til slutt med på at det var spiralen hun så...

Hvis ikke må jeg være sånn 3-4 måneder på vei! Bombe!

Ja-ja, jeg får se...

Anonym

Kjersti
05-12-2002, 23:12
En bekjent ble gravid med spiral og fødte en velskapt datter. Spiralen ble først lokalisert helt mot slutten av svangerskapet, den satt dypt inni morkaken.

Svangerskapet ble sett på som høyrisikosvangerskap, da det var større sjans for bla for prematurfødsel i og med at spiralen var derinne sammen med fosteret.

Lykke til!

Unregistered
10-12-2002, 16:31
Hei igjen!

Jeg har akkurat fått svar fra en jordmor på Doktor.Online vedrørende dette. Hun svarer at det har hendt ofte at man blir gravid med vanlig kopperspiral, men at det er svært sjelden med hormonspiral. Og hun har aldri hørt om noen som har vært gravid med hormonspiralen sittende igjen innvendig. Og at jeg burde ha oppdaget det, dersom jeg har "mistet" den, noe jeg ikke kan erindre å ha kjent. Men uansett finner jeg ikke noen tråd som henger ut oppi der, så enten er den vekk eller så har den "vandret" oppover. Har noen hørt om slike tilfeller?

Her gjenstår det å få ut fingeren og ta en test og evt. bestill GU med legen min. Det er jo mulig at jeg tilhører unntakene...

Min

Happy
10-12-2002, 17:21
Blir kanskje vel spennende for deg, dette her? Håper at alt er greit med deg og at du finner ut om du venter barn eller om det er andre grunner for kvalmen din... :klem:

Uregistrert
16-07-2007, 13:39
Hei. Kan det hende at du har fått en betenelse pga spiralen og at det kan være derfor du er så dårlig?
Jeg sitter også og lurer på om jeg er gravid på hormon spiral og fant innlegget ditt slik..

Uregistrert
20-07-2007, 10:33
Jeg ble gravid med hormonspiral i fjor sommer, visste ikke noe om det før jeg begynte å blø masse store klumper...
Så, det går vel an, men legen jeg var til hadde ikke hørt om det før. Og, spiralen var der, men den tok de ut.

Siden den gang har vi brukt kondom.

€Twibees€
20-07-2007, 11:39
:sniker: Dette er en 5 år gammel tråd altså, og avslutter med å si; ja, det går an å bli gravid med spiral. Mistenker man det må man teste og komme seg til legen.

Uregistrert
07-08-2007, 00:45
:sniker: Dette er en 5 år gammel tråd altså, og avslutter med å si; ja, det går an å bli gravid med spiral. Mistenker man det må man teste og komme seg til legen.

Mener du da kobber eller hormon?

Donna
07-08-2007, 12:49
Jeg er en av dem som har blitt gravid med hormonspiral. Det er altså ca en av tusen som blir gravid med hormonspiral og legene regner hormonspiralen som like sikkert som sterilisering.
Spiralen min er inni der ett sted, men de er usikre på om de ser den eller ikke, siden hormonspiralen er laget av plast er den veldig vanskelig å se på ul.

Selv om denne tråden er mange år gammel, så er det nok ett veldig aktuelt tema, spesielt siden mange tror at man faktisk ikke kan bli gravid med hormonspiral, noe leger også gir uttrykk for.

'Frustrert'
08-08-2007, 00:23
Jeg går rundt og funderer fælt på dette om dagen. Jeg har to barn og vi har sagt oss veldig fornøyde med det. Jeg har hatt spiral i snart 3 år. Den siste tiden har brystvortene vært veldig ømme, jeg har slitt endel med bekkenet, det føles som om livmorbåndene strekkes, er jevnt over litt kvalm hele dagen, og de siste dagene har til og med magen blitt større!! Jeg har testet og den viser negativt, så jeg regner/håper jo at det stemmer, men jeg skjønner virkelig ikke noe av disse symptomene.

Uregistrert
17-09-2007, 18:41
Går selv å lurer på om jeg kan ha blitt gravid.. Har kobberspiral, men i det siste har jeg fått ømme bryster og riving i eggstokkene. Litt småkvalme og tretthet i tillegg,så tegnene er det nok av. Tok en graviditetstest i dag, men denne viste negativt. Er derimot ikke mer enn 2 uker siden siste menstrasjon, så da er det kanskje for tidlig å ta den?

Uregistrert
28-05-2008, 22:05
Går selv å lurer på om jeg kan ha blitt gravid.. Har kobberspiral, men i det siste har jeg fått ømme bryster og riving i eggstokkene. Litt småkvalme og tretthet i tillegg,så tegnene er det nok av. Tok en graviditetstest i dag, men denne viste negativt. Er derimot ikke mer enn 2 uker siden siste menstrasjon, så da er det kanskje for tidlig å ta den?

Jeg har også kobberspiral,småkvalm,hyppig vannlating,trett,usikker på om jeg skal ha mensen nå.Har det travelt på jobb så jeg klarer ikke helt å følge med..Har en magefølelse på at jeg er gravid.

Fjæra
28-05-2008, 22:17
Lile spiren i magen min havnet der fordi om jeg hadde kobberspiral, så det går ann:)

Uregistrerte
08-12-2008, 15:15

Hei!
Jeg har også kobberspiral, men fant ut forrige uke at jeg var gravid. Tok to stk tester uken før det, og de var negative, men uken etterpå var den positiv som bare den..

Uregistrerte
28-07-2009, 13:26
ser at denne tråden er flere år gammel, men jeg tror jeg er gravid og jeg har hormon spiral... jeg har vært kvalm og svimmel, hatt spotting og litt lignende mensen smerter de siste ukene... jeg har ikke tenkt på at jeg kan være gravid før nå, for legene sier at det ikker er noe galt med meg, og de har spurt om jeg kan være gravid.. jeg har sagt nei, det er ikke noe mulighet for det, men nå begynner jeg å lure.
jeg har hatt spiralen i snart 5 år, og ikke hatt mensen i det hele tatt, før den site uka hvor jeg har hatt noe jeg tror er spotting eller hva det nå heter. men jeg er usikker på hvor mye jeg kan stole på graviditets test pga det står jo at jeg skal ta den sånn ca rundt når jeg tror jeg får mensen og det veit jeg jo ikke siden jeg ikke har hatt det på 5år... vært å kjøpt test nå og har time hos gu 19august...

hjelp?

Uregistrerte
28-07-2009, 13:28
ser at denne tråden er flere år gammel, men jeg tror jeg er gravid og jeg har hormon spiral... jeg har vært kvalm og svimmel, hatt spotting og litt lignende mensen smerter de siste ukene... jeg har ikke tenkt på at jeg kan være gravid før nå, for legene sier at det ikker er noe galt med meg, og de har spurt om jeg kan være gravid.. jeg har sagt nei, det er ikke noe mulighet for det, men nå begynner jeg å lure.
jeg har hatt spiralen i snart 5 år, og ikke hatt mensen i det hele tatt, før den site uka hvor jeg har hatt noe jeg tror er spotting eller hva det nå heter. men jeg er usikker på hvor mye jeg kan stole på graviditets test pga det står jo at jeg skal ta den sånn ca rundt når jeg tror jeg får mensen og det veit jeg jo ikke siden jeg ikke har hatt det på 5år... vært å kjøpt test nå og har time hos gu 19august...

hjelp?
jeg har også hatt øme bryster..

Stjerneskudd
28-07-2009, 21:14
men jeg er usikker på hvor mye jeg kan stole på graviditets test pga det står jo at jeg skal ta den sånn ca rundt når jeg tror jeg får mensen og det veit jeg jo ikke siden jeg ikke har hatt det på 5år... vært å kjøpt test nå og har time hos gu 19august...

hjelp?

Testen kan du nok stole ganske bra på, grunnen til at den skal taes rundt den tiden en venter mens er bare at hcg nivået ikke er høyt nok før ca.14 dager etter eggløsning. Men siden du ikke vet når du ble gravid og har symptomer er du nok etter all sannsynlighet lengre på vei enn 14 dager så jeg hadde ikke ventet et sekund, men tatt testen med en gang. Om du får negativ kan du jo prøve i morgenurin og om den og er negativ vente en uke.Lykke til!

silkepels
28-07-2009, 23:43
Du siste ureg burde ta deg en tur til legen. Jeg fikk høre at hormonspiralen "varer" i ca 5 år. Og det at du spotter kan være et tegn på at den begynner å miste sin effekt. Og da kan du teoretisk sett allerede ha blitt gravid.

En gyn sa til meg at hvis man ikke spottet etter 5 års tid, kunne spiralen fint vare i opptil 7 år.

Uregistrerte
29-07-2009, 01:32
Testen kan du nok stole ganske bra på, grunnen til at den skal taes rundt den tiden en venter mens er bare at hcg nivået ikke er høyt nok før ca.14 dager etter eggløsning. Men siden du ikke vet når du ble gravid og har symptomer er du nok etter all sannsynlighet lengre på vei enn 14 dager så jeg hadde ikke ventet et sekund, men tatt testen med en gang. Om du får negativ kan du jo prøve i morgenurin og om den og er negativ vente en uke.Lykke til!

tusen takk for tipset, skal ta en test i morgen når jeg står opp. :)

Uregistrerte
29-07-2009, 01:35
Du siste ureg burde ta deg en tur til legen. Jeg fikk høre at hormonspiralen "varer" i ca 5 år. Og det at du spotter kan være et tegn på at den begynner å miste sin effekt. Og da kan du teoretisk sett allerede ha blitt gravid.

En gyn sa til meg at hvis man ikke spottet etter 5 års tid, kunne spiralen fint vare i opptil 7 år.

jeg skal til legen på torsdag, men fikk ikke gu time før 19august. tusen takk for svar!