Vis full versjon : Noen som har tenkt på...
-Hvordan dere skal føde??? Lurer bare...for jeg har jo tenkt litt på det...men blir ikke enig med meg selv:uff:
Vi var på omvisning på føden i går,og det var ett greit nok inntrykk vi fikk! Men hadde faktiskt trodd at det skulle være mer "hjemmekoselig"!? Men dær var jeg alså på bærtur:bonk:
Har tenkt på den omtalte fødekrakken,men når jeg fikk se den..begynnte jeg litt å angre på den tenken:p Hadde ikke trodd den skulle være sånn!! Men det kan jo hende den er bra uansett,så er det noen av dere hær inne som har noe erfaring med krakken?? Blir litt:???: nå jeg!!!
Wanja35+3:findag:
Personlig syns jeg fødekrakken var aldeles grusom, og kom meg temmelig raskt opp fra den da jeg fødte i 2000. Ikke bare så den ut som et hjelpemiddel fra Øst-Eruropa, men den var ogå direkte vond å sitte på. Det er jo smak og behag, men jeg følte at jeg ikke hadde helt kontrollen da jeg satt på den. Selv fødte jeg faktisk stående, og det kan jeg absolutt anbefale. Innbilte meg at jeg fikk bedre hjelp av tyngdekraften på den måten, og med den overbevisningen fikk ikke jordmor meg opp i senga igjen. Tror ikke hun var så begeistret for at jeg ville stå, men akkurat der og da ga jeg rett og slett en lang en i hva hun mente for da ville jeg bare ha gutten min ut .....:D
Klem fra sol
Fødekrakken har jeg absolutt ingen erfaring med, har ikke sett hvordan den ser ut engang.
Når jeg fødte sønnen min sto og gikk jeg mesteparten av tiden. Syns det var grusomt å ligge eller sitte.
Fikk saccosekk som jeg la oppi senga og sto og hang over den.
Fikk epidural helt på slutten, og da måtte jeg selvfølgelig ligge i fødesengen, men det var helt greit.
Les litt om de forskjellige mulighetene, men prøv å ikke gjøre deg opp for mange meninger på forhånd. Tror det er bedre å ta det som det kommer. Fødsler er så forskjellige, og hva du trodde ville være best for deg er ikke det som nødvendigvis blir det.
At det ikke er hjemmekoselig på fødestua kommer du sikkert ikke til å merke engang...
Klem fra Robyn, T-27
Forrige gang hadde jeg bestemt meg for å føde i knestående hengende over en Saccosekk. Når jeg skulle begynne å presse, viste det seg at det ikke fungerte for meg. Etter en del prøving endte jeg sittende med sacosekken bak ryggen oppe i fødesenga. Støtte beina mot fotstøttene så jeg kunne sparke fra og holdt fast i håndtakene på siden av sengen. Det fungerte for meg. Å stå fungerte ikke for jeg skalv så i beina at jeg ikke klarte å holde meg stående.
Før pressingen startet sto og gikk jeg mye. Under hver åpningsri hang jeg over saccosekken og min mann masserte og holdt en varmeflaske på korsryggen min. Det lindret smertene.
Denne gangen skal jeg prøve det samme som fungerte sist. Håper det virker på samme måte denne gangen også så jeg slipper å prøve flere stillinger. Det er ikke moro med mye snuing mens man har pressveer.
Hilsen Tevanga T-16
Tuneland
21-08-2002, 17:21
Nei, jeg har ikke tenkt ut noe i forbindelse med fødselen. Aller helst kunne jeg tenkt meg å prøve badekar, men det tilbudet finnes ikke på "mitt" sykehus. Og på grunn av den lange avstanden til sykehuset (30 mil) så kan jeg ikke ligge hjemme i badekaret til jeg har 5 min mellom veene...
Da jeg fikk junior, prøvde jeg forskjellige stillinger underveis, og det endte med at jeg satt i fødesengen med bena i holderne og legen dro han ut med tang.
Jeg tar det som det kommer underveis denne gangen også tenker jeg. Det er så individuelt hvordan fødslene er, så å bestemme seg på forhånd tror jeg ikke er det lureste... Regner med at jordmor har endel gode forslag å komme med også...
Men en ting er sikkert: Ut skal han!!:birth:
:findag:
Klem, Tuneland 35+1
Akkurat som sol.
Da jeg fikk :storeb: i 2000 var alle stillinger vonde under riene bortsett fra det å stå. Etter en del timer var det en eller annen som kom på at jeg kunne jo få en prekestol! DA ble det jo rent morsomt med rier.... (OK, liten overdrivelse der...) Da det viste seg etterpå at denne lille gutten ikke var så liten, så kommenterte jordmora mi med at det var nok tyngdekraften som gjorde at fødselen gikk såpass hurtig unna. Derfor skal jeg prøve å stå denne gangen også. Det blir vel ikke noe mindre denne gangen heller.
Men forbered dere på flere ulike stillinger (se bort i fra å turne i ribbevegger og stå på hode i dusjen og sånn, for det passer uansett ikke....), for når fødselen endelig setter i gang, så er det jo ikke sikkert at den stillingen dere ønsker er den mest behagelige! Men dette har dere kanskje allerede tenkt på...;)
:klem: fra aja 34+5
Det som umiddelbart går gjennom hodet mitt er: Få hjelp av tyngdekraften.. Dette er noe jeg tror er kjempelurt. Jeg har tenkt mye på dette med enten å stå ved sengekanten, eller f.eks. stå på kne i sengen lent over saccosekk. Men, når vi står oppe i det, så er det jo ikke sikkert dette virker for meg, så jeg tror å planlegge blir litt dumt. Det blir jo som regel aldri slik man tror det blir:)
Hilsen Miro:) T-10
Jeg tar det som det faller seg når jeg står midt oppe i det. Husker fra førstemann at jeg gikk, sto, lå sidelengs, på ryggen, over saccosekk.....prøvde i grunnen masse rart, men alt gjør jo vondt likevel....:eek: :eek:
Jeg får se hvordan jeg føler det når jeg først står der, tror jeg....kanskje det blir fødsel stående opp ned på hodet :latter: :latter: :latter:
klem fra Mormona T-10
Jeg også tar det som det kommer,tror en må bare kjenne etter etterhvert,gjøre de stillinger som føles mest behagelig.
Samtidig er det effektivt å bruke stillinger som "presser" mer enn andre,da hjelper en litt på vei samtidig.
Satser i utgangspunktet på å bruke kroppen og div stillinger, før jeg tyr til medisiner.
Gleder meg!!! :D
:klem: Anne M + lillegutt 34+6:baby:
Heisann dere:)
Ble litt klokere...for de fleste av dere mener å ta det som det kommer...og det er vell det lureste! Ja for kanskje har vi funnet det som liksom skal være yndlingsstillingen,så når det kommer til stykket er det faktiskt den værste stillingen?! :bonk: :bonk:
Takk for svar iallefall..:D :D
Wanja35+4:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.