PDA

Vis full versjon : Acetylic acid i ansiktsvask.

BabyLove
08-04-2005, 14:57
Jeg har blitt plaget med en del kviser og uren hud etter at jeg ble gravid, og gikk derfor til innkjøp av Vichy Normaderm ansiktsvask og skintonic på apoteket i går. Etter at jeg hadde vasket ansiktet så jeg på innholdet på produktene (burde jo ha sjekka det først, da men) og så at det sto Acetylic acid som en av komponentene i produktet. Er det ikke nettopp asetylsyre som er grunnen til at gravide bør ligge unna ibux og lignende? Eller er det andre grunner til at ibux ikke anbefales å bruke når man er gravid? Er ikke bekymret for at jeg kan ha skadet barnet ved å vaske ansikte kun én gang med disse produktene, men bør jeg kanskje kutte det ut? huden kan jo absorbere masse stoffer, så selvom jeg bare bruker dette utvortes er det kanskje ikke så bra? :vetikke: Noen synspunkter?

Kvakk Kvakk
08-04-2005, 15:13
Det gravide skal ligge unna er acetylsalisylsyre (acetylsalisylic acid) som finnes i bl.a. dispril, i ibux er det andre stoffer som ikke er bra for gravide. Acetylic Acid vil jeg tro er eddiksyre, men jeg kan ikke garantere det.

Chihiro
08-04-2005, 16:45
Jeg ser på nettsiden deres (www.normaderm.com (http://www.normaderm.com)) at disse produktene inneholder salicylic acid, altså salisylsyre. Dette er ikke det samme som acetylsalisylsyre som ibux m.m. inneholder!

Salisylsyre er en veldig vanlig ingrediens i hudpleieprodukter, den virker ved å løse opp hard hud (f.eks. i fotkremer) eller talgpropper i porene (f.eks. i produkter for uren hud). Også L'oreal og Garnier har slike produkter for uren hud, så selv om produktet er kjøpt på apotek, er det ikke noe legemiddel.

Husk også at det er svært lave konsentrasjoner i slike "over disk" produkter, og mengden som absorberes gjennom huden er svært lav.

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke dette dersom huden din tåler det.