Vis full versjon : Rhesus minus...
MamaLove
05-04-2005, 12:28
Fikk vite at jeg er rhesus minus i dag..:shock: Eneste jeg vet er at jeg må vaksineres med tanke på antistoffer... Kan noen hjelpe meg med å forklare litt nærmere??? :vetikke:
på forhånd takk..
Det er idag ingen fare forbundet med å være rh-.
Det som skjer er at du må avgi en blodprøve eller to ekstra i svangerskapet, og når babyen blir født blir den testet (navlestengsblod), og om babyen er rh+ vil du få en sprøyte i baken/låret (tror det er innen 72 timer etter fødselen? ). Om babyen og er rh- vil du ikke få sprøyte.
Denne sprøyten får du for ikke å danne antistoffer mot neste baby som flytter inn i magen din.
Jeg er selv rh- og har født to rh+ barn. :)
Helt riktig. Ingen fare. Er Rh- Født en med Rh+ og en med Rh-. Du blir fulgt opp av :lege: med ekstra blodprøver. Og :baby: blir testet etter fødsel. Ingenting å bekymre seg for.
snøkrystall
05-04-2005, 22:58
Rhesus er en faktor i blodet som 85% av den norske befolkning har. Dersom du har faktoren, kalles du Rhesus-positiv, på samme måte kalles det å være Rhesus-negativ dersom du ikke har faktoren. Denne faktoren påvirker ikke din helse på noen måte under svangerskapet.
Dersom mor er Rhesus-negativ og far er Rhesus-positiv, kan barnet bli Rhesus-positivt. Gjennom svangerskapet har mor og barn separat blodsystem, men av og til kommer det over litt av fosterets blod i mors blodomløp. Det kan forårsake at mor danner antistoffer mot Rhesus-faktoren. På denne måten reagerer mors kropp på barnet som om det er et fremmedlegeme. Dersom dette skjer, kalles det at mor er blitt sensitivisert mot barnet.
Antistoffene mot Rh-faktoren angriper og bryter ned fosterets røde blodlegemer, dette kan føre til blodmangel (anemi) hos fosteret. I alvorlige tilfeller kan det føre til alvorlig hemolytisk sykdom, hjerneskade og til og med død.
Sensitivisering (altså det at mor får noe av fosterets blodlegemer over i sin blodbane og produserer antistoffer) kan også skje gjennom blodoverføring, abort, svangerskap utenfor livmoren, og en svært sjelden gang gjennom prosedyrer som fostervannsprøve. Når mor først har dannet antistoffer, forsvinner ikke disse igjen, og ved et neste svangerskap kan disse antistoffene angripe fosteret dersom fosteret er Rhesus-positivt.
Men fortvil ikke:
Det finnes en måte å forebygge at dette skjer. Et stoff som heter Rhesus-Immunglobulin (eller anti-D-gammaglobulin) undertrykker morens evne til å reagere på Rhesus-faktoren. Dette gis som sprøyte til mor, som regel rett etter fødsel eller abort.
En Rhesus-negativ mor vil følges under svangerskapet for å se om fosteret utvikler tegn på at blodlegemene er angrepet av antistoffer (hemolyse).
MamaLove
06-04-2005, 12:45
:neie: Tusen takk alle sammen for svar! Det er godt å vite litt mere om det, og vite at det ikke er noe farlig sånn sett... Takk for moderne medisin sier bare jeg!
En :klemme: til dere alle for svar! Tusen, tusen takk!
MamaLove
06-04-2005, 12:51
ops... kom vist to ganger...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.