Vis full versjon : Dersom fostervannet går uten at hodet er festet
Tidl. bruker
03-12-2002, 11:24
Jeg mener å ha kommet over informasjon et eller annet sted om at dersom fostervannet går og man har fått beskjed om at hodet ikke er festet, at man da skal legge seg rolig rett ned. Årsaken til dette skulle visstnok være at det i slike tilfeller er større risiko for at den lille kan få navlestrengen rundt halsen.
Er det noen andre som har hørt dette? Hodet til min lille er ikke festet ennå og jeg vil gjerne vite hva som er det mest fornuftige å gjøre dersom vannet putselig går...
Spurte forresten min mannlige og nokså inkompetente lege (hvertfall når det gjelder alt som har med graviditet å gjøre) om dette kunne stemme. Han bare kniste og lo og sa at det hørtes jo fornuftig ut det jeg sa. Klart svar eller:bonk: . Skal høre med jordmor også, men tenkte først å høre om noen av dere her inne har hørt om noe lignende.
Dette hadde jeg også hørt og spurte jordmor om i fjor. Fikk beskjed om at det var litt forskjellig fra sykehus til sykehus hva man nå anbefaler. På Ahus, som jeg skal føde på, har de gått bort ifra denne ordningen og der er det ingen spesielle forhådsregler man skla ta om vannet går og hodet ikke er festet. Men når vannet går vil de gjerne ha deg inn til kontroll, uansett.
Grunnen til at man tidligerer fikk beskjed om å legge seg ned, var redselen for at navelstrengen skulle komme i klem mellom barnets hode og bekkent når vannet gikk og hodet ikke var festet. Nå har flere leger/jordmødre kommet frem til at dette er lite sansynlig, og i alle fall ikke mer sansynlig enn at navlesnora kommer i klem på tros av at hodet allerede ER festet:uff:
Sånn er det i alle fall jeg husker dette:o
stormmamma
04-12-2002, 13:46
Har jeg og flere fått beskjed om å legge oss ned og vente på ambulansen.....
men er du i tvil er det vel best å bare legge seg ned først og så ringe til sykehuset der du skal føde og spørre hva de vil du skal gjøre.....
(eller ringe sykehuset først dersom man er alene når vannet går.)
hjerterlig
u
Cazandra
04-12-2002, 14:14
Her gikk vannet før Sarah Elise var festet, jeg gjorde som jeg hadde blitt fortalt. La meg ned i senga med bena opp! Ringte føden som bad meg legge meg i baksetet i bilen og la mannen kjøre, siden jeg ikke hadde rier!
På sykehuset fikk jeg IKKE lov til å gå før de kjente hodet var festet!
hodet hadde ikke festet seg når vannet gikk,men fikk ikke beskjed av sykhuset om og ligge stille.
vi kjørte til sykhuset selv.
tullemor ble født med navlestrengen 3 ganger rundt halsen.
vet ikke om det kunne ha noe med det og gjøre.
klem fra luri
Hvis vannet går og hodet ikke er festet, så legg deg ned!!
Fordi hodet ikke er festet, kan navlestrengen falle ned foran hodet og skape farlige situasjoner, noe som er svært lite gunstig!
Det er mest logisk at navlestrengen lettere vil kunne komme i klem dersom hodet ikke er festet enn om hodet er festet!!!
På spl skolen ble vi lært at man skal legge seg ned i slike situasjoner, og evt ringe etter ambulanse.
Det er tross alt bedre å ikke ta noen sjanser, enn å risikere å gjøre noe alvorlig dumt!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.