Vis full versjon : Mat under svangerskapet
Her kommer et spørsmål om anbefalt mat under svangerskapet:
Jeg lurer på om noen av dere vet om noen nyttige linker/internettadresser hvor man kan lese om hva slags mat som anbefales under et svangerskap. Jeg forsøker å spise variert og prøver å få i meg mye grønnsaker, men jeg mener å ha lest et sted at i begynnelsen av et svangerskap skal man legge mer vekt på noen vitaminer/proteiner osv. enn andre, og at man skal prioritere andre ting senere i svangerskapet, og det kunne vært interessant å lese litt mer om dette.
:mating:
Jeg kan jo si litt om hva min soneterapaut/akupunktør og spesialist innen naturmedisin og mineraler har anbefalt meg. Han anbefaler at vi spiser mest mulig "rene" produkter. Det vil si kylling, gjerne kyllingfile, mye fisk, gjerne fet fisk som laks. Ikke kjøttdeig men heller biffkjøttdeig. Ikke sukker, ikke kaffe og sort te, helst ikke hvetemel og helst ikke for mye melkeprodukter. Ellers anbefalte han masser av frukt og grønnsaker.
han har også satt opp en liste over vitaminer og mineraler som jeg bør ta. Disse kan du lese om under kosttilskudd.
mon 5+2
- og takk for svar! Har vært innom diskusjonen om kosthold og lest der, og der var det også mange gode råd.
:vink:
Her er mye fin informasjon! (http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gravidkost.htm)
Det er linker til andre interessante sider der også!
Celeena :)
Jeg går på Blodtypedietten! Denne har fungert veldig bra for meg gjennom svangerskapet.. Fått masse enegi, er i god form og ikke minst fordøyelsen og tarmene har holdt seg fine!:klapp:
Blodtypedietten varierer etter hva slags bodtype du har. Jeg har selv 0, og skal derfor spise mye kjøtt(ikke svinekjøtt), fisk, grønnsaker og frukt.. Går egentlig litt ut på det samme som mon skriver om! Rene produkter..
Jeg skal heller ikke spise noe særlig melkeprodukter,Veldig få blodyper som tåler det, men jeg drikker rismelk m. kalsium(faktisk veldig god) og holder meg unna hveteprodukter. Spiser Rugmel, og speltmel..
Jeg hadde veldig liten tro på dette kostholdet når jeg startet, i og med at jeg nesten var vegetarianer.. Men jeg var veldig slapp og tiltaksløs, og tenkte at jeg kunne jo prøve! Og det fungerte!!!
Kviser var jeg også plaget med, de er borte...
Poteter er kvisedannenede fordi den innholder ett stoff som er betennelsedannende...
Lykke til med svangerskapet!
Klem Hege T-2
Jeg følger kost i balanse under svangerskapet. Det vil si jeg unngår enkelte typer karbohydrater. Spiser mye proteiner og mye grønnsaker og en del frukt.
Har vært litt vanskelig å holde seg til dietten mens jeg har vært kvalm. Må jo lage mat fra råvarer da ferdigprodukter ikke passer inn. Med dårlig matlyst er det litt vanskelig å motivere meg til matlaging. Men det har gått greit.
Fomen er bra, merker at blodsukkeret er stabilt.
Heisann!
Tusen takk for enda flere veldig gode tips og henvisninger til internettsider angående mat under svangerskapet!!!:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.