Vis full versjon : Hva spiser vi..?
Tidl. bruker
21-08-2002, 17:51
Jeg er et ordentlig matvrak fortiden,spiser ca 4-5 ganger om dagen:uff:
Mest brød mat,å det som jeg synes er virkelig godt akurat nå er: Brødskive med smør stubbpølse,agurk og majones..:eek:
Men har enda ikke lagt på meg noe.
Men det kan jo ha noe med at i dette svangerskapt spiser jeg mange ganger om dagen,mens forige gang spiste jeg 1-2 ganger om dagen MYE.
Spiste da gjerne 1 STOR melkesjokolade om dagen.
Mens nå liker jeg ikke godteri lengre:???: :gal2:
Spiser også mye frukt denne gangen.
Veldig irriterende spesielt fordi jeg prøver å følge et litt spesielt kosthold der ferdigmat ikke passer inn. Har ikke lyst til å lage mat, og da blir det tungt med et kosthold der det meste må lages fra bunnen av. Er stolt av å ha holdt meg unna de karbohydratene jeg skal unngå. Det blir ikke de 5 måltidene om dagen jeg burde spise.
Det eneste måltidet jeg har rutine på er frokost. Hardkokt egg, gulerot, makrell i tomat og Kiwi. Det er litt vanskeligere med de måltidene jeg må tenke ut noe til. Den bedre halvdel ønsker seg jo bare ferdigpizza likevel, så jeg lar ham få det og småspiser.
Har forresten en litt underlig dille. Begynte som det eneste som hjalp mot kvalmen. Ekstra Lett Melk. Prøver å begrense meg ellers tror jeg det hade gått med 2-3 liter om dagen.
Cazandra
21-08-2002, 18:46
Veldig varienrende hva jeg spiser og hva jeg har lyst på!
I dag ble jeg sulten og fikk lyst på pizza bolle, gikk inn på kafèn og så på dem, der og da fikk jeg lyst til å kaste opp :spy:
Og jeg som elsker dette:p
Ellers så spiser jeg ulikt dag etter dag, alt etter hva kroppen vil ha. I går var det smøreost, en annen dag er det ost og syltetøy, lever postei, kaviar! Skikkelig irriterende å ikke "vite" hva jeg har lyst på fra dag til dag:gal:
Men drikke har jeg ikke problemer med, drikker alt!
Til frokost spiser jeg 4-5 skiver også går det mange mange timer til neste måltid...veldig smart:p (not)
9+2
Spiser det meste jeg, bare jeg får mat. Spiser MYE..men har heller ikke lagt på meg, selv om det jammen ser sånn ut:)
Tidl. bruker
21-08-2002, 23:23
Jeg klarer ikke spise mye om gangen, men prøver å spise flere ganger om dagen. Har så dorlig apetitt. Ikke gøyt syns jeg. Jeg har ikke noe lyst på mat. Blir mett bare jeg ser det. :(
hva finnes det i? hvorfor skal jeg unngå det?
Jeg tenker veldig lite på hva jeg putter i meg og ikke. Har fra før av et forholdsvis sunt og variert kosthold med mye frukt og grønt, satser på at det er greit nok...?
Hei.
Jeg må ha klibrød om morran, ellers blir jeg så hard i magen.
Ellers spiser jeg litt stabburets leverpostei, for den blir jeg ikke kvalm av...
Prøver å ikke kose meg for mye. Gjorde det i helga, og da gikk vekta rett opp!! Når jeg er flink i uka, går det litt ned igjen da. Har lagt på meg 1 kilo til nå. Håper egentlig at den også forsvinner med sunt kosthold. Er alt for tidlig å legge på seg enda.
:findag:
:klem: fra meg i 8+5
Lonestar
22-08-2002, 17:29
Ikke mye..:spy:
Polyanna
22-08-2002, 22:15
Hei Meg! Svarer på spørsmålet ditt, jeg, selv om jeg bare er en snikleser....:p
All mat består av 3 hovedgrupper: Karbohydrater, fett eller protein.
Alle 3 er viktige, og alle tre har en funksjon. Men det er ikke bra å overdrive noen av dem. Generelt bør ikke mer enn 20-30% av kaloriinnholdet i det du spiser komme fra fett, fx. (Eksempel: En McD burger har 50% av kaloriene fra fett!!!)
Det finnes en generell kostholdsteori om at RASKE karbohydrater ikke er bra i store mengder (ikke spesielt for gravide, men helt generelt). Raske karboer omdannes veldig fort til høyt blodsukkernivå, for å falle igjen like fort. Teorien sier at dette ikke er bra for forbrenningen, og helsen generelt. Raske karboer er for eksempel hvitt mel og sukker, pluss en del søt frukt, tror jeg.
Diabetes 2 er jo en livsstilssykdom som kommer av (blant annet) overdrevent inntak av raske karboer, men også fett.
Det finnes noen som SKAL spise mye karbohydrater, nemlig de som trener mye utholdenhetstrening. Selv har jeg løpt en god del tidligere, og da er det kjempeviktig å spise masse karboer, spesielt før lange løp. Jeg har selv planer om å spise masse karbomat (som pasta og brødmat) når fødselen nærmer seg. Karbohydrater er den energien som det er aller lettest for kroppen å nyttiggjøre seg, så om du har fulle karbolagre, vil du bli senere sliten under en lang utholdenhetsøkt (som en fødsel er).
Det er ingen grunn til å fundere veldig mye på dette, hvis du har et alminnelig bra kosthold. I grunnen er de fleste sånne teorier bare akkurat det samme som Ingrid Espelid Hovig alltid har sagt: Spis variert, spis grove kornprodukter og rikelig med grønnsaker, spis mye fisk, og ligg unna for mye fett og sukker. Og hold deg i aktivitet. Mer hokus pokus er det faktisk ikke!:)
Ble litt klokere nå. Da er det vel bare treninga som gjenstår, så er jeg et fullkomment sunt menneske...:p
Tidl. bruker
23-08-2002, 16:21
Jeg spiser det meste.... 4 hovedmåltider om dagen, med variert kosthold. Men 3 timer etter et godt måltid så rumler magen noe intens så da må jeg spise igjen... Men jeg har enda ikke lagt på meg et gram!
(Godt å tenke på så rund magen min har blitt :D )
Jeg skrev et innlegg som skulle hit, men det havna på generell diskusjon, som egen diskusjon...
Overskrift ; mat....
Ville bare si at jeg har en dille, ferdig-potetmos med hakka agurk og chilikrydder. Sånn var det i forrige svangerskap også. Ellers spiser jeg det meste, men mindre av det enn før... - foreløpig anyway.
Og jeg drikker alt, uten alkohol selvsagt....
Klem fra Voice og klumpen (12+0)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.