PDA

Vis full versjon : keisersnitt på God Morgen Norge

Malinmor
21-08-2002, 14:40
Dette innlegget har jeg lagdt inn på Nybakt mamma, les det om dere vil og gi meg gjerne tilbakemeldinger på det.http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=22341

:stakar:

Beate
21-08-2002, 14:44
Hei Happii!

Jeg så det akkurat på reprisen, og er helt enig med deg- hun sa at det ikke var noe vits i å ramse opp en hel masse komplikasjoner, men for å ta ETT, kunne hun nevne at mor kan dø, og dør mange ganger oftere under ett keisersnitt enn under vanlige fødsler...!!!Synes ikke noe av det hun sa var noe vettugt jeg, for å være ærlig.
Prøv å ikke bry deg noe om det. Det går nesten ALLTID bra, tenk heller på det!

Tror hun sa det hun sa for å nettopp skremme folk. Uten at det var det hun ville innrømme..

Jeg har tenkt å be om keisersnitt, og det utifra samme grunn som den mammaen som var på godmorgennorge sa: jeg vil heller flytte risikoen over på MEG istedenfor på barna!

Lykke til med keisersnittet. Det går selvfølgelig bra!

Miro
21-08-2002, 15:20
Jeg så det selv, og jeg hørte selv at hun sa med disse ordene: Jeg vil ikke ramse opp alle komplikasjoner og drive en skremselspropaganda, men jeg vil nevne at i sjeldent tilfelle at mor dør, det skjer skjeldent i Norge.

Tror ikke du skal bekymre deg. Men jeg er helt enig med henne, det er veldig mange som velger keisersnitt som en lettvint løsning.

Lykke til med ditt:)

Hilsen Miro T-11

Polyanna
21-08-2002, 15:28
Gro Nylander er flink og sånn hun, men hun er en jævlig fanatiker på sine hjertesaker, spør du meg!!! :grrr:

Det har blitt en sånn greie dette med å hause opp at antallet keisersnitt går opp og det er så fælt og sånn.

Faktum er, som du selv sier, at sjansene for komplikasjoner er langt mindre på planlagte enn på hastesnitt. Skandaløst nok tror jeg knapt det finnes tall på dette, altså for HVOR mye større sjansene er for komplikasjoner. Tallene de ofte viser til er tallene for hastesnitt. En venninne tok snitt pga. seteleie, og ble utrolig fortvilet over at til og med overlegene på Ullevål ikke visste tallene for hvor stor sannsynlighet det var for komplikasjoner ved planlagte snitt.

Klart Gro Nylander har et poeng: Et snitt er et kirurgisk inngrep, uansett, og alle kirurgiske inngrep innebærer en risiko. Liten i dette tilfellet riktignok, men en risiko. Hvis du brekker foten og må operere, ER det en liten sjanse for at du aldri våkner opp igjen.

Jeg håper du har fått god hjelp til å bearbeide angsten din for å føde. Det er jo klart at Gro Nylander har rett i at så lenge kroppen har en måte å håndtere fødsel på naturlig, så er i bunn og grunn et kirurgisk inngrep, med de risikoene som faktisk ER der, "unødvendig". Det er klart at det beste ville være om du kunne være med på et Gaia-program eller noe annet som vil kunne hjelpe deg til å takle å gjøre dette naturlig.

Men bare du kjenner din egen angst og vet hvor vanskelig dette vil være for deg. Ingen er tjent med at du kommer stiv av angst og uten å være i stand til å håndtere fødselen, på fødestuen.

Vet ikke om dette hjalp, jeg....

:stakar:

Polyanna
21-08-2002, 15:31
Forresten, Miro, hvem er disse "veldig mange" som velger snitt fordi det er en "lettvint løsning"???

Kun et av ti snitt er planlagte i Norge, og bare halvparten av dem er selvvalgte, av grunner som sikkert er like forskjellige som for det meste annet. Har ikke møtt noen, jeg, som gjør det "lettvint" (bortsett fra fru Beckham, da...:p )

Miro
21-08-2002, 19:29
Polyanna;) Hvorfor jeg sa "veldig mange velger lettvinte løsninger" så mente jeg av de som tar keisersnitt uten medisinsk grunnlag, da tenker jeg ikke på hastesnitt og de som får keisersnitt pga. store babyer, men de som fra de velger å bli gravide mener at de skal ha keisersnitt i stedenfor vaginal fødsel..
Jeg har to venniner jeg som nekter vaginalt. Ikke søren om de skal føde vaginalt. Det sier de nå, som ennå ikke er gravide, ikke en gang i planleggingsstadiet. De er friske og fine damer. Og det er nok flere enn de som tenker sånn.

Vel dette ble rotete:p Jeg vil si at flere sikkert kunne ha bearbeidet angsten sin istedenfor å velge en "lettvint løsning" som Gry Nylander sier. Hvis man hadde gått dypere inn i grunnen for at en gravid dame ønsker keisersnitt uten medisinsk grunnlag, så kanskje man kunne ha jobbet mer med det helt fra begynnelsen av. Se litt mer på selve årsaken i stedenfor. Kanskje antalle keisersnitt ville gått ned. Jeg vet ikke jeg.

Hilsen Miro:)

Robyn
22-08-2002, 13:14
Dette er visst et emne mange har meninger om, og meningene er sterke ser det ut til. Enten ene eller andre veien. Ble nesten sliten av å lese alle svarene du har fått...:soh:

Jeg også hadde en veldig tøff fødsel for 6 år siden, men det kunne allikevel ikke falt meg inn å ønsket keisersnitt. Har mye større angst for operasjon enn fødsel.

De som velger keisersnitt KUN fordi de er redd for smertene under fødsel kan jeg ikke forsvare. (Og da mener jeg moderat angst fra kvinner som ikke har født vaginalt.)
Det skal ikke være noen lettvint løsning, og det kan jeg heller ikke skjønne at det kan være.

Du har helt sikkert valgt det som er rett for deg sammen med legene. Jeg vil håpe og tro at man ikke bare kan troppe opp på legens kontor og "bestille" keisersnitt, det ligger vel som regel ganske sterke grunner der dersom man får det innvilget.

Jeg vil bare ønske deg lykke til, tror det kommer til å gå så fint.
Har ikke hørt om planlagte keisersnitt som har fått fatale følger...
;)

Klem fra Robyn, T-26