Vis full versjon : Om å elske sin lege
Legger den her også jeg. :flau:
Som dere nok har fått med dere så har jeg ikke nubbsjans til å sykemelde meg.
Jeg ringte gråtkvalt legekontoret og lurte på om de KUNNE hjelpe meg.
De skriver ut resept på Aspiran til meg.
Håper det hjelper og at du snart føler deg bedre. :stakar:
Det heter visst Afpiran ellerno. :flau:
Men finnes det noen med erfaringer med dette?
Forglemmegei
07-04-2005, 18:21
Måtte lese litt i boka mi her... Motvirker kvalme, brekninger og regulerer mage-tarmbevegelsene slik at tarmen tømmes raskere.. brukes ved sure oppstøt.
Foreligger ikke mistanke om fosterskader, men preparatet bør ikke tas de 3 første mnd i svangerskapet... kort gjenfortalt!!!
Mere vet ikke jeg da :undrer: hmm.. Håper du raskt blir bedre :klemme:
Nordlyset
07-04-2005, 19:32
Afipran er kvalmestillende, brukes mye på sykehus (er sykepleier..).
Sjekk ut på www.felleskatalogen.no (http://www.felleskatalogen.no) hvis det er mer konkrete ting du lurer på :)
clementin
07-04-2005, 19:44
Jeg er sykepleier, og på min avdeling har vi strengt forbud mot å gi Afipran som kvalmestillende til gravide....
Bør ikke brukes i SISTE semester.
Jeg er sykepleier, og på min avdeling har vi strengt forbud mot å gi Afipran som kvalmestillende til gravide....
Så snålt.
Det er jo ikke skadelig for fosteret..
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Metoklopramid går over i morsmelk. Melk/plasmaforholdet er ca. 1,8-1,9. Etter terapeutisk dose hos moren vil den beregnede dose til barnet bli ca. 1-45 µg/kg/dag. Ved terapeutiske doser er det liten risiko for at barnet blir påvirket. Det er imidlertid grunn til å være forsiktig ved bruk av høyere doser, da metoklopramid kan ha sentralnervøse effekter.
Det høres jo ikke ut som det er spesielt skummelt å ta det i første trimester. Håper det hjelper! :klemmer:
Tidl. bruker
07-04-2005, 22:09
Jeg fikk dette av legen, og det er godkjent av jordmor. Jeg fikk beskjed om at det var bare disse de anbefalte til gravide.....:undrer:
Håper du blir bedre snart, Vimsen!! :klemmer:
Håper dette hjelper, Vimsen :klem:
Forglemmegei
07-04-2005, 23:29
Dette var da merkelig... den medisinhåndboken min er helt ny og der står det at den ikke skal brukes de 3 første mnd:undrer: Hvorfor i all verden må det stå så forskjellig :dåne: Og ikke minst.. hvorfor praktiseres det så forskjellig :shock:
Nei, det var sbnodig.
Men at det praktiseres ulikt, er vel ikke helt uvanlig.
Helenmor
08-04-2005, 12:19
Jeg fikk også dette av legen min med det hadde ingen effekt mot min kvalme. Krysser fingrene for at det virker på deg.
Helenmor
08-04-2005, 12:21
Jeg fikk også dette av legen min med det hadde ingen effekt mot min kvalme. Krysser fingrene for at det virker på deg.
Æsj. Det hørtes jo ikek akkurat lovende ut. :trist:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.