PDA

Vis full versjon : Om å elske sin lege

Vimsen
07-04-2005, 13:21
Legger den her også jeg. :flau:

Som dere nok har fått med dere så har jeg ikke nubbsjans til å sykemelde meg.

Jeg ringte gråtkvalt legekontoret og lurte på om de KUNNE hjelpe meg.

De skriver ut resept på Aspiran til meg.

Tito
07-04-2005, 13:57
Håper det hjelper og at du snart føler deg bedre. :stakar:

Vimsen
07-04-2005, 14:05
Det heter visst Afpiran ellerno. :flau:

Men finnes det noen med erfaringer med dette?

Forglemmegei
07-04-2005, 18:21
Måtte lese litt i boka mi her... Motvirker kvalme, brekninger og regulerer mage-tarmbevegelsene slik at tarmen tømmes raskere.. brukes ved sure oppstøt.
Foreligger ikke mistanke om fosterskader, men preparatet bør ikke tas de 3 første mnd i svangerskapet... kort gjenfortalt!!!

Mere vet ikke jeg da :undrer: hmm.. Håper du raskt blir bedre :klemme:

Nordlyset
07-04-2005, 19:32
Afipran er kvalmestillende, brukes mye på sykehus (er sykepleier..).
Sjekk ut på www.felleskatalogen.no (http://www.felleskatalogen.no) hvis det er mer konkrete ting du lurer på :)

clementin
07-04-2005, 19:44
Jeg er sykepleier, og på min avdeling har vi strengt forbud mot å gi Afipran som kvalmestillende til gravide....

Vimsen
07-04-2005, 19:46
Bør ikke brukes i SISTE semester.

Vimsen
07-04-2005, 19:52
Jeg er sykepleier, og på min avdeling har vi strengt forbud mot å gi Afipran som kvalmestillende til gravide....

Så snålt.

Det er jo ikke skadelig for fosteret..

Vimsen
07-04-2005, 19:54
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Metoklopramid går over i morsmelk. Melk/plasmaforholdet er ca. 1,8-1,9. Etter terapeutisk dose hos moren vil den beregnede dose til barnet bli ca. 1-45 µg/kg/dag. Ved terapeutiske doser er det liten risiko for at barnet blir påvirket. Det er imidlertid grunn til å være forsiktig ved bruk av høyere doser, da metoklopramid kan ha sentralnervøse effekter.

Acsa
07-04-2005, 20:34
Det høres jo ikke ut som det er spesielt skummelt å ta det i første trimester. Håper det hjelper! :klemmer:

Tidl. bruker
07-04-2005, 22:09
Jeg fikk dette av legen, og det er godkjent av jordmor. Jeg fikk beskjed om at det var bare disse de anbefalte til gravide.....:undrer:

Håper du blir bedre snart, Vimsen!! :klemmer:

FlyAway
07-04-2005, 22:29
Håper dette hjelper, Vimsen :klem:

Forglemmegei
07-04-2005, 23:29
Dette var da merkelig... den medisinhåndboken min er helt ny og der står det at den ikke skal brukes de 3 første mnd:undrer: Hvorfor i all verden må det stå så forskjellig :dåne: Og ikke minst.. hvorfor praktiseres det så forskjellig :shock:

Vimsen
08-04-2005, 10:02
Nei, det var sbnodig.

Men at det praktiseres ulikt, er vel ikke helt uvanlig.

Helenmor
08-04-2005, 12:19
Jeg fikk også dette av legen min med det hadde ingen effekt mot min kvalme. Krysser fingrene for at det virker på deg.

Helenmor
08-04-2005, 12:21
Jeg fikk også dette av legen min med det hadde ingen effekt mot min kvalme. Krysser fingrene for at det virker på deg.

Vimsen
08-04-2005, 13:06
Æsj. Det hørtes jo ikek akkurat lovende ut. :trist: