Vis full versjon : Hva er best for barnet? Hjemme med mor/far, dagmamma eller barnehage?
Xanadine
04-04-2005, 11:28
Denne måtte vel bare komme. :knegg:
Mine erfaringer gjør at jeg sverger fullstendig til barnehage.
Jeg tror barnet mitt har det best der. Ikke fordi jeg er en dårlig mor som ikke er i stand til å gi barnet mitt en grei hverdag hjemme, men fordi hun får boltre seg fritt i lek sammen med andre unger, samtidig som hun lærer mye.
Jeg tror hun hadde kjedet seg hjemme hos meg, og at barnehagen gir henne mye mer utfordringer som hun trenger!
Tidligere var barnehagen en oppbevaringsplass, men nå er den så uendelig mye mer enn det! Når jeg nå er sykemeldt, sender jeg likevel jenta mi i barnehagen, nettopp fordi hun koser seg sånn der. Selvfølgelig får hun være hjemme når hun vil (tenker det i gjennomsnitt er en dag i uka).
Når det gjelder dagmamma, finnes det selvfølgelig utvilsomt mange unntak, men jeg tror at dagmammaer som regel er dagmamma for å tjene penger, ikke fordi de har lyst til å gi barn en spennende, utfordrende dag.
Jeg ser derfor på dagmammaer som en helt grei oppbevaringsplass for barna mens mor/far er på jobb, men ikke noe mer.
Jenta mi var hos dagmamma fire dager i uka fra ett til to år, og trivdes kjempegodt der. Vi hadde en snill dagmamma vi var veldig fornøyd med, men likevel synes jeg utviklingen skøyt i været med en gang hun begynte i barnehage. Neste gang kommer vi til å søke barnehageplass til vesla fra ett år!
Så var det det å gå hjemme med mor/far, da.. Tror absolutt barnet har godt av å være hjemme de første par årene, uten at jeg tror det har vondt av å begynne i barnehage allerede fra ett år.
Hvis mor/far er skikkelig flinke til å sørge for at barnet får være sammen med andre barn, samtidig som at en er flink til å være sammen med barnet, ikke gjøre alt mulig annet mens barnet leker seg selv,- kan det forsvares.
-Men jeg tror at barnet går glipp av mye viktig sosialisering av ikke å gå i barnehage. Jeg tror de får for lite utfordringer, og at de kjeder seg i forhold til hva de gjør i barnehagen. Det er jo ikke uten grunn at barneskolelærere sier de ser stor forskjell på evnen til å være sammen med andre barn hos barn som har gått i barnehage og ikke!
Jeg synes det er viktig å bruke tida jeg har sammen med barnet mitt godt. Synes det er viktig å kunne leke også som voksen, og også å kunne ha tid til å snakke med henne.
Selv om barnehagen på mange måter utfordrer og utdanner, betyr ikke det at vi som foreldre ikke skal gjøre det.
Har egentlig mye mer på hjertet, men det er vel like greit å avslutte her, så får vi startet diskusjonen.
-Og dere.. kanskje vi kan se vekk fra ting som å ha økonomi til å gå hjemme, mangel på barnehageplasser, jobbsituasjon o.l., og konsentrere oss mest om hva vi synes er best for barnet?
venterpånr3
04-04-2005, 13:15
Vi har prøvd begge deler. Jeg var hjemme med vår sønn til han var nesten 2 år, så var han deltid med dagmamma til han begynte fullt i barnehage like etter 3-årsdagen sin. Og han trivest best nå etter han begynte i barnehage!!
Når jeg var hjemme så måtte jeg sosialisere han mye følte jeg, og var derfor mye ilag med venniner som også var hjemmeværende med småbarn. Ble derfor lite baking og husvask på meg den tiden...men jeg var veldig SOSIAL. Noe som var kjempekjekt det, men nå er det slik at de fleste av mine venner har begynt i full jobb de også, og har barna sine i barnehage. Så det hadde ikke vært så mange barn han kunne vært sammen med hvis jeg gikk hjemme på full tid!! Til eldre barn blir til mer behov har de for barn å leke med!!
Dagmamma ja, joda vi var veldig fornøyd med begge våre to dagmammaer. Men nå har de ikke teoretisk utdanning for å kunne ta seg av barn, og det er sant som Luddemor sier, dagmamma er der for å tjene penger.
Nå etter at sønnen vår begynte i barnehage så har han blitt mye mer sosial, både på gode og vonder sider. Han begynner rett og slett også lære seg livets realiteter og hvordan verden virkelig er..innenfor greie rammer da selvsagt!! Og de har gode pedagogiske førskolærere der. Vi er veldig fornøyd med utviklingen hans og ser at han er en glad og fornøyd liten gutt!! (Å. Nå ville han blitt sint på meg...han er ikke liten...han er jo STOR!!! Når han blir storebror skal han til og med slutte med smokken...)
Vi kommmer også til å ha nestemann i barnehage når jeg går ut i jobb igjen etter permisjonen, så jeg går også krysser fingrene for at barnehagen til storebror skal få småbarnsavdeling...noe de snakker om!!
Vi bruker mye tid ilag med vår sønn når vi har fri!! Og etter middag er tiden fram til han skal legge seg tid vi bare bruker på å være familie ilag!! Alt husarbeid blir gjort etter leggetid hjemme med oss!! I helgene er det stort sett sønnen vår som regjerer huset, vi gjør ting som vi vet han vil like. Vi har lite barnevakt i helgene, føler at det blir nok når begge to går i full jobb og han er i barnehagen hele uken.
Så jeg mener at barnehage er det beste for vår sønn!! Jeg har selv gått i barnehage, og husker tilbake på den tiden med mange gode minner!!
Er hjemme med sønnen min nå. Han er 2 år. Han blir hjemme til neste høst. Da er det barnehager 3 dager i uka. Ikke fordi jeg trenger et sted å oppevare han, men fordi jeg da tror han vil kjede seg hjemme med mamma og trenger å leke med flere barn og blir kjent med de han skal gå i klasse med.
For tiden prøver vi å leke med andre når det passer, og han er heldig å har pappa hjemme sammen med oss, farmor i nabohuset og en hel gård å botre seg på.
Å la småbarn ned i 1 års alderen gå i barnehage fulltid ( 8 til 5) er i MINE øyne veldig feil.
Men at barn fra 3 års alder setter stor pris på barnehagen sin er det ikke tvil om!
Jeg har tenkt å benytte meg av gratis barnehage tre dager i uken. Der møtes foreldre og barna kan leke sammen!
Jeg har tenkt å benytte meg av gratis barnehage tre dager i uken. Der møtes foreldre og barna kan leke sammen!
Åpen barnehage er virkelig helt supert!!
desverre er det nesten 1 1/2 time for oss å kjøre for å kunne være med på noe sånt! :nodoki:
Mollyana
06-04-2005, 22:09
jeg tror barnet har det best sammen med mamma og pappa hvertfall det første halve året. jeg har n dagmamma (min egen mor) som sønnen min skal være hos til rett før han fyller tre år. så begynner han i barnehage til han skal begynne på skolen.. sånn synes jeg det er best. vi er også i åpen barnehage flere ganger i uka. det er et kjempefint tilbud
Jeg mener at det beste tilbudet er barnehage.
Men så lenge kontantstøtten eksisterer, er det veldig mange som bruker dagmamma til barnet er 3 år. -Inkludert vår familie.
Nå har Truls fått barnehageplass fra høsten i en helt super banehage og vi gleder oss veldig til han skal begynne der. Vi er og ser utenfor der og smugtitter litt i vinduene etter stengetid. Det blir skikkelig bra! :heia:
Tidl. bruker
07-04-2005, 18:32
Jeg har tro på begge deler jeg. Derfor velger jeg å gå hjemme de to-tre første årene og så i barnehagen etterpå. Valgte dette sist med datteren min og angrer ikke på valget, verken med å gå hjemme i 3 år eller å ha sendt henne i barnehagen da hun var 3 år. Jeg tror datteren min hadde kjedet seg om hun ble gående hjemme mer enn de 3 årene, og i tillegg så har hun godt av å lære å være borte fra mammaen sin og treffe andre unger som hun ikke ville ha gjort her på bondelandet hvor det er få hus. Barnehagen hun går i er kjempebra, håper bare jeg får plass der til neste jenta mi når den tiden kommer, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
umbilicus
14-04-2005, 11:55
....:)
Mini Me begynte i barnehage 11 mnd gammel, og de to første mnd var tunge for han. Jeg slet mye med dålig samvitighet i den perioden.
Etter de to mnd så var det over, da stortrivdes han i barnehagen. Jeg hadde han hjemme med meg på mine fridager, men etterhvet viste det seg at han kjedet seg hjemme med meg.
Nå når jeg er sykemeldt kjører jeg har i barnehagen hver dag, men ikke så tidlig, og henter ham tidliger enn vanlig. Han er i mye bedre humør, og har fått utfolde seg fritt hele dagen.
begge mine barn går hjemme med meg enda,det går kkjempefint for de begge,syntes de utvikler seg like bra som andre barn og de trives.Det er open barnehage en gang i uken her også er det trim for små barn hver mandag.
Men neste år skal hun største få begynne tre dager i barnehage så hun kommer seg litt mer ut i verden...
Siden jeg bare er 21 år og venter nr 3(ingen er planlagt) så har jeg ikke noe utdannelse eller jobb og gå til så vi er avhengi av og ha de pengene som kontantstøtta gir for og klare oss økonomisk,så da sier det seg selv at vi ikke har råd til og ha begge i barnehage.
føler ofte at vi er dårlige foreldre som ikke kan gi barna våre de godene det er og være i barnehage,men vi ser jo at de trives hjemme og vi er veldig flink til og leke og kose oss ute så da går det jo bra.
Jeg har vært dagmamma en stund og da gjorde jeg det først og fremst for at barna skulle få noen og leke med,men også det og kunne tjene meg noen kr.
jeg vet ikke hva som er rett jeg,så lenge barna har det bra og trives med det de ghør så er det viktigste mener jeg....
Vesla mi begynte i barnehage 10 måneder gammel. Jeg begynte å jobbe igjen da hun var rundt 11 måneder, så vi hadde en periode der hun bare var der noen få timer. Nå er hun der 5-6 timer hver dag og er 18 måneder.
Hun har likt seg utrolig godt der. De var veldig flinke til å ta spesielt hensyn til henne som var så liten. Satt mye på fanget, hadde en som tok seg av henne spesielt, og hun fikk sove når hun var trøtt og følge sine egne rutiner.
Nå trives hun så godt at hun går i barnehagen hver dag uansett. Nå har jeg f.eks to uker ferie fra jobben, men hun blir sendt i barnehagen hver eneste dag. Det er hennes rutine, og hun trives med det.
Ellers signerer jeg Umbilicus :nikker: Det er jo godt å vite at vi stort sett kan velge det som passer familien best. Barnet vil høyst sannsynlig ha det godt og trygt, enten det er hjemme med mamma/pappa, hos dagmamma eller i barnehage.
Ja hva er best, det varierer vel fra barn til barn og hva som passer familien best. Jeg var hjemmeværende til tulla var 2 år jeg og da begynte hun i barnehagen, jeg ønsket ikke å sende hun i barnehagen før. Barnehagen trives hun veldig godt i så det er jeg stor fornøyd med.
Kommer nok til å velge det samma nå også. Kjenner veldig mange hjemmeværende mødre og opplever vel di fleste punktene over som positive, har aldrig hatt dagmamma til barnet, så det kan jeg ikke utale meg om
Hjemme med mamma/pappa første året eller to :)
Derreter i barnehage :)
Tidl. bruker
11-05-2005, 16:06
Jeg synes at barna har det best hjemme med en av foreldrene til de er så store at de har begynt å snakke litt og kan fortelle hvis noe ikke er bra.
Jeg går hjemme med de til de er ca 3 år så får de tre år i barnehagen som overgang til skole.
(ei venninne sendte sin 6 mnd gamle baby i barnehage, jeg synes at babyer ikke har noe i en barnehage å gjøre, men det er nå min mening) De er tross alt lenger i barnahagen en de tilbringer våken-tid hjemme.
:vetikke:
Jeg tror rett og slett det kommer veldig an på situasjonen jeg! :nikker:
Våre barn går i barnehage to ganger i uka - og er hos besteforeldre noen dager også. Siden både jeg og mannen jobber skift, så hender det også at de er hele dager hjemme sammen med en av oss.
Jeg ser helt klart fordeler med både barnehage og det å være hjemme sammen med foreldrene. :nemlig:
Barn flest trenger nok det tilbudet barnehagen kan gi dem i form av samspillet med andre barn og voksne.
Når det er sagt, så tror jeg ingen barn lider av å være hjemme - det kommer jo også an på hvordan mor eller far liker seg.
Våre barn har helt klart godt av å gå i barnehage og mellombror skal gå tre dager i barnehagen til høsten selv om jeg har permisjon og skal være hjemme. (storesøster begynner på skolen :shock: ) Han som har gått i barnehage fra han var 1 år, ville nok kjedet seg utrolig mye hjemme sammen med meg og bittelillebror... :knegg:
Gravidada
13-05-2005, 20:36
Her finnes det selvsagt ingen fasit, og heller ikke så veldig mye forskning...
Den forskningen jeg har parat i hodet viste at det var fordeler og ulemper med begge deler: Barna som var hjemme med mor (!) var mer harmoniske, men mer sjenerte enn barn som var i barnehage. Barna som var i barnehage var mer sosiale, men også mer i konflikter enn barna som var hjemme....
Jeg tror ikke mine barn ville blitt så veldig harmoniske av å være hjemme med meg, så da får jeg heller hjelpe dem gjennom konfliktene de må gjennom ved å gå i barnehage... Tror vi takler det fint, for gutta våre er "verdens beste" :snill:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.