Vis full versjon : Blodprosent
Er det noen andre som har for høy blodprosent ?
Jeg har 14,5 og er i uke 11-12, bør jeg være bekymret ?
Det er ikke "for høy" blodprosent. Normalen ligger innenfor 11,7 til 15,3. Det er bare fint at du har litt høy blodprosent nå i starten siden at den har en tendens til å synke i løpet av svangerskapet.
Jeg er vanligvis blodgiver og min blodprosent pleier å ligge på 13, 14, 15 og til og med 16 en gang.
Fant dette på Dagbladet - Nettmøte med nettjordmor Siri von Krogh:
Blodet mitt...
Sist vi var hos legen snakket vi om blodet mitt. Blodprøvene ved første undersøkelse viste jerninnhold på 131. Trenger mao ikke spise jerntilskudd. Har høy blodprosent også, vanligvis rundt 14. Blodtrykket er fint. Så sier legen at gravide ikke må ha for høy blodprosent utover i svangerskapet. Vet du hvorfor ??? Noe annet du kan fortelle generelt ang blod og graviditet ?
Når du naturlig har en høy blodprosent skal du ikke bekymre deg. Den vil gå litt ned for så å stige igjen mot tredje trimester. Men dersom den stiger mye, så kan det være et tegn på at det er noe som ikke er helt som det skal med babyen. Men da skal det stige med 2-3 (hva det nå heter på den skalaen hgb?)Du trenger ikke å bekymre deg!
Tausen takk for raskt svar !
Så bra, håper det ordner seg. Så bare på helsekortet nederst der det står ulike komplikasjoner at man kunne krysse av for blodprosent over 13,5. Alt mulig man skal bekymre seg for også :dåne:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.