Vis full versjon : Kult eller kvalmt?
Xanadine
31-03-2005, 09:06
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103536
Selv kan jeg ikke fatte hva unger skal med overdeler i det hele tatt før de begynner å bli obs på det selv og har lyst til å ha det. -Og da snakker jeg om vanlige overdeler, ikke bh-lignende greier! Fire-fem årsalderen - tidligst!
Hva sier dere? Kommer dere til å ha på nurket bikini neste sommer?
Litago78
31-03-2005, 09:10
Syntes det er helt tåpelig at små barn skal gå med bikinioverdel. Hadde jeg hatt en datter ville jeg aldri ha latt henne gå med noe sånt. La barn være barn så lenge som mulig mener jeg.
Ble rett og slett litt sjokkert, jeg :shock:
Som sagt over her, la barn være barn så lenge som mulig!!
tigerstripa
31-03-2005, 09:15
Nei - av to grunner:
1) Det så rimelig stupid ut med den ungen i de klærne
2) Bikini vil ikke beskytte huden nok mot sola. Bedre å kle godt på ungen og la han/henne springe rundt i sola enn å ta på´n bikini og nekte han/henne være utenfor skyggen
Prøvende
31-03-2005, 09:17
Jeg ser jo det "søte" i at mor og datter har lik bikini!
Likevel er det ikke aktuelt at min lille skal ha på seg overdel før hun får bryser/uttrykker at hun ønsker det selv. Det finnes så mange andre klær som er like for mor og barn, så jeg synes nok de kunne holde bikinien utenfor. Det blir jo på en måte en "sexfiksering" av barna, og det skal vi jo ikke har noe av :fy:
Noe som er helt sikkert er at jeg ikke kommer til å la henne løpe naken rundt overalt hvor det er fremmede mennesker tilstede. Det finnes så mange rare folk der ute............
Xanadine
31-03-2005, 09:24
Noe som er helt sikkert er at jeg ikke kommer til å la henne løpe naken rundt overalt hvor det er fremmede mennesker tilstede. Det finnes så mange rare folk der ute............
Hmm... Men hvor går grensa? I fjor sommer hadde jeg som regel på jenta mi badedrakt eller badetruse - alt etter hva som var reint og tørt o.l. Hadde ingen betenkligheter med at hun løp rundt på badestranda i kun badetruse.
Burde jeg kanskje ha det?
-Og når det gjelder det med bikinioverdeler igjen.. Vil ikke det bare kunne gjøre pedofile menneskers tanker ennå mer levende?
I år fyller hun fire, og for fullt gått over fra å være lite barn til jente, hvis dere skjønner hva jeg mener.
Tror kanskje jeg kommer til å ta på henne toppen som hører til badebuksa i år. Mest fordi jeg tror det er mest vanlig. Ikke helt sikker - får se an når badesesongen starter... Understreker at toppen ikke på noen som helst måte likner en bikinioverdel!
MokkMokk
31-03-2005, 09:34
Nei, dette er verken søtt, kult, stilig eller passende på noen som helst måte. Det er sykt å kle ettåringer i bikini med BH-lignende overdel! Hva er det med disse menneskene som designer slike klær egentlig? La nå for svarte barn få lov til å være BARN da, og ikke mini-voksne! :sur:
Syns Dåvøy sier det på en bra måte her:
- Dette er en fryktelig kommersialisering av barndommen. Barn er ikke kvinner.
Bikinier på så små barn er en sexifisering av barna. Det må vi si nei til, sier Dåvøy.
:nemlig:
Prøvende
31-03-2005, 09:49
Hmm... Men hvor går grensa? I fjor sommer hadde jeg som regel på jenta mi badedrakt eller badetruse - alt etter hva som var reint og tørt o.l. Hadde ingen betenkligheter med at hun løp rundt på badestranda i kun badetruse.
Burde jeg kanskje ha det?
Nei det trenger du ikke ha betenkeligheter med. Så lenge de har på seg noe er det greit uansett hva det er. Jeg bare synes det er så mange foreldre som lar barna løpe nakne rundt på "litt for offentlige" steder.....Det plager overhodet ikke meg, men jeg synes man er nødt til å ta hensyn til det faktum at det desverre er mange syke folk og det oppsøker typisk steder der foreldre lar barne løpe nakne :iiik:
-Og når det gjelder det med bikinioverdeler igjen.. Vil ikke det bare kunne gjøre pedofile menneskers tanker ennå mer levende?
Jeg er helt enig med deg i dette, derfor blir det ingen topp på Elise!
Nordlyset
31-03-2005, 09:59
KVALMT !!
Nei, dette er verken søtt, kult, stilig eller passende på noen som helst måte. Det er sykt å kle ettåringer i bikini med BH-lignende overdel! Hva er det med disse menneskene som designer slike klær egentlig? La nå for svarte barn få lov til å være BARN da, og ikke mini-voksne! :sur:
Signerer, helt idiotisk å skulle tre på små babyer bikini overdel.
Nei, dette syns jeg ikke noe om.
Husker dere for noen år siden så kom det stringtruser til så små barn? Det ble boikott av de butikkene som førte disse trusene, og det gikk ikke mange dagene før de var ute av hyllene. Trodde kanskje butikkene hadde lært jeg...
Huff, synes det er kvalmt jeg også. :(
:dåne: Nei, nei og atter nei :nodoki:
nadine26
31-03-2005, 10:42
Ble rett og slett litt sjokkert, jeg :shock:
Som sagt over her, la barn være barn så lenge som mulig!!
Signerer
Snuppa mi får ikke bikini før hun selv føler hun har noe å skjule!
I tillegg til at det er teit og kvalmt, så virker det ekstremt upraktisk å skulle la en liten baby gå med bikinioverdel. Den vil jo sikkert bare sitte skeivt på med vrengte stropper etterhvert som babyen vrir og rører på seg. Sikkert ikke særlig behagelig.
Jeg husker da jeg skulle ha en badebukse til Ylva da hun var liten, og fra str. 74 (9 mnd) var alle jente-badebukser hos H&M med bikinitopp! :dåne:
Denne seksualiserte moten for småbarn tror jeg er skumlere i forhold til å "trigge" enellerannen pedofil på badestranden enn å la en treåring løpe rundt med bare oppblåsbare armringer på!
Lille*My
31-03-2005, 12:07
Ser litt dumt ut på små babyer synes nå jeg. Og mest av alt upraktisk. Men noen synes sikkert at dette er søtt og kult, da må de bare få ha på dem det synes jeg. Babyen gir vel f..? Å antyde at mødre som kjøper slike gjør barna sine om til sexobjekter er litt drøyt. Jeg synes ikke bikinier kan sammenlignes med sexy undertøy.
Husker da at jeg hadde bikini da jeg var lita, sånn i fem-seksårsalderen. Jeg syntes det var veldig morsomt å ha "sånn som de store". Lillesøstra mi hadde likedan, hun var bare rundt to-tre. Har sett det på bilder. Det var selvfølgelig ikke nødvendig, vi hadde ingen bryster å skjule og vi badet like gjerne uten, men vi syntes bare det var stas å ha bikini på vi. Har til og med et bilde hvor lillesøstra mi kun har bikinioverdel og ingen truse :fnis: Det var på 70-tallet og det var slike trekant-overdeler omtrent som på bildet. Det var moten. Trur hverken jeg eller foreldrene mine tenkte tanken på at det var sexfiksering. Kanskje noen andre syntes det var kvalmt at vi hadde bikinier? jeg trur det var ganske vanlig, trur de andre ungene hadde det og, men det var vel ei tid hvor folk ikke hylte sex for alt mulig rart. Synd at samfunnet har blitt så sexfiksert at også barn i bikini = sex.
Om det kan trigge pedofile vet jeg ikke, jeg vet ikke hvordan slike mennesker tenker. Trur noen av dem heller ville kledd ungdom opp i småbarnsklær enn omvendt. Det er jo barn de tenner på...? Disse er syke mennesker og hva som trigger dem er ikke godt å si.
Men det er forskjell på 3-5 åringer og babyer, og jeg ville uansett ikke hatt det på babyen min, mest fordi det ser klumpete og upraktisk ut, og ikke spesielt kledelig etter min smak. Men jeg synes ikke det er noe å ta sånn på vei for :vetikke:
Blir kvalm av hele opplegget jeg.. :kvalm:
Min jente (som forøvrig blir 6 år om to måneder) bruker badetruse uten topp. Jeg synes det er helt meningsløst å ha overdel før det begynner å bli antydning til pupper der.. :himle:
Ellers synes jeg forøvrig at H&M har utrolig mye sex-fikserte klær til småjenter for tiden.. :sur:
Jeg lar ikke min femåring gå i hoftebukser med naglebelte! :shock:
Tidl. bruker
31-03-2005, 13:48
Håper ingen kjøper dette til barna sine. Synes det er helt forkastelig!!:sinna:
Lindex trekker visst tilbake baby-bikiniene nå. Håper andre kjeder gjør det samme!!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=272153
Xanadine
31-03-2005, 17:54
Lindex trekker visst tilbake baby-bikiniene nå. Håper andre kjeder gjør det samme!!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=272153
Glimrende!!! :heia: :heia:
palmolive
31-03-2005, 21:58
Ja,det er ikke noe særlig å kle babyer i bikini!Alvorlig talt!
Tidl. bruker
01-04-2005, 15:23
Jeg synes det hele bare er latterlig. Og også ganske latterlig at DET skal være hovedoppslaget i VG. Jeg aner i grunn ikke hva jeg skal kjøpe om jeg får ei lita jente, vet ikke om det er så mye bedre å gå naken på stranda enn å ha på en bikini til en baby... :vetikke: Om noen velger det så rister jeg ikke på hodet - det er så mye annet å riste på hode av i denne verden ;)
Hjelp, så mye rart man må ta stilling til i dag. :snill:
Lille*My
01-04-2005, 15:33
Fullstendig enig med deg Liffy : prikker: :nikker:
Det er jo fint at de trekker bikiniene tilbake fra butikken når det vekker slike reaksjoner, men jeg skjønner bare ikke at folk gidder å fyre seg opp over slike småting.
Mollyana
01-04-2005, 21:36
hvor blei et av de søte badedraktene med blonder rundt livet som liknet på skjørt? trenger heldigvis ikke å ta stilling til dette da jeg ikke (ennå) har jente
Det er jo fint at de trekker bikiniene tilbake fra butikken når det vekker slike reaksjoner, men jeg skjønner bare ikke at folk gidder å fyre seg opp over slike småting.
Det hersker nok da en viss uenighet om hvor viktig dette er.. For meg er det et stort prinsippielt poeng at barn ikke skal kles opp som voksne.
For det første føler jeg dette frarøver barna muligheter til å være barn - dessuten har de veldig lett for å bli fremstilt som sex-objekter i voksne klær.. :sur:
Selvfølgelig er det mange andre ting å bry seg om her i verden også, men bør man alltid være opptatt av "de viktige ting" her i livet, da? :snill:
Xanadine
02-04-2005, 13:37
Jeg aner i grunn ikke hva jeg skal kjøpe om jeg får ei lita jente, vet ikke om det er så mye bedre å gå naken på stranda enn å ha på en bikini til en baby... :vetikke: Om noen velger det så rister jeg ikke på hodet - det er så mye annet å riste på hode av i denne verden ;)
Hjelp, så mye rart man må ta stilling til i dag. :snill:
Jeg synes absolutt det er viktig!
Synes det er viktig at barn skal være barn! Dagens motebilde forteller jentene at de skal være syltynne og ha former (i alle fall oppføre seg som om de har former) fra de er alt for små!
Dette med bikinier opprører meg av flere grunner.
En ting er pedofiles tankegang, en helt annen ting, er spiseforstyrrelser, som vi alle vet er et stadig økende problem. At motebildet i mange tilfeller er en direkte årsak til det er vel ingen i tvil om!
Når det gjelder hoderisting eller ikke hoderisting.. Hoderisting er som klemmer - de kan ikke brukes opp.
-Og det at jeg synes det er viktig at små barn ikke skal gå i voksenbikini, betyr ikke at jeg ikke synes politikk og verdensproblematikk ikke er det.
Mettemor
02-04-2005, 14:15
:uffda: KVALMT!! Godt at de trekker de tilbake , barn syntes vel ikke det er godt med noe ekstra som strammer når de skal leke `? ser ikke helt vitsen i dette ...syntes bare det er banalt!:dåne:
Tidl. bruker
02-04-2005, 14:37
Syns ikke det er noe særlig kult vertfall. Min datter er 5 1/2 år og har ennå ikke brukt biknitopp, jeg ser ingen vits i det, hun har jo ikke pupper å skjule. Det som er dumt er jo at de nesten bare selger bikinitruser med topper til, så har jo kjøpt med topp, men latt være å bruke overdelen da. De burde selge flere fine truser uten syns jeg, mer å velge i, for jeg tror at noe av grunnen til salget i butikkene kan ha med nettopp akkurat det at folk kjøper settet selv om de kanskje ikke bruker bikinitoppen? bare en tanke.
Tidl. bruker
02-04-2005, 18:49
[QUOTE=Luddemor]
Dette med bikinier opprører meg av flere grunner.
En ting er pedofiles tankegang, en helt annen ting, er spiseforstyrrelser, som vi alle vet er et stadig økende problem. At motebildet i mange tilfeller er en direkte årsak til det er vel ingen i tvil om!
QUOTE]
Men babyer på 1 år - bryr de seg om spiseforstyrrelser? :vetikke:
Jeg tror at inntil de begynner på skolen, blir utsatt for gruppepress og ser på musikkvideoer, så bryr små barn seg INGENTING om hva de har på. Det er heller vi voksne som er hysteriske.
Mannen min er fullstendig enig i deg og alle de andre, så det blir ingen bikini om vi får ei lita jente - men det blir heller ingen nakenbading - så det så!
Eneste grunnen til at ett-åringen min ikke skal bruke bikini er fordi det ikke virker særlig behagelig når den strammer rundt, også er det jo mest deilig å bade uten, og når hun kommer opp fra vannet så blir hun heller ikke så kald somhun ville blitt med en våt bikini på.
3-åringen min har fått en bikini, og den blir hun sikkert å bruke til sommeren når hun skal bade. Forstår ikke helt hva som er galt med det? Syns overhodet ikke hun er sexy med den på:snill: Og pedofile tenner jo på barn, ikke "små voksne", eller tar jeg helt feil nå? Klart det er stas for en 3-åring å få bruke bikini! Jeg lar henne ha på miniskjørt også:shock:
Xanadine
03-04-2005, 17:16
Men babyer på 1 år - bryr de seg om spiseforstyrrelser? :vetikke:
Jeg tror at inntil de begynner på skolen, blir utsatt for gruppepress og ser på musikkvideoer, så bryr små barn seg INGENTING om hva de har på. Det er heller vi voksne som er hysteriske.
Er nok helt uenig med deg i dette...
Jeg tror ikke at en 1-åring bryr seg om hun har bikinitopp. -Men skal en la ett-til-fire-fem-åringer ha bikinioverdeler, så plutselig ikke la de ha det lengre fordi de da er gamle nok til å bli påvirket? Litt kronglete skrevet, men jeg tror kanskje dere skjønner hva jeg mener.
Poenget er at jo tidligere en starter med sånt tull,jo tidligere vil en merke gruppepresset.
-Og jeg tror det er naivt å tro at en ikke merker gruppepress før en begynner på skolen! Allerede i fjor maste 3-åringen min om blinkesko, for det har "alle andre." Hun protesterte her en dag da vi hadde på de svarte skoene hennes, for svart er nemlig ikke jentefarge! -Og jeg skal love deg at hun ikke lærer det hjemme! :) De er på sin måte opptatt av mote i veldig tidlig alder!
Har også lyst til å fortelle at jeg kjenner veldig godt ei jente på 17 år med bilimi. Jeg får frysninger når jeg tenker på at allerede i barnehagen var hun opptatt av om hun var tykk eller tynn!! -Anda hun var helt normalt bygd, og ingen "ga" henne slike tanker.
Jeg tror absolutt at spiseforstyrrelser på en måte ligger latent i en, og ikke nødvendigvis skyldes miljø, men både arv og personlighet. (Dette er egne meninger, ikke beviste faktaopplysninger) -Og jeg er overbevist om at ennå mer fokus på kroppen i ung alder kan være skjebnesvangert for de som har spiseforstyrelser liggende "latent" i seg.
-Konklusjonen blir.. Jeg fortsetter med hoderistinga, og synes ikke det på noen måte er å være hysterisk...! :)
Xanadine
03-04-2005, 17:20
Klart det er stas for en 3-åring å få bruke bikini! Jeg lar henne ha på miniskjørt også:shock:
Synes ikke miniskjørt og bikini blir det samme i det hele tatt! Bare så det er sagt.
Bikini går mer på former og det at det er noe å skjule, miniskjørt er vel kommet for å bli, og jeg blir overrasket hvis noen synes det er en storsynd mot barnet sitt..! :)
Tidl. bruker
03-04-2005, 19:12
-Og jeg skal love deg at hun ikke lærer det hjemme! :) De er på sin måte opptatt av mote i veldig tidlig alder!
Har også lyst til å fortelle at jeg kjenner veldig godt ei jente på 17 år med bilimi. Jeg får frysninger når jeg tenker på at allerede i barnehagen var hun opptatt av om hun var tykk eller tynn!! -Anda hun var helt normalt bygd, og ingen "ga" henne slike tanker.
- :)
Men hvor har hun lært det fra da?? De må jo bli påvirket ett sted da? Og om de begynner med det allerede i barnehagen, så trenger jeg ikke være bekymret - mine barn skal ALDRI i barnehage uansett. Det har jeg skrevet om før;)
Kanskje vi skal drøfte det forressten? Hvor blir barn påvirket til hva som er kult, og hvordan?:vetikke:
Xanadine
03-04-2005, 20:33
Men hvor har hun lært det fra da?? De må jo bli påvirket ett sted da? Og om de begynner med det allerede i barnehagen, så trenger jeg ikke være bekymret - mine barn skal ALDRI i barnehage uansett. Det har jeg skrevet om før;)
Joda.. vil nok tro hun plukker opp mye og absolutt mest gjennom barnehagen. MEN...
Jeg synes det er direkte naivt å tro at du skjermer barnet ditt for all påvirkning bare fordi hun ikke skal gå i barnehage. Skal hun heller ikke få leke med andre barn? Ikke få se på barne-tv? Skan du sørge for at hun ikke får se reklame på tv eller i blader?
Skal dere ikke til byen eller på butikken.. hvor det kan hende finnes andre unger som har noe datteren din har lyst på? Skal hun ikke få dra på stranda, og se hva andre barn har på seg?
Når det gjelder hvor stort motepresset er, kan det absolutt diskuteres. Jeg tror på ingen måte at jenta mi kommer til å ligge våken om natta hvis hun ser noen med bikini i sommer, og ønsker seg det samme uten å få det.
-Men at man tidlig får et bilde av hvordan ting skal være ut i fra hva man ser andre gjør, reklame o.l., er jeg fortsatt ikke i tvil om.
Kanskje vi skal drøfte det forressten? Hvor blir barn påvirket til hva som er kult, og hvordan?:vetikke:
GJERNE!
Men tar heller en om barnehage vs hjemme med mor! -For jeg mener nemlig at barn over et par år har det MYE bedre i barnehage enn hjemme med mor! -Og jeg tror at mange som på død og liv ikke skal ha barna sine i barnehager ikke har peiling på hvordan barnehager fungerer!
Så det, så... ;)
Lille*My
04-04-2005, 22:44
Dette er litt rart for meg i grunn.. Dette er jo ikke noe nytt! Småunger har jo brukt bikini i minst 30 år allerede, som sagt hadde jeg en selv da jeg var lita og tviler på at jeg tok skade eller ble spesielt kroppsfiksert av det. Det var da bare et plagg man hadde på eller lot være å ha på, etter hva man følte for, omtrent som et armbånd eller en hatt..
Når ble det egentlig synd og skam med bikinioverdel til barn?
På 70-tallet var moten trekant-overdeler slik som nå, både til barn og voksne. Så en periode har det vært moderne med litt andre fasonger, som små sportstopper til barn mens de voksne hadde bøyle-bh (sier seg selv at det ikke passer på småbarn), men nå er trekantbikini-moten tilbake som med all anna mote som går i syklus. Hvorfor var dette helt greit og uskyldig på 70-tallet mens det nå plutselig gjør barn om til "små voksne" sexobjekter som har blitt frarøvet sin barndom..? :vetikke:
Lille*My
04-04-2005, 22:45
Duplikatmelding
Tidl. bruker
05-04-2005, 15:18
Godt sagt Lille My!! :nikker:
Og Luddemor det ER (eller har vært for ikke så lenge siden) en diskusjon om barnehager - så bare heng deg på der;)
Tidene har forandret seg, det er jeg fult enig i. Jeg ante ikke hva Levis var før jeg gikk på ungdomskolen, og fikk heller aldri levis hjemme. Mamma kjøpte klær på loppemarkeder og salg og jeg synes det var helt greit. Maste meg til en Helly Hansen jakke engang det var in - men det varte jo ikke lenge :skratte:
Jeg er veldig glad at jeg ikke fikk lov å bli med på motepresset. Mamma var ganske flink til å si at det var tøffere å skille seg ut, og det førte til at jeg gikk med hippiestil lenge før det var in - men ble aldri mobbet eller noe for det.
Vet ikke helt hvor jeg vil med dette - hadde bare lyst å skrive det :fnis:
Men om ungene absolut vil ha noe fordi de føler gruppepress synes jeg det er viktig å ikke la seg gi etter. Heller forklare dem at det er tøft å ha sin egen stil.
Hva mine barn/babyer skal ha på seg eller ikke avhenger IKKE av moten, men heller hva jeg synes er søtt/tøft. Om bikinier er in - eller ikke - så synes jeg det er søtt!
Lille*My
05-04-2005, 15:54
Ja, det er klart barn påvirkes av alt rundt seg! Men vi kan ikke fjerne alt, så vi må bare forholde oss til det. Derfor trur jeg det er viktigere for foreldre å gi barna holdninger, enn å hyle om motepress fra massemedia og reklame. Utrulig mange foreldre som fraskriver seg alt for mye ansvar, og legger alt over på samfunnet, skolen eller media.
Jeg mener det helt klart må gå an å gi ungen en bikini hvis man har sansen for det, og samtidig gi sunne holdninger til kropp og mote. Jeg mener at å snakke med barna er viktigere enn å nekte dem å ha på seg bikinioverdel når det gjelder å forebygge usunn kroppsfiksering og spiseforstyrrelser. Men det er jo lettere da. Å skylde på Lindex og H&M.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.