PDA

Vis full versjon : Noen med svangerskapsdiabetes her ?

Cille-i-Oslo
14-04-2005, 18:56
Jeg var hos legen i dag og tok en glukosebelastningstest. Hadde +1 på sukker i urinen sist kontroll, og +2 i går. Derfor ville hun sjekke skikkelig.
Legen ringte meg i sted og fortalte at jeg blodsukkeret var på 8,5 etter testen, og at jeg derfor hadde svangerskapsdiabetes.
Hun sa også at siden verdiene var under 9, så skulle det holde å få kostholdsråd fra henne - og at det var nok å holde seg unna sukker resten av svangerskapet.
Skulle la være å drikke brus, saft, juice, melk, og å spise godteri, syltetøy, frukt mm. Hun sa ikke noe om meieriprodukter - men er det greit med ost f.eks ?
Hun sa at jeg skulle spise masse grønnsaker, og ha små men hyppige måltider.
Om det er andre med svangerskapsdiabetes her, hadde det vært fint å få litt tips om hva dere spiser :mumse: Og hva koser dere dere med ?
En annen sak er at SF målet var høyere enn normalt i går. Er i uke 32, og målet var 34 - altså noen hakk ovenfor det grønne skraverte feltet. Er det andre som har opplevd det ? og ble det gjort noe med det ?
Har lest at svangerskapsdiabetes kan føre til komplikasjoner for barnet etter fødselen. Hva innebærer det egentlig ? Anyone ?

Sorry - her var det mange spørsmål - men ble litt usikker nå !:vetikke:

kaaka
15-04-2005, 20:35
Hei.
var hos legen på onsdag og tok samme testen.
Jeg hadde blodsukkerverdi på 8,8 etter testen, og jeg har ikke svangerskapsdiabetes, men er glukosetolerant. Dvs at jeg er i faresonen for å få det.

Måtte holde meg unne sukker resten av svangerskapet for ikke å utvikle det. HUn sa ingenting om melk eller ost til meg, og jeg regner da med at det går greit. Har diabetes i familien, og dem kan da virkelig drikke melk...

Koser meg med frukt jeg... er vel det eneste som jeg syntes smaker godt. ellers har jeg begynt å lage mat å sånn med sukker for diabetikere. Skal nok ikke ha for mye av det heller, men jeg må da virkelig få lov til å drikke teen min uten å spy....

Tidl. bruker
15-04-2005, 20:58
Hei!

Har svangerskapsdiabetes og er på kostregulering.. og måler glykoseverdier hjemme med måler. Skal på kostveiledning på riksen til onsdag fordi verdiene mine er ofte høye. (vil slippe insulin!)
Har fått beskjed om ikke å drikke mye melk fordi det er mye glykose (melkesukker) i det, men et glass om dagen går greit. Druer, kokte gulrøtter(rå er ok), hvete, juce, etc er fy. Men det kan være du har litt andre verdier en meg.
Spis så grovt brød som mulig, det er lurt og light brus er ok.
Lurer du på noe, send en melding.
Klemmer fra Wow, med såre fingertupper!

ana
18-04-2005, 19:16
Melk og ost er greit i små mengder sammen med "grovere" mat. Frukt bør heller ikke spises "ustanselig", men sammen med annen riktig mat (f. eks, etter et brødmåltid). Generelt sett: pass deg for fet og søt mat. Spis oftere. Drikk te, kaffe, vann i stedet for melk og juice til måltidene. Hvis du bare MÅ spise et stykke kake, så hiv innpå litt rå grønnsaker før eller etter. Det skal visst være med på å ikke få blodsukkeret til å klatre til himmels.Men kake er bare lov en og annen gang! Tror også det stod i kostholdsheftet at skal man kose seg med snacks så er det baconchrisp som gjelder. Altså ekte saker.... Tror det heter baconsvor.....som for øvrig ikke er spesielt godt.

Hadde sv. dia i mitt forrige svangerskap. Forventer det nå også, men foreløbig er testene fine.

Når det gjelder høye SF-mål, kan dette skyldes at babyen er større. De blir gjerne det hos oss sv.dia.-damer.