Vis full versjon : Hvor skadelig?
Da jeg fant ut at jeg var gravid, gikk jeg ned fra 10 til 5 sigaretter de to første dagene (eksamenstid i tillegg!). 3. dagen tok jeg meg én, deretter har jeg holdt ut hele denne uka til i dag, da *måtte* jeg ha en. Men, samvittigheten gnuget, og det var ikke så godt som jeg forventet, eller håpte. Jeg fikk små kramper i underlivet, og fikk litt noia ... så det blir ikke noe mer røyk før etter fødselen (helst aldri mer, men jeg stoler ikke på min viljestyrke). Tar fosteret skade av én røyk såpass tidlig i svangerskapet (5. uke)? Noen fortalte meg at 1 røyk for mamsen var som 10 for barnet. Og at barnets reaksjon var kramper eller rykninger ... (kan jo være at den krampen jeg følte var samvittigheten min og innbilt, men jeg tror jeg kjente den!).
stein.antonsen@c2i.n
13-12-2002, 05:06
:baby: Liker IKKE røyk i det hele tatt. Og synes :klapp: :klapp: :klapp: At det er fint for hver røyk du klarer å unngå. Så det du klarer å kutte ut er kjempefint. :klapp:
Cazandra
13-12-2002, 10:42
Kjempefint :klapp:
Er nok ikke lett å kutte helt ut røyken, nei :gal:
Noen ganger så anbefales det ikke å slutte helt faktisk, pga at mamman stresser når hun ikke røyker. Så da er det bedre og røyke 1-2 om dagen enn og gå og tenke på røyken. Blodtrykk og stress øker og det er heller ikke bra for barnet.
Så det gjelder og finne en balanse rett og slett, ikke stresse for mye og ikke røyke for mye eller ikke røyke i det hele tatt!
Lykke til, syns du er flink jeg :klem:
Synes du er kjempeflink jeg også :klapp: :klapp: :klapp:
Som tidligere storrøyker har jeg et råd å komme med som hjalp meg. Når jeg sluttet siste gang ( ja jeg har tatt bare en som ble til flere) så var det helt jævlig. Det som motiverte meg var det at jeg ville før eller siden bli røykfri, og jeg viste derfor at om jeg tok bare en så ville det bli til flere. Resultate ville bli at jeg måtte ha det like vondt på nytt.
Det jeg gjorde var å huske hvor vondt det var å slutte, og bruke det som motivasjon fikk jeg lyst på en røyk så tenkte jeg på at det ville bety at jeg måtte gjennom dette en gang til.... Det hjalp.
Håper du klarer å holde deg røykfri. En sprekk gjør ikke den store skaden, men det er vanskelig å holde deg til en.
Husk at det er enkelt å slutte å røyke, men fordømt vanskelig å ikke begynne igjen ( og det gjelder om du slutter for en time eller et år).
Hold koken, og tenk på at hver røyk du har lyst på å står over er en gave til junior:klapp: :klapp: :klapp: :klapp:
Tenk over hvordan du føler det når du er røyksugen, du er småhissig, kanskje klønete, ukonsentrert, og har vannvittig lyst på røyk, sant? Da jeg sluttet (nå sist, må jeg vel si) så var det en god motivasjon for meg at barnet slipper "å slutte med røyk" når det er født. Har tenkt på at barnet også må ha nikotinabstinenser etter fødselen, når det er vant til å få det gjennom navlestrengen.
Uansett, du er kjempeflink! Og du er kommet et langt stykke på vei allerede! :klapp: :klapp: :klapp: Og om du skulle ta en røyk, så ikke gi opp fordet, tenk på det som en glipp.
:baby: -og du har det best uten røyk! :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.